F-86D Sabre (Sabre Dog)
En Rigtig Jager!
Udviklingen af den ensædede altvejrsjager F-86D startede i marts 1949, hos flyproducenten North American Aviation, i USA.
F-86D er en videreudvikling af F-86, som startede i tjeneste i US Air Force (USAF) i februar 1949.
F-86 fik kort efter starten i USAF navnet "Sabre", tilsyneladende fordi der var malet en sabel på det flys hale. F-86 Sabre var det første jagerfly med pilformede vinger, som fløj i USAF.
Prototypen til F-86D hed F-95A, den fløj første gang den 22. december 1949.
Visuelt og designmæssigt var der stor forskel mellem F-86D og F-86A, B, C, E og F.
Dette skyldes, at cirka kun 25 % af standarddelene kunne bruges på D versionen, så D versionen var nærmest et helt nyt fly.
F-86D er det første fly, som ikke havde en kanon som de andre versioner. Dog havde D versionen et skjult magasin med 24 stk. 2.75" Mighty Mouse raketter, som var i flyets underkrop og blev sænket ned før brug.
F-86D startede i tjeneste i USAF marts 1951 og fik hurtigt tilnavnene "Dog", "Sabre Dog" eller "Cheesefighter".
F-86Deren var hurtigt for datidens fly. Dette bevistes, da en US Air Force pilot d. 18. nov. 1952 stak hastighedsrekorden som verdenshurtigste fly med en hastighed på 1,124 km/t. Rekorden holdte kun kort da hastighedsrekorden D. 16 jul. 1953, endnu engang blev stukket af en F-86D med en hastigheden på 1151.8 km/t.
F-86D Sabre tjente i US Air Force indtil 1961. Den 16. juli 1953
Det Danske Flyvevåben blev i foråret 1958 tilbudt at få F-86D som del af det Amerikanske Våbenhjælpsprogram MAP (Military Assistance Program).
De første 38 ud af 60 F-86D ankom til Nørresundby Havn 26. juni 1958 med hangarskibet USS "Tripoli" fra USA. Fra havnen blev flyene fragtet gennem Nørresundbys gader til Flyvestation Ålborg.
F-86D Sabres hovedopgave i Det Danske Flyvevåben, var at forsvare mod bombefly.
Flyet afløser Glostor meteor NF MK 11 fra Eskadrille 723 og F-84G Thunderjet fra Eskadrille 726.
I 1960 begyndte Eskadrille 728 på Flyvestation Skrydstrup at skifte deres F-84G Thunderjet ud med den moderne F-86D Sabre, hermed havde Flyvevåbnets hele 3 eskadriller med F-86D.
I 1961 modtog Flyvevåbnet 3 ekstra F-86D fly med registrering 52-3783, 52-3927 og 52-3938. Flyene skulle bruges til træning af mekanikere samt som reservedele. Alle fly undtagen 52-3783 blev skrottet i januar 1964. 52-3783 er senere blevet skrottet.
Fra 1959 til 1964 er de danske F-86erne af flere omgange blevet udstationeret på Wheelus Air Force Base i Libyen.
Formålet med udstationeringen var at træne skarpskydning med raketter og missiler mod slæbemål, da det var svært at finde egnede områder til dette i Danmark.
I starten foregik skydningen med 2.75 Mighty Mouse raketter, men fra 1961, da Sabrene blevet udstyret med infrarøde sidewinder missiler (GAR-8), foregik skydningen med både missiler og raketter.
F-86D Sabre fik en kort levetid i Det Danske Flyvevåben, da det viste sig at flyet ikke var det ideelle fly til de danske standarder.
Samtidig voldte flyet en del problemer med dets nye brændstofsystem og flyets elektronik, som var skyld i en del havareringer for Flyvevåbnet.
Raketterne var absolut ikke let at ramme et flyvende mål med. Derfor blev der i 1960 udviklet et Sidewinder missil GAR-8 (senere kendt som Aim9B) med infrarød målsøgning, som F-86D blev udstyret med.
Sidewinder missil løste våbenproblemet, men andre modifikationer gjorde flyet tungere, og flyet mistede derved nogle af sine flyveegenskaber.
På trods af problemerne mente piloterne som der fløj den, at det var et godt fly, men der skulle holdes et skarpt øje med brændstofsystemet, da problemerne i systemet gjorde at motoren ikke var særlig stabil.
F-86 Sabre havde som tidligere nævnt en kort tjenestetid i Det Danske Flyvevåben, allerede 5 år efter leveringen blev den første eskadrille F-86D udfaset. Den 22. dec.1964 blev flyene i Eskadrille 726 udskiftet med den nyere og moderne F-104G. Året efter modtog Eskadrille 723 deres F-104G, og eskadrillens F-86D blev afskrevet. Eskadrille 728 på Flyvestation Skrydstrup blev nedlagt d. 31. marts1966, og de sidste F-86D blev udfaset fra Flyvevåbnet.
Efter udfasningen er de fleste F-86D Sabre desværre blevet skrottet. Men det er stadigvæk muligt at se flyet i Danmark i Flyvevåbnets museum i Stauning og Garnisonsmuseet i Ålborg.
North American Aviation byggede i alt 2504 stk. af F-86D, som var en del flere producerede end de andre F-86'er versioner.
Liste over danske F-86D Sabre (Sabre Dog) og deres status.
DK Reg | Serie nr | Lev. dato | WFU | Location | Status |
---|
AB-N | 51-6016 | 6/26/1958 | 7/21/1965 | | Ophugget |
AB-K | 51-6017 | 6/26/1958 | 3/9/1960 | Total havareret i Limfjorden. | Havareret |
AL-J | 51-6018 | 6/28/1958 | 2/1/1965 | | Ophugget |
AL-T | 51-6026 | 6/26/1958 | 4/29/1965 | | Ophugget |
AL-E | 51-6028 | 6/26/1958 | 2/18/1965 | Forsvars- & Garnisonsmuseum Aalborg. | Udstillet |
AL-H | 51-6034 | 6/26/1958 | 7/8/1965 | | Ophugget |
AL-A | 51-6037 | 6/26/1958 | 7/29/1964 | Havereret Æbeltoft Vig. | Havareret |
AB-J | 51-6043 | 6/26/1958 | 5/16/1961 | Havereret Limfjorden. | Havareret |
AB-P | 51-6047 | 6/26/1958 | 4/17/1963 | Havereret Voerbjerg. | Havareret |
AL-R | 51-6052 | 6/26/1958 | 12/14/1962 | Havereret i Limfjorden. | Havareret |
AB-C | 51-6053 | 6/26/1958 | 10/5/1964 | Havereret Hvorup mose. | Havareret |
AB-D | 51-6060 | 6/26/1958 | 1/29/1965 | | Ophugget |
AL-P | 51-6062 | 6/26/1958 | 8/11/1965 | | Ophugget |
AB-M | 51-6090 | 6/26/1958 | 12/1/1958 | Havereret Hvorup mose. | Havareret |
AL-L | 51-6096 | 6/26/1958 | 1/1/1965 | | Ophugget |
AL-D | 51-6105 | 6/26/1958 | 5/15/1963 | Havereret Darmstadt ved Hahn AFB. | Havareret |
AL-G | 51-6106 | 6/26/1958 | 12/19/1960 | Havereret Halvrimmen. | Havareret |
AB-Q | 51-6109 | 6/26/1958 | 7/16/1963 | Havereret Skagerrak. | Havareret |
AB-R | 51-6118 | 6/26/1958 | 9/17/1965 | | Ophugget |
AL-B | 51-6119 | 6/26/1958 | 7/8/1965 | | Ophugget |
AL-O | 51-6123 | 6/26/1958 | 1/1/1965 | | Ophugget |
AB-B | 51-6128 | 6/26/1958 | 4/14/1965 | Havereret Ramstein AFB. | Havareret |
F-281 | 51-8281 | 8/5/1960 | 4/17/1961 | Kollidere med F-958 ved Arnhem, Holland. | Havareret |
F-303 | 51-8303 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-307 | 51-8307 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-326 | 51-8326 | 8/5/1960 | 9/23/1961 | Havereret Skagen. | Havareret |
F-346 | 51-8346 | 5/27/1960 | 2/7/1966 | | Ophugget |
F-361 | 51-8361 | 5/27/1960 | 8/4/1965 | | Ophugget |
F-403 | 51-8403 | 8/5/1960 | 1/19/1963 | Havereret Hulsig. | Havareret |
F-421 | 51-8421 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | Flymuseum Stauning. | Udstillet |
F-427 | 51-8427 | 5/27/1960 | 11/18/1965 | | Ophugget |
F-429 | 51-8429 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-431 | 51-8431 | 5/27/1960 | 10/8/1965 | | Ophugget |
F-449 | 51-8449 | 5/27/1960 | 6/16/1964 | | Ophugget |
F-451 | 51-8451 | 5/27/1960 | 2/9/1966 | | Ophugget |
F-453 | 51-8453 | 5/27/1960 | 2/10/1964 | | Ophugget |
F-469 | 51-8469 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-470 | 51-8470 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-472 | 51-8472 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Havareret |
F-473 | 51-8473 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-474 | 51-8474 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
F-500 | 51-8500 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | Sandefjord-Torp, Norge. | Opmagasineret |
F-504 | 51-8504 | 5/27/1960 | 3/17/1966 | | Ophugget |
AB-F | 51-5945 | 6/26/1958 | 9/14/1965 | | Ophugget |
AB-E | 51-5946 | 6/26/1958 | 5/28/1965 | Flyvestation Skrydstrup (BOR pladsen). | Træning |
AB-L | 51-5947 | 6/26/1958 | 4/25/1961 | Flyvestation Karup (Cockpit sektion). | Opmagasineret |
AB-T | 51-5951 | 6/26/1958 | 4/16/1963 | Total havareret ved Flyvestation Ålborg. | Havareret |
AL-C | 51-5952 | 6/26/1958 | 11/18/1965 | | Ophugget |
AL-Q | 51-5953 | 6/26/1958 | 4/30/1965 | | Ophugget |
AL-A | 51-5958 | 6/26/1958 | 4/17/1961 | Kollidere med F-281 ved Arnhem, Holland. | Havareret |
AL-F | 51-5960 | 6/26/1958 | 1/7/1966 | | Ophugget |
AB-G | 51-5966 | 6/26/1958 | 1/22/1962 | Havereret sydvest for Flyvestation Karup. | Havareret |
AB-H | 51-5963 | 6/26/1958 | 10/16/1964 | | Ophugget |
AL-S | 51-5971 | 6/26/1958 | 3/14/1966 | | Ophugget |
AL-N | 51-5976 | 6/26/1958 | 2/7/1961 | Havereret i Limfjorden vest for Flyvestation Ålborg. | Havareret |
AL-M | 51-5977 | 6/26/1958 | 4/26/1965 | Svedino, Automobile and Aviation Museum. | Opmagasineret |
AL-K | 51-5984 | 6/26/1958 | 11/18/1965 | Svedino, Automobile and Aviation Museum. | Opmagasineret |
AB-S | 51-5985 | 6/26/1958 | 1/31/1965 | | Ophugget |
AB-O | 51-5994 | 6/26/1958 | 5/1/1965 | | Ophugget |
Tekniske specifikationer:
| F-86D Sabre |
---|
Fabrikant
| North American Aviation |
Anvendelse
| Jager |
Længde
| 12,29 m |
Højde
| 4,57 m |
Spændvidde
| 11,64 m |
Tomvægt
| 6250 kg. |
Fuldvægt
| 9300 kg. |
Motor
| General Electric J-47-GE-17B |
Motor trykkraft
| 2460 / 3400 kg. |
Max hastighed
| 1070 km/t (mach 0,9) |
March hastighed
| 565 km/t |
Max højde
| 15130 km |
Besætning
| 1 |
Bevæbning
| 24 stk. 2.75" Mighty Mouse raketter og Sidewinder missiler. |