|
|
|
21-05-1953
|
51-5977 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-977. |
|
06-10-1953
|
FU-977 blev tildelt USAF Air Defence Command.
|
|
06-10-1953
|
FU-977 blev overdraget 5 FIS (5 fighter Interceptor
squadron).
|
|
14-04-1958
|
FU-977 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt
MAP-7F-733.
|
|
16-04-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.
|
|
26-06-1958
|
FU-977 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS
Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til
Flyvestation Ålborg.
|
|
27-06-1958
|
FU-977 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til
AL-M.
|
|
29-09-1958
|
AL-M blev tildelt Eskadrille 726 på Flyvestation Ålborg.
|
|
02-1960
|
AL-M omregistreret til F-977.
|
|
26-04-1965
|
F-977 fløj ind i en jetwash under landingen og dette resulterede i at den ramte approach-lyset. Flyet blev ikke repareret efter hændelsen, og blev udfaset samme dag.
Efter udfasningen blev flyet brugt til reservedele (kannibalisering), og opstillet som attrap på Flyvestation Ålborg. |
|
1969
|
Flyet blev flyttet til Flyvestation Karup, hvor den blev
opstillet som attrap.
|
|
17-09-1992
|
F-977 blev flyttet til ABDR i tidligere Kjevik AFB, Norge.
|
|
22-09-2006
|
F-977 blev den flyttet til Svedino, Automobile and Aviation Museum for renovering og senere udstilling i Eskadrille 726s farver, "Phantom Blue". |
|