|
|
|
16-06-1953
|
51-6053 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-053. |
|
01-10-1953
|
FU-053 blev tildelt USAF Air Defence Command.
|
|
23-10-1953
|
FU-053 blev overdraget 465 FIS (465 fighter Interceptor squadron).
|
|
02-06-1958
|
FU-053 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt
MAP-7F-733.
|
|
02-06-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.
|
|
26-06-1958
|
FU-053 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS
Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til
Flyvestation Ålborg.
|
|
27-06-1958
|
FU-053 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til AB-C.
|
|
09-08-1958
|
Flyet blev tildelt Eskadrille 723 på Flyvestation Ålborg.
|
|
03-10-1960
|
AB-C omregistreret til F-053.
|
|
05-10-1964
|
F-053 totalhavarerede i Hvorup Mose, ca. 3 km øst for Flyvestation Ålborg.
Under indflyvning til landing satte piloten understellet ud og satte flaps. Herefter begyndte flyet at dreje til venstre samtidig med en venstre kæntring af flyet. Piloten kunne ikke rette flyet op igen, og ejectede derfor til sikkerhed.
Årsag: En fejl i synkroniseringskablet medførte, at kun højre flaps kom ud.
|
|