|
|
|
27-04-1953
|
51-5966 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-966. |
|
29-05-1953
|
FU-966 blev tildelt USAF Air Defence Command.
|
|
29-05-1953
|
FU-966 blev overdraget 60 FIS (60 fighter Interceptor
squadron).
|
|
26-05-1958
|
FU-966 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt
MAP-7F-733.
|
|
29-05-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.
|
|
26-06-1958
|
FU-966 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS
Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til
Flyvestation Ålborg.
|
|
27-06-1958
|
FU-966 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til
AB-G.
|
|
27-06-1958
|
AB-G omregistreret til F-966.
|
|
22-01-1962
|
F-966 totalhavarerede under indflyvning til Flyvestation Karup. Flyet fik motorstop kort for landing, og piloten var nødsaget til at ejecte til sikkerhed, da han kunne se at han ikke kunne nå landingsbanen. Før han skød sig ud, drejede piloten væk fra Kølvrå by. Flyet ramte jorden umiddelbart før Kølvrå by.
Årsag: Et lejehavari mellem turbinen og kompressoren på grund af oliesvigt resulterede i et motorhavari, og motoren kunne ikke give flyet kraft til at holde sig i luften. |
|