27-04-1953
|
51-5951 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-951. |
|
18-05-1953
|
FU-951 blev tildelt USAF Air Defence Command.
|
|
20-05-1953
|
FU-951 blev overdraget 62 FIS (62 fighter Interceptor
squadron).
|
|
28-04-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.
|
|
29-04-1958
|
FU-951 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt
MAP-7F-733.
|
|
26-06-1958
|
FU-951 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS
Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til
Flyvestation Ålborg.
|
|
27-06-1958
|
FU-951 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til
AB-T.
|
|
20-04-1959
|
AB-T blev tildelt Eskadrille 723 på Flyvestation Ålborg.
|
|
02-01-1961
|
AB-T omregistreret til F-951.
|
|
16-04-1963
|
F-951 totalhavarerede d. 16. apr. 1963 under indflyvning til Flyvestation Ålborg. Piloten opdagede, at motorerne ikke gav den ønskede kraft for at nå landingsbanen. Efter at havde skiftet til nødbrændstofforsyningen uden ændring af motorkraften, ejectede piloten til sikkerhed.
Årsag: Et defekt radiorør gjorde, at brændstofventilen ikke åbnende da piloten gav gas. Dette resulterede i et motorhavari, og flyet kunne ikke fortsætte flyvningen.
|
|