|
|
|
08-06-1953
|
51-6128 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-128. |
|
07-07-1953
|
FU-128 blev tildelt USAF Air Defence Command. |
|
20-07-1953
|
FU-128 blev overdraget 62 FIS (62 fighter Interceptor squadron). |
|
26-05-1958
|
FU-128 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt MAP-7F-733. |
|
29-05-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt. |
|
26-06-1958
|
FU-128 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til Flyvestation Ålborg. |
|
27-06-1958
|
FU-128 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til AB-B. |
|
01-08-1958
|
Flyet blev tildelt Eskadrille 723 på Flyvestation Ålborg. |
|
19-11-1960
|
AB-B omregistreret til F-128. |
|
14-04-1965
|
F-128 totalhavarerede under en landing på Ramstein AB i Vesttyskland.
Årsag: Pilot ombord på F-128 glemte at udsætte understellet inden landing, og fik i stedet for en blød landing, en hård tur ned af banen på flyets mave. Piloten slap uskadt fra flyets mavetur. Der kan nok være tale om, at piloten skylder en ordentlig omgang kvajebajer et eller andet sted. |
|