AL-G / F-106 (51-6106)

Fly oversigt

Data
 
FLV: AL-G / F-106
C/N: 173-250
Registrering: 51-6106
Version: F-86D-30-NA
Leveringsdato: 26-06-1958
Udfasningsdato: 19-12-1960
Flyvetimer:
- Levering: 985:15
- Udfasning: 1361:20
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
02-06-1953

51-6106 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-106.

04-08-1953

FU-106 blev tildelt USAF Air Defence Command.

12-08-1953

FU-106 blev overdraget 75 FIS (75 fighter Interceptor squadron).

01-05-1958

FU-106 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt MAP-7F-733.

03-05-1958

Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.

26-06-1958

FU-106 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til Flyvestation Ålborg.

27-06-1958

FU-106 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til AL-G.

01-09-1958

Flyet blev tildelt Eskadrille 726 på Flyvestation Ålborg.

25-05-1960

Under finalen til landing faldt flyet igennem og ramte jorden. Flyet ramte først jorden med hale, Speedbreaks og derefter hovedlandingsstel kort før banen.

Hovedlandingsstel, hale, Speedbreaks og vinger blev beskadiget ved uheldet.

27-09-1960

AL-G omregistreret til F-106.

19-12-1960

Under en inspektionsflyvning totalhavarerede F-106.

Da piloten gjorde klar til indflyvning til landing på Flyvestation Ålborg mistede flyet motorkraften. Da piloten forsøgte at øge motorkraften, kom der en skurrende lyd fra motoren som tiltog i styrke. Da flyet var i 7-800 fods højde (ca. 250 meter), ejectede piloten til sikkerhed. Flyet ramte jorden på en mark syd for Halvrimmen.

 

Årsag: Motorhavariet skyldes isdannelse i indsugningen, og gjorde at motoren overophedede.

Highslide JS
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved