02-06-1953
|
51-6106 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-106. |
|
04-08-1953
|
FU-106 blev tildelt USAF Air Defence Command. |
|
12-08-1953
|
FU-106 blev overdraget 75 FIS (75 fighter Interceptor squadron). |
|
01-05-1958
|
FU-106 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt MAP-7F-733. |
|
03-05-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt. |
|
26-06-1958
|
FU-106 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til Flyvestation Ålborg. |
|
27-06-1958
|
FU-106 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til AL-G. |
|
01-09-1958
|
Flyet blev tildelt Eskadrille 726 på Flyvestation Ålborg. |
|
25-05-1960
|
Under finalen til landing faldt flyet igennem og ramte jorden. Flyet ramte først jorden med hale, Speedbreaks og derefter hovedlandingsstel kort før banen.
Hovedlandingsstel, hale, Speedbreaks og vinger blev beskadiget ved uheldet. |
|
27-09-1960
|
AL-G omregistreret til F-106. |
|
19-12-1960
|
Under en inspektionsflyvning totalhavarerede F-106.
Da piloten gjorde klar til indflyvning til landing på Flyvestation Ålborg mistede flyet motorkraften. Da piloten forsøgte at øge motorkraften, kom der en skurrende lyd fra motoren som tiltog i styrke. Da flyet var i 7-800 fods højde (ca. 250 meter), ejectede piloten til sikkerhed. Flyet ramte jorden på en mark syd for Halvrimmen.
Årsag: Motorhavariet skyldes isdannelse i indsugningen, og gjorde at motoren overophedede. |
|