|
|
|
15-05-1953
|
51-6037 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-037. |
|
11-06-1953
|
FU-037 blev tildelt USAF Air Defence Command.
|
|
11-06-1953
|
FU-037 blev overdraget 432 FIS (432 fighter Interceptor squadron).
|
|
26-05-1958
|
FU-037 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt
MAP-7F-733.
|
|
29-05-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.
|
|
26-06-1958
|
FU-037 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS
Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til
Flyvestation Ålborg.
|
|
27-06-1958
|
FU-037 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til AL-A.
|
|
23-08-1958
|
Flyet blev tildelt Eskadrille 726 på Flyvestation Ålborg.
|
|
20-10-1960
|
AL-A omregistreret til F-037.
|
|
01-07-1964
|
Flyet tildelt Eskadrille 728 på Flyvestation Skrydstrup.
|
|
29-07-1964
|
Under en flyvning lyd et knald fra motoren og udstødningstemperaturen steg til over 1000 grader. Motoren blev stoppet og piloten forsøgte flere gange at starte den igen, men uden held. Da piloten ikke kunne få motoren i gang igen, ejectede han til sikkerhed. F-037 ramte vandet, ca. 750 meter fra kysten i Ebeltoft Vig.
Årsag: Et brud på en rotorskovl i trin 8 resulterede i et kompressorhavari, og flyet kunne ikke fortsætte sin flyvning.
|
|