06-04-1953
|
51-5947 stod klar ved North Americans fabrik i Inglewood USA, og blev indregistreret FU-947. |
|
29-04-1953
|
FU-947 blev tildelt USAF Air Defence Command.
|
|
04-05-1953
|
FU-947 blev overdraget 4750th TNG ( 4750th Air Base
Squadron).
|
|
10-04-1958
|
FU-947 blev tildelt MAP (Military Assistance Program) projekt
MAP-7F-733.
|
|
14-04-1958
|
Klargøring for søtransport til Danmark, påbegyndt.
|
|
26-06-1958
|
FU-947 ankom til Nørresundby Havn ombord på Hangarskibet USS
Tripoli, hvorefter flyet blev transporteret via landvejen til
Flyvestation Ålborg.
|
|
27-06-1958
|
FU-947 blev overdraget til Flyvevåbnet og omregistreret til
AB-L.
|
|
21-11-1958
|
AB-L blev tildelt Eskadrille 723 på Flyvestation Ålborg.
|
|
29-12-1960
|
AB-L omregistreret til F-947.
|
|
26-01-1961
|
AB-L blev tildelt Eskadrille 726 på Flyvestation Ålborg.
|
|
26-04-1961
|
F-947s brændstoftank eksploderede, da flyet stod parkeret på Flyvestation Ålborg. Jordpersonel blev reddet.
Årsag: En højspændingsmegger var ved en fejl blevet tilsluttet brændstofmålesystemet. |
|
27-04-1961
|
F-947 blev udfaset.
F-947s forkrop blev senere sammenbygget med F-504s bagkrop, og opsat som vartegn for Flyvestation Ålborg. Flyet fik betegnelsen F-326, fordi 3-tallet henfører til Eskadrille 723, og 6-tallet henfører til Eskadrille 726. |
|
2002
|
F-326 Allias F-947(F-504) blev fjernet som gateguard, hvorefter
den blev henstillet på Flyvestation Ålborg. F-504s hale er senere
blevet skrottet, så kun forkroppen af F-947 var tilbage.
|
|
16-01-2008
|
I dag står resterne af F-947 ved Flyvevåbnets Historiske samling
ved Flyvestation Karup.
|
|