F-100 Super Sabre

The Hun.

I 1949 begyndte North American Aviation Inc. at undersøge mulighederne for et supersonisk jagerfly. North American fremlagde et forstudie på et supersonisk dagsjagerfly til USAF(United Stats Air Force).  Projektet blev kaldt Sabre 45 på grund af de 45 graders pilformede vinger. Til projektet blev der valgt en Pratt & Whitney J57 seriemotor. J57-P-7 var tørstig, men motoren gav de bedste resultater for det nye kampfly, der var en milepæl for datidens fly. Efter 2 års udvikling kunne North American fremlægge 2 prototype-modeller af Sabre 45 projektet til USAF. Den 1. november 1951 gav USAF grønt lys, og udstedte en kontrakt for to Sabre 45 prototyper, plus 110 produktionsfly.
Prototypen YF-100A fløj første gang den 25. maj 1953, hvor flyet kom op på en hastighed på Mach 1.05 under flyvningen.
Efter en række opdateringer af flyet for at undgå fænomenet, blev kendt som "Sabre-dance". Begyndte de første Super Sabre F-100A Den 25. september begyndte de første Super Sabre F-100A at rulle ud fra samlebåndet på North American Aviation Inc., Inglewood California, USA.

Super Sabre F-100A var det første serieproduceret jagerfly, der kunne gennembryde lydmuren under vandret flyvning.
De første A-versioner havde uheldigvis en del problemer, som flere testpiloter havde påpeget, men problemerne blev afvist af North American.
Flyet kunne under udretning efter et dyk komme ud af kontrol, og derefter falde fra hinanden. En række havarier tvang dog North American til at ændre deres sin holdning omgående for F-100A. North American fik rettet fejlen ved en lille forøgelse af hale og vingers længde.
Flyet blev oprindeligt udviklet som en dagjager, men flyet blev videreudviklet som jagerbomber. F-100D fløj første gang d. 24. jan.1956, og i forhold til andre modeller havde F-100D større vinger og flaps, ny automatisk pilot samt andre små ændringer, som gjorde flyet til en respektindgydende jagerbomber. Flyet fik hurtigt navnet "The Hun", som er en forkortelse af ordet "One hundred".

 

Der blev i alt bygget 2294 F-100-fly, i forskellige versioner.
YF-100A    2 stk.
F-100A    203 stk.
F-100B    (3 stk.)(kaldt F-107)
F-100C    476 stk.
F-100D    1.274 stk.   
F-100F    339 stk.

 

Danmark fik tilbuddet om at modtage F-100 Super Sabre flyene d. 14. mar. 1958, som våbenhjælp MAP (Military Assistance Program) fra USA. Tilbuddet lød på 15 et-sædede F-100D på to-sædede 3 F-100F.
Den 10. maj 1958 godkendte Forsvarsministeriet tilbuddet, om modtagelsen af Super Sabre flyene. Antallet af fly blev i mellemtiden forhøjet væsentligt.
Imellem 1959 og 1961 modtog Flyvevåbnet 48 stk. F-100D og 10 F-100F (dansk benævnelse TF-100F).
Mellem 1959 til 1974 havde Flyvevåbnet et større tab af Sabre, i alt 21 F-100D og 5 F-100F som totalhavarerede.


På grund af flytabene, samt en omstrukturering af pilotuddannelsen efterfølgende var det nødvendigt at anskaffe flere fly til Flyvevåbnet. I 1974 modtog Flyvevåbnet 14 brugte tosædede F-100F, som var købt af USAF.
I 1976 og 77 blev Flyvevåbnet ramt af en serie havarier, som medførte at d. 1 jun. 1977 fik F-100 flåden flyveforbud. Flyene led af større motorproblemer, efter Pratt & Whitney J-57 motorerne havde været til hovedeftersyn i USA. Der var simpelthen tale om meget ringe arbejdskvalitet hos den amerikanske virksomhed, som stod for eftersynet. Flyveforbuddet påhørte okt. 1977, da motorerne have fået en omfattende modifikation.

 

Super Sabre have meget let ved at få varme bremser, under opbremsningen ved landing. Derfor var det et normalt syn at se flyene benytte sig at bremseskærmen under landing. Svigtede skærmen under landing var der stor sandsynlighed for at flyet endte i nettet eller kørte at banen, som en del af de danske F-100-fly gjore.

 

F-100-flyene blev anvendt af eskadrille 725 (1961-1970) Flyvestation Karup, eskadrille 727 (1959-1981) og eskadrille 730 (1961-1982) på Flyvestation Skrydstrup.
Af de i alt 72 F-100-fly, der gjorde tjeneste i Det Danske Flyvevåben, totalhavarerede 27 F-100D og 11 F-100F, hvilket medførte et tab af 15 piloter.



Antal   72 stk. 48 stk.F-100D og 24 stk. F-100F

 




Liste over danske F-100 Super Sabre og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
G-13254-21325/10/196111/14/1962Havareret 7 km øst for Hadsund.Havareret
G-13454-21344/13/19613/19/1963Havareret syd/vest for Herning efter kollision.Havareret
G-17754-21775/9/19615/18/1981Ophugget
G-17954-21795/30/19591/17/1966Havareret ca. 7,5 km vest for Haven på Ærø. Havareret
G-18354-21835/30/19595/13/1977Havareret ca. 3 km fra Leer i Tyskland.Havareret
G-19054-21905/30/195912/4/1964Havareret ca. 10 km vest for Rømø.Havareret
G-19254-21926/11/195911/10/1962Havareret øst for Bischofsdhron, Morbach, TysklandHavareret
G-19954-21996/1/19598/23/1967Havareret ved Grønnesse Skov.Havareret
G-20654-22064/13/19616/4/1981Ophugget
G-22154-22216/1/19593/9/1961Havareret ca. 2 km syd-sydvest for Neder Simmelkær.Havareret
G-22254-22226/16/19591/25/1982Ophugget
G-22754-22276/11/19591/30/1959Havareret nordøst for Stevnsfortet.Havareret
G-24054-22405/30/19597/3/1963Havareret ved Livø.Havareret
G-24454-22446/12/196111/29/1976Havareret ved Engum, Vejle Havareret
G-25354-22536/11/195912/12/1963Havareret ved Rutsker, BornholmHavareret
G-25654-22563/11/19616/26/1962 Havareret ved Flyvestation Karup Havareret
G-26154-22615/30/19595/18/1981Ophugget
G-26254-22625/30/19591/25/1982Havareret omkring Diyarbakir i TyrkietHavareret
G-26654-22666/11/19595/18/1981Ophugget
G-27054-22706/1/195911/3/198154-2270 (ex.G-270) kolliderede med 56-4019 syd for Ergani i Tyrkiet. Havareret
G-27454-22743/28/19618/25/198154-2274 (ex. G-274) havarerede sydvest for Diyarbakir i TyrkietHavareret
G-27954-22793/28/19617/18/1977Ophugget
G-28354-22833/9/19613/24/1981havareret på Erhac AB, Tyrkiet.Havareret
G-28454-22844/2/196111/14/1962 Kollideret med G-132 over Mariager Fjord.Havareret
G-28854-22883/28/19617/19/1968Havareret ved Flyvestation Tirstrup.Havareret
G-28954-22894/28/196110/5/1967Havareret Flyvestation Karup.Havareret
G-29054-22905/24/196111/3/1981Gateguard ved Aviano AB (USAFE), Italien.Gateguard
G-30054-23004/28/19613/19/1963Kollideret med G-134 Snejbjerg (Herning).Havareret
G-30154-23014/28/19617/27/1965Havareret ved Rugaard, Djursland.Havareret
G-30254-23025/1/19614/13/1972Havareret ca 8 km vest for Skrydstrup.Havareret
G-30354-23035/24/19615/18/1981Ophugget
G-74455-27444/15/19615/18/1981Kolliderede ved Seyhan-deltaet i Tyrkiet.Havareret
G-74755-27476/16/19595/6/1980Havareret 3km vest for Flyvestation SkrydstrupHavareret
G-74855-27486/3/19618/25/1981Ophugget
G-75155-27515/30/19596/4/1981Havareret sydvest for Diyarbakir i Tyrkiet.Havareret
G-75655-27564/15/19613/8/1968Havareret 7,5km syd/vest Skrydstrup.Havareret
G-76555-27656/1/19593/24/198155-2765 (ex. G-765) havarerede nord for Diyarbakir i TyrkietHavareret
G-76855-27686/3/19618/25/1981Ophugget
G-76955-27696/3/196111/3/1981Ophugget
G-77155-27713/9/19611/25/1982Ophugget
G-77355-27735/24/19617/18/1977Ophugget
G-77555-27755/24/19613/24/1981Eskisehir AB.Gateguard
G-77655-27765/10/19615/10/1973 Havareret ved Rømø.Havareret
G-77755-27776/4/19617/29/1964Havareret ved GrønnebækHavareret
G-77855-27785/6/19618/11/1970Havareret ved Limfjorden, tæt på Flyvestation Ålborg.Havareret
G-77955-27795/6/19618/25/1981Havareret på Borankõr, Tyrkiet.Havareret
G-78155-27816/12/19615/4/1977Havareret ved Rømø.Havareret
G-78255-27826/3/19615/18/1981Gate Guard på Erhac AB i Tyrkiet som 7.782Gateguard
GT-01556-40155/16/19593/20/1970Havareret ca 2 km øst for Flyvestation Karup Havareret
GT-01856-40185/16/19592/21/1973Kollideret med GT-558 øst for Møns klint. Havareret
GT-01956-40195/16/19591/25/198256-4019 (ex. GT-019) kolliderede med 54-2270 (ex.G-270) syd for Ergani i Tyrkiet.Havareret
GT-55859-25582/12/19612/25/1976Havareret ved Jevenstadt, Tyskland.Havareret
GT-97658-69761/25/19616/2/1981Ophugget
GT-97858-69781/25/19615/12/1961Havareret 0,8km syd/øst Mollerup.Havareret
GT-97958-69792/12/19618/2/1966Havareret i skydeområdet ved Oksbøl.Havareret
GT-98158-69812/12/19617/7/1964Havareret ved Emsdetten, TysklandHavareret
GT-98258-69821/25/19612/3/1976Havareret ved NustrupHavareret
GT-98358-69832/12/19616/1/1977 Havareret ved Tange sø, 4km syd/vest for Bjerringbro.Havareret
GT-82656-38266/25/19748/11/1982Havareret ved Scharhörn 22km nord/vest for Cuxhaven, TysklandHavareret
GT-84256-38426/25/19748/11/1982Mojave Airport, USA.Opmagasineret
GT-84456-38445/29/19748/11/1982Civil indregistreret
GT-85656-38563/1/19743/16/1976Havareret ved Vilstrup Havareret
GT-87056-38703/26/19748/11/1982Flyvevåbnets Historiske Samling, FNS Karup.Opmagasineret
GT-87456-38745/29/19743/2/1982Beredskabscenter Herning.Træning
GT-89256-38925/29/19746/9/1976Havareret i Nordsøen, 7,5 km nord for skydeområdet ved Oksbøl.Havareret
GT-90856-39086/25/19748/11/1982Ophugget
GT-91656-39163/1/19748/11/1982Mojave Airport, USA.Opmagasineret
GT-92756-39275/29/19745/11/1982Værløse Flyhistoriske Hangar "Hangar 2"Udstillet
GT-94956-39496/25/19745/5/1982Chateau de Savigny les Beaune, Frankrig.Udstillet
GT-96156-39613/1/19749/23/1981Forkrop på Flyvestation Karup (Gedhus museet).Udstillet
GT-97156-39713/1/19748/11/1982Mojave Airport, USA.Opmagasineret
GT-99656-39963/26/19748/11/1982Mojave Airport, USA.Opmagasineret


Tekniske specifikationer:

F-100DTF-100F
Fabrikant North Americav AviationNorth Americav Aviation
Anvendelse JagerbomberTræningsfly
Længde 16,51 m17,48 m
Højde 4,94 m4,94 m
Spændvidde 11,77 m11,77 m
Tomvægt 9925 kg.10200 kg.
Fuldvægt 18046 kg.18474 kg.
Motor Pratt & Whitney J-57-P-21APratt & Whitney J-57-P-21A
Motor trykkraft 4627 / 7257 kg 4627 / 7257 kg.
Max hastighed 1390 km/t. (Mach 1,17) 1390 km/t
March hastighed 910 km/t910 km/t
Max højde 15250 km15250 km
Besætning 12
Bevæbning 4 x 20 mm. M-39 MK. og div. bomber, raketter og missiler.2 x 20 mm. M-39 MK. og div. bomber, raketter og missiler.
Picture Picture Picture Picture Picture Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved