F-100 Super Sabre
The Hun.
I 1949 begyndte North American Aviation Inc. at undersøge mulighederne for et supersonisk jagerfly. North American fremlagde et forstudie på et supersonisk dagsjagerfly til USAF(United Stats Air Force). Projektet blev kaldt Sabre 45 på grund af de 45 graders pilformede vinger. Til projektet blev der valgt en Pratt & Whitney J57 seriemotor. J57-P-7 var tørstig, men motoren gav de bedste resultater for det nye kampfly, der var en milepæl for datidens fly. Efter 2 års udvikling kunne North American fremlægge 2 prototype-modeller af Sabre 45 projektet til USAF. Den 1. november 1951 gav USAF grønt lys, og udstedte en kontrakt for to Sabre 45 prototyper, plus 110 produktionsfly.
Prototypen YF-100A fløj første gang den 25. maj 1953, hvor flyet kom op på en hastighed på Mach 1.05 under flyvningen.
Efter en række opdateringer af flyet for at undgå fænomenet, blev kendt som "Sabre-dance". Begyndte de første Super Sabre F-100A Den 25. september begyndte de første Super Sabre F-100A at rulle ud fra samlebåndet på North American Aviation Inc., Inglewood California, USA.
Super Sabre F-100A var det første serieproduceret jagerfly, der kunne gennembryde lydmuren under vandret flyvning.
De første A-versioner havde uheldigvis en del problemer, som flere testpiloter havde påpeget, men problemerne blev afvist af North American.
Flyet kunne under udretning efter et dyk komme ud af kontrol, og derefter falde fra hinanden. En række havarier tvang dog North American til at ændre deres sin holdning omgående for F-100A. North American fik rettet fejlen ved en lille forøgelse af hale og vingers længde.
Flyet blev oprindeligt udviklet som en dagjager, men flyet blev videreudviklet som jagerbomber. F-100D fløj første gang d. 24. jan.1956, og i forhold til andre modeller havde F-100D større vinger og flaps, ny automatisk pilot samt andre små ændringer, som gjorde flyet til en respektindgydende jagerbomber. Flyet fik hurtigt navnet "The Hun", som er en forkortelse af ordet "One hundred".
Der blev i alt bygget 2294 F-100-fly, i forskellige versioner.
YF-100A 2 stk.
F-100A 203 stk.
F-100B (3 stk.)(kaldt F-107)
F-100C 476 stk.
F-100D 1.274 stk.
F-100F 339 stk.
Danmark fik tilbuddet om at modtage F-100 Super Sabre flyene d. 14. mar. 1958, som våbenhjælp MAP (Military Assistance Program) fra USA. Tilbuddet lød på 15 et-sædede F-100D på to-sædede 3 F-100F.
Den 10. maj 1958 godkendte Forsvarsministeriet tilbuddet, om modtagelsen af Super Sabre flyene. Antallet af fly blev i mellemtiden forhøjet væsentligt.
Imellem 1959 og 1961 modtog Flyvevåbnet 48 stk. F-100D og 10 F-100F (dansk benævnelse TF-100F).
Mellem 1959 til 1974 havde Flyvevåbnet et større tab af Sabre, i alt 21 F-100D og 5 F-100F som totalhavarerede.
På grund af flytabene, samt en omstrukturering af pilotuddannelsen efterfølgende var det nødvendigt at anskaffe flere fly til Flyvevåbnet. I 1974 modtog Flyvevåbnet 14 brugte tosædede F-100F, som var købt af USAF.
I 1976 og 77 blev Flyvevåbnet ramt af en serie havarier, som medførte at d. 1 jun. 1977 fik F-100 flåden flyveforbud. Flyene led af større motorproblemer, efter Pratt & Whitney J-57 motorerne havde været til hovedeftersyn i USA. Der var simpelthen tale om meget ringe arbejdskvalitet hos den amerikanske virksomhed, som stod for eftersynet. Flyveforbuddet påhørte okt. 1977, da motorerne have fået en omfattende modifikation.
Super Sabre have meget let ved at få varme bremser, under opbremsningen ved landing. Derfor var det et normalt syn at se flyene benytte sig at bremseskærmen under landing. Svigtede skærmen under landing var der stor sandsynlighed for at flyet endte i nettet eller kørte at banen, som en del af de danske F-100-fly gjore.
F-100-flyene blev anvendt af eskadrille 725 (1961-1970) Flyvestation Karup, eskadrille 727 (1959-1981) og eskadrille 730 (1961-1982) på Flyvestation Skrydstrup.
Af de i alt 72 F-100-fly, der gjorde tjeneste i Det Danske Flyvevåben, totalhavarerede 27 F-100D og 11 F-100F, hvilket medførte et tab af 15 piloter.
Antal 72 stk. 48 stk.F-100D og 24 stk. F-100F
Liste over danske F-100 Super Sabre og deres status.
DK Reg | Serie nr | Lev. dato | WFU | Location | Status |
---|
G-132 | 54-2132 | 5/10/1961 | 11/14/1962 | Havareret 7 km øst for Hadsund. | Havareret |
G-134 | 54-2134 | 4/13/1961 | 3/19/1963 | Havareret syd/vest for Herning efter kollision. | Havareret |
G-177 | 54-2177 | 5/9/1961 | 5/18/1981 | | Ophugget |
G-179 | 54-2179 | 5/30/1959 | 1/17/1966 | Havareret ca. 7,5 km vest for Haven på Ærø. | Havareret |
G-183 | 54-2183 | 5/30/1959 | 5/13/1977 | Havareret ca. 3 km fra Leer i Tyskland. | Havareret |
G-190 | 54-2190 | 5/30/1959 | 12/4/1964 | Havareret ca. 10 km vest for Rømø. | Havareret |
G-192 | 54-2192 | 6/11/1959 | 11/10/1962 | Havareret øst for Bischofsdhron, Morbach, Tyskland | Havareret |
G-199 | 54-2199 | 6/1/1959 | 8/23/1967 | Havareret ved Grønnesse Skov. | Havareret |
G-206 | 54-2206 | 4/13/1961 | 6/4/1981 | | Ophugget |
G-221 | 54-2221 | 6/1/1959 | 3/9/1961 | Havareret ca. 2 km syd-sydvest for Neder Simmelkær. | Havareret |
G-222 | 54-2222 | 6/16/1959 | 1/25/1982 | | Ophugget |
G-227 | 54-2227 | 6/11/1959 | 1/30/1959 | Havareret nordøst for Stevnsfortet. | Havareret |
G-240 | 54-2240 | 5/30/1959 | 7/3/1963 | Havareret ved Livø. | Havareret |
G-244 | 54-2244 | 6/12/1961 | 11/29/1976 | Havareret ved Engum, Vejle | Havareret |
G-253 | 54-2253 | 6/11/1959 | 12/12/1963 | Havareret ved Rutsker, Bornholm | Havareret |
G-256 | 54-2256 | 3/11/1961 | 6/26/1962 | Havareret ved Flyvestation Karup | Havareret |
G-261 | 54-2261 | 5/30/1959 | 5/18/1981 | | Ophugget |
G-262 | 54-2262 | 5/30/1959 | 1/25/1982 | Havareret omkring Diyarbakir i Tyrkiet | Havareret |
G-266 | 54-2266 | 6/11/1959 | 5/18/1981 | | Ophugget |
G-270 | 54-2270 | 6/1/1959 | 11/3/1981 | 54-2270 (ex.G-270) kolliderede med 56-4019 syd for Ergani i Tyrkiet. | Havareret |
G-274 | 54-2274 | 3/28/1961 | 8/25/1981 | 54-2274 (ex. G-274) havarerede sydvest for Diyarbakir i Tyrkiet | Havareret |
G-279 | 54-2279 | 3/28/1961 | 7/18/1977 | | Ophugget |
G-283 | 54-2283 | 3/9/1961 | 3/24/1981 | havareret på Erhac AB, Tyrkiet. | Havareret |
G-284 | 54-2284 | 4/2/1961 | 11/14/1962 | Kollideret med G-132 over Mariager Fjord. | Havareret |
G-288 | 54-2288 | 3/28/1961 | 7/19/1968 | Havareret ved Flyvestation Tirstrup. | Havareret |
G-289 | 54-2289 | 4/28/1961 | 10/5/1967 | Havareret Flyvestation Karup. | Havareret |
G-290 | 54-2290 | 5/24/1961 | 11/3/1981 | Gateguard ved Aviano AB (USAFE), Italien. | Gateguard |
G-300 | 54-2300 | 4/28/1961 | 3/19/1963 | Kollideret med G-134 Snejbjerg (Herning). | Havareret |
G-301 | 54-2301 | 4/28/1961 | 7/27/1965 | Havareret ved Rugaard, Djursland. | Havareret |
G-302 | 54-2302 | 5/1/1961 | 4/13/1972 | Havareret ca 8 km vest for Skrydstrup. | Havareret |
G-303 | 54-2303 | 5/24/1961 | 5/18/1981 | | Ophugget |
G-744 | 55-2744 | 4/15/1961 | 5/18/1981 | Kolliderede ved Seyhan-deltaet i Tyrkiet. | Havareret |
G-747 | 55-2747 | 6/16/1959 | 5/6/1980 | Havareret 3km vest for Flyvestation Skrydstrup | Havareret |
G-748 | 55-2748 | 6/3/1961 | 8/25/1981 | | Ophugget |
G-751 | 55-2751 | 5/30/1959 | 6/4/1981 | Havareret sydvest for Diyarbakir i Tyrkiet. | Havareret |
G-756 | 55-2756 | 4/15/1961 | 3/8/1968 | Havareret 7,5km syd/vest Skrydstrup. | Havareret |
G-765 | 55-2765 | 6/1/1959 | 3/24/1981 | 55-2765 (ex. G-765) havarerede nord for Diyarbakir i Tyrkiet | Havareret |
G-768 | 55-2768 | 6/3/1961 | 8/25/1981 | | Ophugget |
G-769 | 55-2769 | 6/3/1961 | 11/3/1981 | | Ophugget |
G-771 | 55-2771 | 3/9/1961 | 1/25/1982 | | Ophugget |
G-773 | 55-2773 | 5/24/1961 | 7/18/1977 | | Ophugget |
G-775 | 55-2775 | 5/24/1961 | 3/24/1981 | Eskisehir AB. | Gateguard |
G-776 | 55-2776 | 5/10/1961 | 5/10/1973 | Havareret ved Rømø. | Havareret |
G-777 | 55-2777 | 6/4/1961 | 7/29/1964 | Havareret ved Grønnebæk | Havareret |
G-778 | 55-2778 | 5/6/1961 | 8/11/1970 | Havareret ved Limfjorden, tæt på Flyvestation Ålborg. | Havareret |
G-779 | 55-2779 | 5/6/1961 | 8/25/1981 | Havareret på Borankõr, Tyrkiet. | Havareret |
G-781 | 55-2781 | 6/12/1961 | 5/4/1977 | Havareret ved Rømø. | Havareret |
G-782 | 55-2782 | 6/3/1961 | 5/18/1981 | Gate Guard på Erhac AB i Tyrkiet som 7.782 | Gateguard |
GT-015 | 56-4015 | 5/16/1959 | 3/20/1970 | Havareret ca 2 km øst for Flyvestation Karup | Havareret |
GT-018 | 56-4018 | 5/16/1959 | 2/21/1973 | Kollideret med GT-558 øst for Møns klint. | Havareret |
GT-019 | 56-4019 | 5/16/1959 | 1/25/1982 | 56-4019 (ex. GT-019) kolliderede med 54-2270 (ex.G-270) syd for Ergani i Tyrkiet. | Havareret |
GT-558 | 59-2558 | 2/12/1961 | 2/25/1976 | Havareret ved Jevenstadt, Tyskland. | Havareret |
GT-976 | 58-6976 | 1/25/1961 | 6/2/1981 | | Ophugget |
GT-978 | 58-6978 | 1/25/1961 | 5/12/1961 | Havareret 0,8km syd/øst Mollerup. | Havareret |
GT-979 | 58-6979 | 2/12/1961 | 8/2/1966 | Havareret i skydeområdet ved Oksbøl. | Havareret |
GT-981 | 58-6981 | 2/12/1961 | 7/7/1964 | Havareret ved Emsdetten, Tyskland | Havareret |
GT-982 | 58-6982 | 1/25/1961 | 2/3/1976 | Havareret ved Nustrup | Havareret |
GT-983 | 58-6983 | 2/12/1961 | 6/1/1977 | Havareret ved Tange sø, 4km syd/vest for Bjerringbro. | Havareret |
GT-826 | 56-3826 | 6/25/1974 | 8/11/1982 | Havareret ved Scharhörn 22km nord/vest for Cuxhaven, Tyskland | Havareret |
GT-842 | 56-3842 | 6/25/1974 | 8/11/1982 | Mojave Airport, USA. | Opmagasineret |
GT-844 | 56-3844 | 5/29/1974 | 8/11/1982 | | Civil indregistreret |
GT-856 | 56-3856 | 3/1/1974 | 3/16/1976 | Havareret ved Vilstrup | Havareret |
GT-870 | 56-3870 | 3/26/1974 | 8/11/1982 | Flyvevåbnets Historiske Samling, FNS Karup. | Opmagasineret |
GT-874 | 56-3874 | 5/29/1974 | 3/2/1982 | Beredskabscenter Herning. | Træning |
GT-892 | 56-3892 | 5/29/1974 | 6/9/1976 | Havareret i Nordsøen, 7,5 km nord for skydeområdet ved Oksbøl. | Havareret |
GT-908 | 56-3908 | 6/25/1974 | 8/11/1982 | | Ophugget |
GT-916 | 56-3916 | 3/1/1974 | 8/11/1982 | Mojave Airport, USA. | Opmagasineret |
GT-927 | 56-3927 | 5/29/1974 | 5/11/1982 | Værløse Flyhistoriske Hangar "Hangar 2" | Udstillet |
GT-949 | 56-3949 | 6/25/1974 | 5/5/1982 | Chateau de Savigny les Beaune, Frankrig. | Udstillet |
GT-961 | 56-3961 | 3/1/1974 | 9/23/1981 | Forkrop på Flyvestation Karup (Gedhus museet). | Udstillet |
GT-971 | 56-3971 | 3/1/1974 | 8/11/1982 | Mojave Airport, USA. | Opmagasineret |
GT-996 | 56-3996 | 3/26/1974 | 8/11/1982 | Mojave Airport, USA. | Opmagasineret |
Tekniske specifikationer:
| F-100D | TF-100F |
---|
Fabrikant
| North Americav Aviation | North Americav Aviation |
Anvendelse
| Jagerbomber | Træningsfly |
Længde
| 16,51 m | 17,48 m |
Højde
| 4,94 m | 4,94 m |
Spændvidde
| 11,77 m | 11,77 m |
Tomvægt
| 9925 kg. | 10200 kg. |
Fuldvægt
| 18046 kg. | 18474 kg. |
Motor
| Pratt & Whitney J-57-P-21A | Pratt & Whitney J-57-P-21A |
Motor trykkraft
| 4627 / 7257 kg | 4627 / 7257 kg. |
Max hastighed
| 1390 km/t. (Mach 1,17) | 1390 km/t |
March hastighed
| 910 km/t | 910 km/t |
Max højde
| 15250 km | 15250 km |
Besætning
| 1 | 2 |
Bevæbning
| 4 x 20 mm. M-39 MK. og div. bomber, raketter og missiler. | 2 x 20 mm. M-39 MK. og div. bomber, raketter og missiler. |