GT-982 (58-6982)

Fly oversigt

Data
 
FLV: GT-982
C/N: 261-8
Registrering: 58-6982
Version: F-100F-15-NA
Leveringsdato: 25-01-1961
Udfasningsdato: 03-02-1976
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
04-08-1959 58-6982 stod klar ved North American Aviation Inc., Inglewood, USA.
12-08-1959 Leveret til USAF og registreret som FW-982.
25-01-1961

58-6982 ankom til Flyvestation Karup, og overdraget til det Danske Flyvevåben af USAF som våbenhjælp (MAP).

09-02-1961 GT-982 blev overdraget Eskadrille 727 på Flyvestation Karup.
15-09-1970

GT-982 kørte af banen og brækkede næsehjul på Flyvestation Tirstrup.

Årsagen til afkørslen var at flyets bremseskærm ikke kom ud, og samtidig var banen våd.

Highslide JS
16-09-1970

Allerede dagen efter af GT-982 var kørt af banen, blev flyet adskilt og transporteret til Flyvestation Karup for at blive repareret.
Desværre skulle der gå meget lang tid før flyet igen var på vingerne.

03-02-1976

Under en natformationsflyvning havarerede GT-982.

Kort efter takeoff, begyndte flyet at ryste mere end normalt. Rystelserne tiltog i kraft for hvert minut efter take-off. Pludselig lød der et brag efterfulgt af en serie knald, hvorefter cockpittet blev fyldt med røg.

Piloten på forsædet kaldte et Mayday, og kort derefter meddelte han "We are ejecting" hvorefter han skød canapyen af.

Kommunikationssystemet mellem pilot et og to var efter eksplosionen i motoren blevet meget dårlig, og da piloten på bagsædet så canapyen blive skudt af, ejectede han. Af ukendte årsager skød piloten på forsædet sig aldrig ud.

 

Årsag: nedbrud af leje nr. 4 resulterede i stor skade i motor, som var skyld i motorstoppet
(Piloten på forsædet omkom).

Picture Picture Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved