|
|
|
23-07-1956
|
54-2290 stod klar ved North American Aviation Inc., Inglewood, USA.
|
|
14-08-1956
|
Leveret til USAF og registreret som FW-290.
|
|
24-05-1961
|
54-2290 ankom til Flyvestation Karup, og overdraget til Det Danske Flyvevåben af USAF som våbenhjælp (MAP). |
|
22-06-1961
|
G-290 blev overdraget til Eskadrille 725.
|
|
29-10-1969
|
G-290 kolliderede med G-274 under bombetjek, hvor G-274 fløj under G-290. G-274 ramte G-290s højre vingetip, med venstre midterste slat og droptank.
G-290 fik beskadiget det yderste af højre vinge samt alieron og slat. G-290 landede på Flyvestation Skrydstrup efter episoden. Piloten slap uskadt fra episoden. |
|
17-09-1981
|
Sidste operative flyvning for Flyvevåbnet.
|
|
03-11-1981
|
G-290 udfases fra Flyvevåbnet, og flyves herefter til CFB Baden-Soellingen i Vesttyskland. |
|
04-11-1981
|
G-290 påbegynder flyvning fra Aviano AB til Tyrkiet, men må nødlande på NAS Sigonella på Sicilien. |
|
1984
|
Set på lossepladsen på NAS Sigonella på Sicilien. |
|
1988
|
På et tidspunkt mellem 1984 og 1988 er G-290 blevet flyttet til Det Italienske Flyvevåbens Museum "Vigna di Valle" ved Rom. |
|
22-10-1997
|
G-290 bliver placeret som gateguard ved Aviano AB i italian, efter længere tids renovering. Flyet fik registeringen AF 55-290, og farverne fra 309. TFS, 31 TFW fra Vietnamkrigen samt halekoden SS.
SS var 309. TFS halekode under deres ophold på Tuy Hoa AB, Sydvietnam. |
|
2005
|
I 2005 var det igen tid til at få en mindre restaurering. Ny bemaling med lyseblå canapy og serienummer 56-2927, der var en af 309.
TFS, 31 TFW i 70erne under Vietnamkrigen. |
|