|
|
|
21-10-1958
|
56-4018 stod klar ved North American Aviation Inc., Inglewood, USA.
|
|
11-11-1958
|
56-4018 havde sin første flyvning.
|
|
26-11-1958
|
Leveret til USAF og registreret som FW-018.
|
|
16-05-1959
|
56-4018 ankom til Flyvestation Værløse, og overdraget til Det Danske Flyvevåben af USAF som våbenhjælp (MAP). |
|
01-09-1959
|
FW-018 blev overdraget Eskadrille 727.
|
|
21-01-1963
|
Ved landing på Flyvestation Karup svigtede både bremserne og bremseskærmen. GT-018 kørte herefter i nettet med lav hastighed. |
|
28-07-1965
|
Under landingen på Flyvestation Karup kørte GT-018 af banen. Næsehjulet knækkede, og flyets næse blev kraftigt beskadiget. Begge piloter slap heldigvis for alvorlige skrammer.
Årsag: GT-018 mistede næsten alt styring, da en wire for styring af næsehjulet sprang og som ekstra bonus svigtede bremseskærmen. Resultatet af dette blev at flyet kørte af banen, brækkede næsehjulet og det meste af næsen på flyet blev skrællet væk.
Det tog næsten 3 år at genopbygge GT-018 igen. Flyet var tilbage i tjeneste. |
|
15-02-1968
|
GT-018 tilbage ved eskadrille 727 efter reparationen. |
|
21-02-1973
|
Under en navigationsmission med 2 fly kolliderede GT-018 med GT-558. Da flyet havde påbegyndt en højredrejning mærkede begge piloter i GT-018 et kraftigt stød, og dernæst fik flyet en Nose Down, hvorpå flyet gik i et spin.
Piloterne ejectede til sikkerhed med 5 sekunders mellemrum. Flyet styrtede i havet øst for Møns klint.
Årsag: GT-558 var kommet for tæt på GT-018, og derved kolliderede de to fly. GT-018 mistede ca. 2/3 af dens halefinne, som resulterede i at flyet kom ud af kontrol. |
|