G-747 / FW-747 (55-2747)

Fly oversigt

Data
 
FLV: G-747 / FW-747
C/N: 224-14
Registrering: 55-2747
Version: F-100D-40-NA
Leveringsdato: 16-06-1959
Udfasningsdato: 06-05-1980
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
18-06-1956

55-2747 stod klar ved North American Aviation Inc., Columbus, USA.

13-08-1956 Leveret til USAF og registreret som FW-747.
16-06-1959

55-2747 ankom til Flyvestation Værløse, og overdraget til Det Danske Flyvevåben af USAF som våbenhjælp (MAP).

01-09-1959 FW-747 blev overdraget Eskadrille 727.
15-12-1960

Piloten blev under anflyvning til landing på Flyvestation Karup, distraheret og glemte at sætte understellet. Flyet landede på maven.

Highslide JS
08-02-1963

G-747 kørte i nettet på Tuol-Rosieres AB i Frankrig på grund af bremseskærmsproblemer.

Oprindeligt skulle flyet lande på RAF Bentwaters i England. På grund af dårligt vejr blev G-747 og toerne omdirigeret til Laon i Frankrig.

Flyene forsøgte imidlertid at lande på Tuol-Rosieres AB, da vejret også var dårligt på Laon.

Da G-747 havde touchdown svigtede bremseskærmen, og kort efter stoppede motoren. Flyet fortsatte ned af banen, og rystelserne gjorde at skærmen blev frigjort og foldede sig ud.

Desværre var dette ikke tidsnok, idet flyet kørte i nettet, dog med lav fart.

06-05-1980

Efter en træningsmission fik G-747 problemer før landing, da et advarselslys og en hyletone indikerede at understellet var unsafe.
Efter utallige forsøg på at få understellet ned og ordentligt låst, var brændstofniveauet kritisk lavt.

Piloten foretog et påkald hvori han meldte, at han havde brændstofproblemer. Få sekunder efter, kom et andet opkald " I am ejecting".

Piloten ejectede til sikkerhed. G-747 havarerede på en mark 3 km vest for Flyvestation Skrydstrup.


Årsag: G-747 fløj tør for brændstof som følge af en defekt kontakt, sendte misvisende oplysninger om understellet til piloten.

Picture Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved