|
|
|
03-05-1956
|
54-2183 stod klar ved North American Aviation Inc., Inglewood, USA.
|
|
31-05-1956
|
Leveret til USAF og registreret som FW-183.
|
|
30-05-1959
|
54-2183 ankom til Flyvestation Skrydstrup, og overdraget til det Danske Flyvevåben af USAF som våbenhjælp (MAP). |
|
12-06-1959
|
Deltager i den officielle overdragelse af de danske F-100 Super
Sabre på Flyvestation Værløse.
|
|
01-09-1959
|
FW-183 blev overdraget Eskadrille 727.
|
|
07-09-1961
|
Under landing på Flyvestation Karup punkterede højre hovedhjul, og G-183 måtte en tur af banen. Da flyet ramte den bløde jord uden for banen, brød næsehjulet sammen og flyet stoppede hurtigt herefter. Piloten slap uskadt fra hele episoden. |
|
17-03-1964
|
G-183 ramte G-190 med højre vingetip, under en formations take-off. Den følgende undvigemanøvre resulterede i, at G-183 skrabede sin venstre vingetip ned mod jorden.
Efterfølgende landede G-183 på Flyvestation Karup med piloten i god behold, dog var flyet noget medtaget.
På billede ses højre vingtip kort efter kollisionen. |
|
05-06-1964
|
Under landing på Flyvestation Karup, kollapsede understellet på G-183. Flyet rutsjede efterfølgende små 600 meter på maven, før flyet kom til et stop.
G-183 ses på billedet efter turen på maven, godt smurt ind i skum fra BOR (Brand og Redning). |
|
13-05-1977
|
Under en FAC (forward Air Control) træningsmission over Nordtyskland, havarerede G-183.
Cirka 10 minutter efter take-off fra Flyvestation Skrydstrup bemærkede piloten, at motoromdrejningerne (RPM) begyndte at falde. Da ”emergency fuel system” ikke hjalp, valgte piloten at ejecte til sikkerhed.
Flyet styrtede ned ca. 3 km. fra Leer i Tyskland.
Årsag: utæthed i brændstoftilførslen gjorde at flyets motor ikke kunne opretholde de nødvendige RPM, der skulle til for at give den påkrævede trykkraft og kunne ikke fortsætte flyvningen. |
|