GT-856 (56-3856)

Fly oversigt

Data
 
FLV: GT-856
C/N: 243-132
Registrering: 56-3856
Version: TF-100F-11-NA
Leveringsdato: 01-03-1974
Udfasningsdato: 16-03-1976
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
21-10-1957 56-3856 stod klar ved North American Aviation Inc., Inglewood, USA.
14-11-1957 Leveret til USAF og registreret som FW-856.
01-03-1974 56-3856 ankom til Flyvestation Karup, som en del af de 14 indkøbte F-100F og TF-100F fra USAF.
18-04-1975 GT-856 blev overdraget Eskadrille 730 på Flyvestation Skrydstrup.
16-03-1976

Under en mission med to fly, havarerede GT-856.

Efter Takeoff fra Flyvestation Skrydstrup skulle flyene flyve til Tyskland, hvor deres mål befandt sig.

Piloten i GT-856 fik umiddelbart problemer med kompasset, og kort før grænsen til Tyskland besluttede piloten sig for at vende tilbage til Skrydstrup.
Under tilbageflyvningen lød pludselig et brag, og flyet begyndte at vibrere.

Flyet tabte fart og Fire Warning begyndte at lyse. Da flyets styring ikke reagerede, stod det klart at piloterne i GT-856 var nødt til at ejecte.

Da flyet nåede 2000 fods (ca. 600 meter) højde, smed de canopy og ejectede derefter til sikkerhed.

 

Årsag: Brud på Conbustion Casing, som resulterede i at to brændkamre blev slynget ud af bagkroppen på flyet, som samtidig ødelagde styring til sideroret.

 

 

Highslide JS
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved