Hawker Hunter

Hawker Hunter, En fuldblodsjager.

I 1948 kom Det Britiske Luftforsvarsministerium med specifikationerne F.3/48, på et højhastigheds- kampfly, som skulle være armeret med 4 stk. enkel moduls 30mm kanoner, og motorerne skulle være af de dengang nye turbojet motorer.

 

Udviklingen af Hawker Hunteren startede allerede før flyet egentlig var kommet på tale. Efter 2. Verdenskrig blev der udviklet en række forskellige jet- kampfly, hvoraf et af disse jet- kampfly var Sir Sydney Camms berømte Sea Hawk. Han videreudviklede på Sea Hawkens design, og endte med designet P.1052 der havde pilformet vinger.  Den viden som blev samlet ved udvikling af P.1052 samt andre eksperimenter med flyet, resulterede til sidst i et nyt og revolutionerende design.

 

Designet P.1067 var Sir Sydney Camms svar på at imødekomme specifikationerne fra F.3/46, som Det Britiske Luftforsvarsministerium havde udsendt nogle år før. Imidlertid blev F.3/46 erstattet af F.3/48 der var skrevet, så specifikationerne som passede til P.1067. Udviklingsarbejdet på P.1067s var færdigt i starten af 1950, og Det Britiske Luftforsvarsministerium afgav en bestilling på 3 prototyper med to forskellige motorer.

Allerede før den første prototype var klar til test, fik Hawker en kontrakt på 400 Hawker Hunter, hvoraf 200 skulle være med Rolls Royces Avon AJ.65 motoren, og de resterende 200 skulle bruge Armstrong-Siddeley Sappehire motor. Taxi testning af den første prototype "WB188" startede i begyndelsen af 1951, og den 20. jul. 1951 havde WB188 sin første flyvning.

 

Den første producerede Hawker Hunter F Mk.1 stod færdig ved fabrikken d. 16. maj 1953.

De første 22 flydere der kom ud fra samlebåndet blev brugt som flyvende udviklingsfly. Imidlertid havde flyene flere større og mindre fejl, som skabte en del problemer. Et af de større problemer var, at flyet brugte Flaps som airbreaks, som resulterede i flere "nose-down pitch" under højhastighedsflyvning. Dette løstes imidlertid ved at lave en decideret airbreak på undersiden af flyets krop. Hylsteropsamler ved flyets fire kanoner blev også installeret, fordi hylstrene efter udkastningen fra kanonerne lavede stor skade på flyets underside.

 

De første Hawker Hunter F.1 indgik i tjeneste ved RAF 43 Squ. i juli 1954. I november 1954 indgik de første Hawker Hunter F.2 i tjeneste ved RAF 257 Squ.  Selv om flyet var kommet i tjeneste var der stadig en del tvivl omkring flyet, på grund af dets lille brændstofbeholdning.

Hawker Hunter F.3 var et højhastigheds testfly, som var det første Hunter med efterbrænder. Der blev kun produceret en af denne version. Flyet satte d. 07. sep. 1953 en hastighedsrekord på 727,6 mp/h (1,171 km/t).

Hawker Hunter F.4 kom i tjeneste i marts 1955. Denne version havde en større brændstofbeholdning samt forstærket vinger som gav den en større bæreevne, hvorved typen kunne medbringe et stort udvalg af luft- til jord våben.

Hawker Hunter F.5 kom i tjeneste omkring en måned før F.4. Den eneste forskel mellem de to typer var motoren. F.5 blev leveret med Armstrong-Siddeley Sappehire motoren. Hawker Hunter F.5 var den første Hunter til at se aktiv kamp, under Suey Kampagnen i Egypten.

Hawker Hunter F.6 begyndte i starten af 1957 at afløse F4 og F.5. Typen havde en kraftigere motor end sine forgængere, og dertil var typen udstyret med et AVPIN startsystem som gjorde at den kunne starte hurtigt op under scrambling.

Prototypen til Hawker Hunter T.7 fløj for første gang i juli 1955. Typen var et træningsfly baseret på F.4 versionen.

 

Omkring 1960 er Hawker Hunter designet ved at være forældet. Nye flytyper overhaler det ældre design i både hastighed, bæreevne og manøvredygtighed. Alligevel kom der stadig nye versioner af Hawker Hunteren, men med en ny rolle som primært var jordangrebs- og rekognosceringsversioner som FGA.9 og FR.10.

I alt blev der fremstillet 1972 stk. af Hawker Hunter i forskellige versioner, fra 1951 frem til 1974.

 

Den 25. okt. 1953 demonstreres Hawker Hawker Hunters kunnen af testpiloten Neville Duke over Kastrup Lufthavn. Under sin demonstration gennembrød Neville lydmuren over lufthavnen. Demonstrationen blev udført i en Hawker Hunter F Mk.1, som Flyvevåbnet fik lejlighed til at gennemgå samme dag.

 

Flyvevåbnet havde herefter et ønske om at anskaffe Hawker Hunter- typen, som erstatning for de aldrende Gloster Meteoren Mk. 8.

Gloster Meteoren havde vist sig under flere øvelser at være håbløs forældet. Flyet kunne simpelthen ikke hamle op mod de nye og moderne flytyper.

Flyvevåbnet underskrev en kontrakt med Hawker Siddeley D. 03. jul. 1954 på leveringen af 30 stk. Hawker Hunter F. Mk. 51.

 

Den 31. jan. 1956 ankom de to første Hawker Hunter F. Mk. 51 på Flyvestation Ålborg, hvor de blev tildelt Eskadrille 724. De resterende 28 Hunter blev leveret løbende, frem til d. 10. sep. 1956.

Da Flyvevåbnet i starten ikke havde en to-sædet version af Hawker Hunteren var det en stor omvending for piloterne, som skulle omskoles til Hunteren.  Første flyvning foregik udelukkende ved hjælp af en instruktør som sad i tårnet. Forud for dette skulle piloterne som noget nyt gennemgå et omfattende kursusforløb, før de overhovedet kunne sætte sig i flyet.

 

Den 31. dec. 1956 underskrives en kontrakt med Hawker om leveringen af 2 stk. to-sædet Hawker Hunter T. Mk. 53., for at lette omskolingen af piloter.

Da omskolingsforløbet var færdigt i 1957, genoptog eskadrillen sin opgave primært i dag- afvisningsberedskabet i lav og høj højde.

Eskadrille 724 flytter d. 10. jun. 1958 til Flyvestation Karup, og d. 14. nov. 1958 tildeles eskadrillen den første af de to Hawker Hunter T. Mk. 53. Det andet fly ankommer en måned senere.

Eskadrille 724 flytter d. 16. mar. 1959 til Flyvestation Skrydstrup, og eskadrillens opgaver ændres til et O-2 beredskab over Fyn og Sønderjylland (afvisningsberedskabet i lav højde).

For at imødekomme et krav om at kommende Starfigther piloter skulle tilbringe et år ved Eskadrille 724 og samle erfaring i jagerfly gjorde at Flyvevåbnet d. 08. dec. 1967 købte to Hawker Hunter T Mk. 7 fra Det Hollandske Flyvevåben.

De to træningsfly ankom til Flyvestation Skrydstrup i december 1967, hvorefter de gennemgik en længerevarende modifikation før de i slut 1968 og start 1969 blev tildelt Eskadrille 724.

Hawker Hunterne trues flere gange af udfasning både pga. økonomiske grunde, en formodning om kommende mangel på reservedele samt et ønske om et nyt og moderne fly. Men det var ikke før 1972, at det stod klart at Hunter-eskadrillen skulle nedlægges pga. nedskæringer af antal af eskadriller. Dertil er Hawker Hunteren forældet, og ikke nær så fleksibelt som Flyvevåbnets nye fly.

Den 1. november tages det første skridt mod nedlæggelsen af Eskadrille 724, med halvering af eskadrillens piloter kort efter udfasningen af de første fly.

Den sidste Hawker Hunter flyvning fandt sted d. 30. apr. 1974, hvor de resterende Hunters flyves til Flyvestation Ålborg for konservering i forventning om et senere salg.

Den 31. okt. 1975 blev 16 Hunter F. Mk. 51 og 4 Hunter T. Mk. 53 til HSA (Hawker Siddeley Aircraft) i England, der håbede på at kunne videresælge dem. Dette mislykkedes, og flyene er blevet spredt over det meste af verden på museer og private og flysamlere.  Kun et eksemplar blev tildelt til museumsbrug, 47-401 som er at finde på Flyvevåbnets museum i Stauning.

 

Hawker Hunteren vandt hurtigt stor popularitet ved de danske piloter, og flere mente at flyet fløj lige så godt som det så ud. Flyet blev karakteriseret som et fremragende fly med gode flyveegenskaber, både i høj og lav fart. I de 18 år Hawker Hunteren tjente Det Danske Flyvevåben havde typen 11 totalhavarier.

 

 




Liste over danske Hawker Hunter og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
47-40147-4011/31/19563/31/1974Flyvevåbnets museum i StauningUdstillet
47-40247-4021/31/19563/1/1974Barrage Paintball Pudenhill, Puddenhill Activity Centre, Irland.Udstillet
47-40347-4033/9/19563/31/1974Cockpit sektion - Milestones of Flight Museet, Lancaster, USA.Havareret
47-40447-4043/9/19562/4/1964Total havareret nær Simmerstedholm.Havareret
47-40547-4053/19/19566/4/1956Havareret syd/vest for Hammel.Havareret
47-40647-4063/19/195610/19/1960Havareret 6 km øst for Flyvestation Vandel.Havareret
47-40747-4073/10/19563/15/1974Eagles Air Museum, Bonanzaville USAUdstillet
47-40847-4088/18/195612/11/1973Swinderby Road, syd-øst for North Scarle, UK.Opmagasineret
47-40947-4097/20/19563/31/1974Norwich Aviation museum, Norwich, UK.Udstillet
47-41047-4108/24/19563/26/1974Aviodome Museum, Schiphol IAP, Amsterdam, Holland.Udstillet
47-41147-4119/10/19569/15/1970Havareret 4km vest Christiansfeld.Havareret
47-41247-4128/24/19563/6/1974Brooklands Museum, Weybridge, Surrey, UK.Opmagasineret
47-41347-4138/24/195611/8/1960Havareret på Flyvestation Vandels område.Havareret
47-41447-4148/18/195612/8/1958Havareret 7km nord/øst for Flyvestation Tirstrup.Havareret
47-41547-4158/24/19561/19/1960Havareret på Flyvestation Skrydstrups område.Havareret
47-41647-4168/18/19563/8/1973Havareret 7,5km syd/øst for Over Jerstal.Havareret
47-41747-4176/22/19566/14/1966Havareret 12 km nordvest for Ribe.Havareret
47-41847-4186/22/19563/31/1974Classic Aircraft Aviation Museum, Hillsboro, USUdstillet
47-41947-4196/22/195611/21/1973The North East Aircraft Museum, Usworth, UKUdstillet
47-42047-4206/29/195612/13/1973Skrottet
47-42147-4216/22/195612/13/1973Brooklands Museum, Weybridge, Surrey, UK.Udstillet
47-42247-4226/29/19563/28/1963Havareret 11 km syd for Leeuwarden, HollandHavareret
47-42347-4237/6/19563/31/1974Second World War Aircraft Preservation Society, Lasham, UKUdstillet
47-42447-4246/29/19563/31/1974South Yorkshire Aircraft Museum, Doncaster, UKUdstillet
47-42547-4257/9/19563/31/1974Solway Aviation Museum, UKUdstillet
47-42647-4267/9/19563/31/1961Egeskov Veteranmuseum.Udstillet
47-42747-4277/6/19563/31/1974Ukendt - Privat ejet,Udstillet
47-42847-4287/20/19567/14/1965Havareret 3 km vest for Rømø skyde område.Havareret
47-42947-4296/29/19565/25/1961Skrottet
47-43047-4308/18/19563/21/1974Gatwick aviation museum, UKUdstillet
35-27135-27111/14/19583/29/1974Total havareret 5 km nord for Manchester Airport, USA.Havareret
35-27235-27212/16/19583/11/1974Cockpitsektionen ved Boulton Paul Aircraft Heritage Project.Udstillet
ET-273ET-27312/17/19673/31/1974Cockpit udstillet ved South Yorkshire Aircraft Museum, South Yorkshire, UK.Udstillet
ET-274ET-27412/7/196711/21/1973status ukendt.


Tekniske specifikationer:

Hawker Hunter T. Mk.53-Mk.7Hawker Hunter F. Mk.51
Fabrikant Hawker Aircraft Ltd.Hawker Aircraft Ltd.
Anvendelse
Længde 14,89 m13,99 m
Højde 4.01 m4.01 m
Spændvidde 10,26 m10,26 m
Tomvægt 6100 kg.5648 kg.
Fuldvægt 9979 kg.7922 kg.
Motor Rolls Royce Avon Mk.122 (R.A.21) turbojetRolls Royce Avon Mk.121 turbojet
Motor trykkraft 3654 kg.3654 kg.
Max hastighed 1130 km/t1130 km/t
March hastighed 833 km/t833 km/t
Max højde 15850 km15850 km
Besætning 21
Bevæbning 1 stk 30mm ADEN maskinkanoner4 stk 30mm ADEN maskinkanoner
Picture Picture Picture
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved