|
|
|
10-06-1956
|
47-430 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Karup. |
|
19-06-1956
|
47-430 Havde første flyvning. |
|
18-08-1956
|
47-430 ankom til Flyvestation Ålborg. |
|
20-08-1956
|
47-430 tildelt Eskadrille 724 på Flyvestation Ålborg. |
|
02-04-1957
|
Under en træningsmission med fire fly, hvor der trænes i luftkamp over Nordjylland, var E-47-430s brændstofbeholdning blevet lavt. Da de kom tilbage til Flyvestation Ålborg var flyets beholdning blevet meget lavet, men alligevel lod piloten de andre fly lande først.
Da han endelig havde begyndt sin landing, fik flyet et flameout i ca. 245 meter højde. Piloten forsøgt at genstarte motoren uden held, hvorpå han besluttede at forsøge at lande uden motorkraft. Flyet landede i græsset ca. 200 meter før parallelbanen, og ca. 20-25 meter fra centerlinen.
Flyets understel kollapsede, idet understellet ikke havde haft tid til at blive slået rigtigt ud. 47-430 kom til ro ca. 350 meter senere. Piloten slap uskadt fra episoden.
Årsag: Flyet fløj tør for brændstof.
Pilotfejl. Piloten skulle have meldt på et tidligere tidspunkt, at brændstofmængden var lav. |
|
16-03-1959
|
47-430 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Skrydstrup. |
|
1960
|
47-430 omregistreres til E-430. |
|
09-06-1960
|
Efter landing på våd bane på Flyvestation Skrydstrup, kørte E-430 i nettet.
Flyet havde en normal touch-down ca. 300-450 meter inde på banen med en hastighed på ca. 275 km/t. Banen var våd, og der var en god sidevind.
Piloten nåede ikke at få hold på flyet, for det kørte i nettet med en hastighed på 45 km/t. Flyet fik skade på flyets ryg, samt mindre buler i højre balanceklap og flaps.
Årsag: Pilotfejl. Forkert bremseteknik.
|
|
11-07-1960
|
Tildelt Flyvevåbnet Konstabel Skole på Flyvestation Værløse, til uddannelsesbrug. |
|
03-1974
|
E-430 havde sidste flyvning fra Flyvestation Skrydstrup til Flyvestation Ålborg. |
|
21-03-1974
|
E-430 blev udfaset fra Flyvevåbnet, hvorefter flyet blev opmagasineret på Flyvestation Ålborg |
|
31-10-1975
|
E-430 solgt til Hawker Siddeley Aircraft Ltd., UK. |
|
20-03-1976
|
Ankom til RAF Hatfield, St. Albans, UK på lastbil. |
|
1979
|
Ankom til RAF Dunsfold, Cranleigh, UK |
|
01-01-1980
|
Flyttet til Thorpe Park, Surrey, UK. Malet som Royal Navy grå, GA.11. |
|
1984
|
Solgt til privat ejer. |
|
1985
|
Flyttet til Park Aviation Yard, Faygate, Surrey, UK. |
|
28-04-1989
|
Privat ejet (Peter Vallances samling).
E-430 blev adskilt og samlet med to andre hunters. Skroget er fra E-430, men venstre vinger er fra XF418 og højre vinge er fra XG226. Malet som Royal navy XF418.
|
|
01-01-1999
|
Peter Vallances samling registreres som Museum, og får navnet Gatwick Aviation Museum, Gatwick, UK. |
|
2000
|
Flyttet til Gatwick Aviation Museum in Charlwood Sussex, UK |
|
2008
|
Renoveret og malet. Stadig på Gatwick Aviation Museum. |
|
2016
|
Solgt til privat ejer og henstillet på en græsmark, bag Gatwick Aviation Museum. |
|
2020
|
Efter at havde stået på græsmarken en del år, donerede Gatwick Aviation Museum E-430 til et lokalt samler, men corona pandemi satte en stopper for flytningen. |
|
2023
|
Muligvis flyttet fra Gatwick Aviation Museum af ny privat ejer. |
|