47-430 / E-430 (47-430)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 47-430 / E-430
C/N: 41H/680289
Registrering: 47-430
Version: F.Mk51
Leveringsdato: 18-08-1956
Udfasningsdato: 21-03-1974
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
10-06-1956

47-430 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Karup.

19-06-1956

47-430 Havde første flyvning.

18-08-1956

47-430 ankom til Flyvestation Ålborg.

20-08-1956

47-430 tildelt Eskadrille 724 på Flyvestation Ålborg.

02-04-1957

Under en træningsmission med fire fly, hvor der trænes i luftkamp over Nordjylland, var E-47-430s brændstofbeholdning blevet lavt. Da de kom tilbage til Flyvestation Ålborg var flyets beholdning blevet meget lavet, men alligevel lod piloten de andre fly lande først.

Da han endelig havde begyndt sin landing, fik flyet et flameout i ca. 245 meter højde. Piloten forsøgt at genstarte motoren uden held, hvorpå han besluttede at forsøge at lande uden motorkraft. Flyet landede i græsset ca. 200 meter før parallelbanen, og ca. 20-25 meter fra centerlinen.


Flyets understel kollapsede, idet understellet ikke havde haft tid til at blive slået rigtigt ud. 47-430 kom til ro ca. 350 meter senere. Piloten slap uskadt fra episoden.

 

Årsag: Flyet fløj tør for brændstof.

Pilotfejl. Piloten skulle have meldt på et tidligere tidspunkt, at brændstofmængden var lav.

Highslide JS
16-03-1959

47-430 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Skrydstrup.

1960

47-430 omregistreres til E-430.

09-06-1960

Efter landing på våd bane på Flyvestation Skrydstrup, kørte E-430 i nettet.

Flyet havde en normal touch-down ca. 300-450 meter inde på banen med en hastighed på ca. 275 km/t. Banen var våd, og der var en god sidevind.

Piloten nåede ikke at få hold på flyet, for det kørte i nettet med en hastighed på 45 km/t. Flyet fik skade på flyets ryg, samt mindre buler i højre balanceklap og flaps.

 

Årsag: Pilotfejl. Forkert bremseteknik.

 

 

11-07-1960

Tildelt Flyvevåbnet Konstabel Skole på Flyvestation Værløse, til uddannelsesbrug.

03-1974

E-430 havde sidste flyvning fra Flyvestation Skrydstrup til Flyvestation Ålborg.

21-03-1974

E-430 blev udfaset fra Flyvevåbnet, hvorefter flyet blev opmagasineret på Flyvestation Ålborg

31-10-1975

E-430 solgt til Hawker Siddeley Aircraft Ltd., UK.

20-03-1976

Ankom til RAF Hatfield, St. Albans, UK på lastbil.

1979

Ankom til RAF Dunsfold, Cranleigh, UK

01-01-1980

Flyttet til Thorpe Park, Surrey, UK. Malet som Royal Navy grå, GA.11.

1984

Solgt til privat ejer.

1985

Flyttet til Park Aviation Yard, Faygate, Surrey, UK.

28-04-1989

Privat ejet (Peter Vallances samling).

E-430 blev adskilt og samlet med to andre hunters. Skroget er fra E-430, men venstre vinger er fra XF418 og højre vinge er fra XG226. Malet som Royal navy XF418.

 

01-01-1999

Peter Vallances samling registreres som Museum, og får navnet Gatwick Aviation Museum, Gatwick, UK.

2000

Flyttet til Gatwick Aviation Museum in Charlwood Sussex, UK

2008

Renoveret og malet. Stadig på Gatwick Aviation Museum.

2016

Solgt til privat ejer og henstillet på en græsmark, bag Gatwick Aviation Museum.

2020

Efter at havde stået på græsmarken en del år,  donerede Gatwick Aviation Museum E-430 til et lokalt samler, men corona pandemi satte en stopper for flytningen.

2023

Muligvis flyttet fra Gatwick Aviation Museum af ny privat ejer.

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved