47-404 / E-404 (47-404)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 47-404 / E-404
C/N: 41H/680263
Registrering: 47-404
Version: F.Mk51
Leveringsdato: 09-03-1956
Udfasningsdato: 04-02-1964
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 

47-404 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Skrydstrup.

22-02-1956

47-404 Havde første flyvning.

09-03-1956

47-404 ankom til Flyvestation Ålborg.

13-03-1956

47-404 tildelt Eskadrille 724 på Flyvestation Ålborg.

12-06-1956

Tildelt Træningskommandoen (TRK) på Flyvestation Værløse.

01-04-1957

47-404 kommer tilbage Eskadrille 724 på Flyvestation Ålborg.

11-11-1957

Under anflyvning til Flyvestation Ålborg havde 41-404 en kollision med en Gloster Meteor NF.11.

47-404 (Callsign Bardin 22) udførte simulerede nødlandinger, og efter en overskydning drejede han og ville foretage en anflyvning fra sydvest. Inden piloten begyndte at dreje ind over IP’en, kaldte han tårnet for at rapportere IP, hvorefter han hørte et andet fly kalde IP. Mere eller mindre samtidig med dette kolliderede 41-404 med det andet fly Gloster Meteor NF. 11 51-514. Piloten valgte at forsøge at lande, hvilket forløb uden problemer. Piloterne i begge fly slap uskadte for episoden.

47-404 fik store skader på den yderste del af højre vinge.

IP eller "Initial Point". Ved militære flyvepladser har man et defineret og publiceret punkt, som man flyver over før man flyver mod flyvepladsen.

Highslide JS
10-06-1958

47-404 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Karup.

1960

47-404 omregistreres til E-404.

04-02-1964

E-404 udfører en slæbemålsmission over skydeområdet ved Rømø, for to Hunter-formationer. Efter kontrakt med første formation, var E-404 nødt til at returnere til Flyvestation Skrydstrup på grund af fejl på slæbemålet.

Flyvestation Skrydstrup modtager kort herefter et opkald fra politiet, med en anmeldelse af et flystyrt nær Simmerstedholm. Det viste sig senere at være E-404. Piloten ejectede, men omkom på grund af en teknisk fejl i katapultsædet.

 

Årsag: Resterne af E-404s ene droptank blev fundet ca. 1,5 km før havaristedet. Tanken var eksploderet, og lå spredt over et større område.

Øjenvidner havde set en eksplosion i luften nær Simmerstedholm. Vejrforholdene under tilbageflyvningen har været af en sådan art, at muligheden for at et lynnedslag kan have resulteret i at droptanken eksploderede.

Piloten omkom, da styreskærmen på katapultsædet ikke fungerede.

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved