47-406 / E-406 (47-406)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 47-406 / E-406
C/N: 41H/680265
Registrering: 47-406
Version: F.Mk51
Leveringsdato: 19-03-1956
Udfasningsdato: 19-10-1960
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
05-03-1956

47-406 Havde første flyvning.

19-03-1956

47-406 ankom til Flyvestation Ålborg.

21-03-1956

47-406 tildelt Eskadrille 724 på Flyvestation Ålborg.

10-06-1958

47-406 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Karup.

16-03-1959

47-406 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Skrydstrup.

1960

47-406 omregistreres til E-406.

23-05-1960

Efter en normal anflyvning landede 47-406 lidt kort for banen, i overgangen mellem græs og asfaltbanen. Piloten mærkede at flyet sank i venstre side, så han gav gas og tog af igen. Efter nærmere tjek af understellet, viste det sig at venstre hovedhjulsstel var bøjet. Det blev besluttet at foretage en landing på højre hovedhjul og næsehjulet. Da venstre hovedhjul ramte banen, brød den sammen og flyet kørte af banen.

 

Årsag: Pilotfejl. Sammenbrud af venstre hovedhjulsstel var resultat af en landing før det asfalterede overrun på banen.

 

Highslide JS
19-10-1960

Under en luftkamps mission over Ringkøbing Fjord, mod fire canadiske F-86 Sabres havarerede E-406.

Under luftkampen, hørte piloten uden varsel et knald fra motoren som hurtigt gik i stå. Hans wingman observerede et stor hul i flyets side. Da afstanden til Flyvestation Skrydstrup var uden for rækkevidde, blev det besluttet at forsøge at nå Flyvestation Vandel.

Da flyet imidlertid var kommet ned på 1500 fod og Flyvestation Vandel ikke var at se, ejectede piloten til sikkerhed. 

E-406 fortsatte et stykke, og mavelandede på en mark ca. 4 km øst for Flyvestation Vandel.

 

Årsag: Højtryksturbinen sprængtes og et stort stykke af den ydre del af turbineskiven er slynget ud gennem siden af flyet. Årsag til turbinesprængningen ukendt.

 

Highslide JS
Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved