Under en dogfight mod 4 F-84G Thunderjets ved Flyvestation Vandel, fik E-413 et flameout efter en serie stigninger og dyk, der til sidst fortsatte i en stejl stigning til 15.000 fod (4570 meter).
Da flyet rettede ud og gashåndtaget blev trukket tilbage, faldt omdrejningerne på motoren meget hurtigere end forventet. Piloten trykkede gashåndtaget frem, for at standse dette - dog uden nogen effekt.
Piloten var nu klar over at motoren havde fået et flameout. Med ca. 3 km til Flyvestation Vandel forsøgtes endnu en opstart af motoren, men uden held og piloten besluttede sig for at lande på Flyvestation Vandel uden motorkraft.
E-413 havde touchdown ca. 1.500 meter inde på banen med en hastighed på ca. 278 km/t. Håndbremseren blev trukket, men på grund af en fejl på venstre hovedhjul, punkterede den. Flyet stoppede ca. 525 meter ude over baneenden. Piloten slap uskadt for ulykken.
E-413 fik revet begge hovedhjulsstel af, næsehjulsstel blev bøjet bagover og flyets krop fik store skader.
Årsag: Ukendt. Der blev ikke fundet nogen fejl på flyet, som kunne forklare at flyet fik en flameout. En mulighed kunne være luftbobler i brændstoffet, som kunne være dannet under en undvigemanøvre. |