E-422 Havarerede efter take-off syd for Leeuwarden Airbase, Holland, Piloten omkom.
Ca. 1 min. efter take-off kaldte piloten Leeuwarden ATC (Air Traffic Control), og meldte at han havde motorproblemer. Kommunikationsproblemer med ATC gjorde, at tilbageflyvning til Leewarden Air Base for at nødlande var meget kompliceret.
Efter et stykke tid udsendte udsendte piloten en Mayday, hvori han meddelte at der var ild i flyet.
Kort efter Mayday- opkaldet meldte piloten "I can't control the aircr---"! GCA'en (Ground-controlled approach) kunne følge flyet nogle få sekunder, før det forsvandt fra radaren. Forbindelsen blev sandsynligvis afbrudt, da piloten skød sig ud.
E-422 havarerede ca. 11 km syd for Leeuwarden Air Base.
Årsag: Et fremmedlegeme resulterede i en sprængning af turbineskiven, som gennemhullede flyets side og herved opstod der brand i flyet.
Piloten omkom under udskydningen med katapultsæde, der foregik i for lav højde, så skærmen ikke kunne folde sig ordentligt ud.
|