47-417 / E-417 (47-417)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 47-417 / E-417
C/N: 41H/680276
Registrering: 47-417
Version: F.Mk51
Leveringsdato: 22-06-1956
Udfasningsdato: 14-06-1966
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
19-04-1956

47-417 Havde første flyvning.

22-06-1956

47-417 ankom til Flyvestation Ålborg.

25-06-1956

47-417 tildelt Eskadrille 724 på Flyvestation Ålborg.

10-06-1958

47-417 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Karup.

16-03-1959

47-417 flytter sammen med Eskadrille 724 på Flyvestation Skrydstrup.

1960

47-417 omregistreres til E-417.

14-06-1966

Under en slæbemålsflyvning ved Rømø, havarerede E-417.

Take-off fra Flyvestation Karup forløb uden problemer, men kort før flyet ankom til området ved Rømø mærkede piloten pludselig et ryk i styrepinden, og hørte samtidig et kliklyd. Piloten konstaterede at Aileron var gået i manual.

Piloten kaldte flyvestationen, om han skal returnere eller fortsætte missionen. De spurgte om Aileron var i manual control og han bekræftede, hvorefter de hørte om han havde været i power control, som piloten svarede at han ikke havde været. Piloten fik beskeden ”stand by”. Piloten gik herefter i power control, og forsøgte at bevæge styrepinden, først i små bevægelser og senere i større dog uden indvirkning på flyets krængning.

Til sidst endte flyet i en ca. 120° krængning og et 30° dyk. Flyet viste tegn på at det var ved at stalle, og piloten besluttede sig for at ejecte til sikkerhed. Flyet ramte Vadehavet ca. 3 km. vest for Kongeåens udløb på ca. 1-2 meters vand.

 

Årsag: Pilotfejl. I Pilot's Note for Hunter F.4 står der udtrykkeligt at hvis der styrepinden på nogen måde jammer under power flyvning, skift øjeblikkeligt til power off. Forsøg ikke at gå i power igen. Returnerer til base, manuelt.

 

 


 

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved