Under en slæbemålsflyvning ved Rømø, havarerede E-417.
Take-off fra Flyvestation Karup forløb uden problemer, men kort før flyet ankom til området ved Rømø mærkede piloten pludselig et ryk i styrepinden, og hørte samtidig et kliklyd. Piloten konstaterede at Aileron var gået i manual.
Piloten kaldte flyvestationen, om han skal returnere eller fortsætte missionen. De spurgte om Aileron var i manual control og han bekræftede, hvorefter de hørte om han havde været i power control, som piloten svarede at han ikke havde været. Piloten fik beskeden ”stand by”. Piloten gik herefter i power control, og forsøgte at bevæge styrepinden, først i små bevægelser og senere i større dog uden indvirkning på flyets krængning.
Til sidst endte flyet i en ca. 120° krængning og et 30° dyk. Flyet viste tegn på at det var ved at stalle, og piloten besluttede sig for at ejecte til sikkerhed. Flyet ramte Vadehavet ca. 3 km. vest for Kongeåens udløb på ca. 1-2 meters vand.
Årsag: Pilotfejl. I Pilot's Note for Hunter F.4 står der udtrykkeligt at hvis der styrepinden på nogen måde jammer under power flyvning, skift øjeblikkeligt til power off. Forsøg ikke at gå i power igen. Returnerer til base, manuelt.
|