Under en træningsflyvning hvor der skulle øves kunstflyvning, havarerede E-414 ca. 7 km nordøst for Flyvestation Tirstrup.
Som man kunne tro havarerede flyet ikke under kunstflyvningen, men under tilbageflyvning hvor flyet fløj tør for brændstof. Piloten ejectede til sikkerhed.
Årsag: Hovedårsagen til havariet var at flyet fløj tør for brændstof, men der var flere faktorer som spillede ind.
Til at starte med fløj flyet i forkert retning efter kunstflyvning, på grund af et defekt kompas. Piloten opdager dog dette. Dertil fik personellet på GCA'en (Ground-controlled approach) falske IFF signaler som forvirrede, og derved gav de forkerte informationer til piloten.
Da piloten endelig gav udsagn for at han havde et emergency, spildes masser af tid da SOC (Sektoroperationscentral Jylland) misforstod E-414 kaldenavn Bardin 29 med Bardin 24. Alle disse faktorer resulterede i, at E-414 fløj tør for brændstof.
Havarikommissionen konkluderede, at havariet kunne være undgået.
|