Draken

I januar 1966 begyndte Flyvevåbnet at lede efter en supplikant til Flyvevåbnets F-100D/TF-100F Super Sabre, idet antallet af fly var meget lav. Flyvevåbnet ledte efter et potentielt fly som kunne varetage rollen som jagerbomber og rekognosceringsfly, så den kunne afløse den forældet RF-84F Thunderflash.

Flyvevåbnet havde flere forskellige fly i søgelyset, for eksempel:


- Dassault Mirage V (franskbygget).
- Douglas A-4 Skyhawk (amerikanskbygget).
- Northrop F-5A Freedom Fighter (amerikanskbygget).
- Saab J-35 Draken (svenskbygget).

 

Den 01. apr. 1968 kom den officielle udmelding fra Flyvekommandoen, at valget var faldet på den svenskbyggede Saab J-35 Draken.
Men så tidligt som d. 26 mar. 1968 blev sagen allerede behandlet i Finansudvalget, og 3 dage senere d. 29. mar. 1968 indgik
Flyvematerielkommandoen en kontrakt med SAAB om køb af en eskadrille Drakenfly.

Flyvevåbnet havde efter aftale med SAAB fået udviklet 3 specielle Draken typer, som var bygget efter Flyvevåbnets specifikationer så de opfyldte alle Flyvevåbnets krav.
De 3 typer var følgende: A35XD jagerbomber, S35XD fotorekognoscering og Sk35XD tosædet træningsfly ("XD" betyder "Export Denmark").


I første omgang bestilte Flyvevåbnet en eskadrille bestående af 20 stk. A-35XD og 3 stk. SK-35XD d. 29. marts 1968. Men kun 3 måneder senere d. 18. juni 1968, kom bestillingen af endnu et eskadrillefly, denne gange var det 20 stk. S35XD og 3 stk. SK-35XD.
Flyvevåbnet valgte selv at typebetegne flyene F-35, RF-35 og TF-35.

 

Fra september 1970-72 modtog Flyvevåbnet 20 stk. F-35 og 3 Stk. TF-35 tosædede fly til Eskadrille 725 (jager/bomber) på Flyvestation Karup. De eksisterende F-100, der var i Eskadrille 725 blev fordelt til to andre F-100 eskadriller i Flyvevåbnet.
I midten af 1971 og frem til 1972 modtog Flyvevåbnet 20 RF-35 og 3 stk. TF-35 til Eskadrille 729 (rekognosceringseskadrillen) i Karup, hvor de afløste de ældre RF-84F Thunderflash.

 

I 1975 bestilte Flyvevåbnet yderligere 5 stk. TF-35. Efter serieproduktionen af Draken var stoppet for at give plads til produktionen af Saab's nye fly A37 Viggen, blev de 5 TF-35 håndbygget. Og på grund af stor travlhed i produktionshallen på Saab, blev de 2 sidste TF-35 leveret umalet og samtidig med forkert numre.
Imellem 1976 og 1977 modtog Flyvevåbnet de 5 fly, der tilgik Eskadrille 725 og 729.

 

ESK 725 fik primærrolle som jagerbomberrollen, og luftforsvar i lav højde som sekundær.
ESK 729 havde primærrolle som fotorekognoscering, og jagerbomberrollen som sekundær. Men senere blev ESK 729 tilmeldt til NATO som en jagerbombereskadrille, og fotorekognoscering blev en national opgave.

F-35, RF-35 og TF-35 havde næsten samme våbenbæreevne, bortset fra at TF-35 kun havde en kanon, og RF-35 kan ikke medbringe BULLPUP-missilet.

 

Fra 1980 blev de danske Drakens evner som jagerbomber forbedret betydeligt. En modifikation af flyenes Weapons Delivery and Navigation System (WDNS). Systemet bestod af en computer til beregning af sigte og bombekast, inertinavi-gationssystem, laser-afstandsmåler og head-up display. Af hensyn til laser-afstandsmåleren blev F-35 og TF-35 udstyret med en næse, der lignede RF-35'erens til forveksling.

 

Efter forsvarsforliget i 1991 var der blevet forhandlet frem til, at et antal eskadriller skulle nedlægges.

Her kom begyndelsen til enden for den danske Draken-epoke, hvor flyene gradvist skulle udfases over en periode på et par år.

Allerede d. 31. dec. 1991 begyndte de første udfasninger, da Esk. 725 blev nedlagt.

To år senere d. 31. dec. 1993 blev Esk. 729 nedlagt, og de sidste Draken blev udfaset.


En formation over Danmark bestående af de sidste 6 flyvende Draken i Flyvevåbnet, blev afsluttet med manér i forbindelse med den sidste flyvning d. 21. dec. 1993.

 

 


En tosædet Draken AT-158 fløj i et par år efter udfasningen til diverse airshows rundt omkring i Europa. AT-158 var blevet registreret som civilt fly under navnet OY-SKA.
AT-158's (OY-SKA) flyvninger er desværre slut nu, men Draken team i Karup holder flyet flyveklar i håbet om, at AT-158 (OY-SKA) igen vil få lov til at få luft under vingerne.
Draken Team har i alt 2 draken-fly under deres vinger, AT-158 og AR-113. De to fly har fået tilnavnene "The Princess" (AT-158) og "The Queen" (AR-113).

 




Liste over danske Draken og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
A-00135.10014/26/19718/1/1991Værløse, Hangar 1.Opmagasineret
A-00235-10029/1/19701/27/1993Værløse Flyhistoriske Hangar.Udstillet
A-00335.10039/1/19709/23/1974Havareret nord for Brændstrup.Havareret
A-00435.10049/1/19709/3/1993BOR pladsen på Flyvestation Skrydstrup.Træning
A-00535.100510/23/19706/7/1993Værløse Hanger 1 - Værløse Flyvehistoriske Hanger.Opmagasineret
A-00635.100611/6/19704/26/1993 Bornholms Tekniske Samling.Udstillet
A-00735.100711/19/197010/15/1992Skrottet
A-00835.100812/9/19702/16/1992Skrottet
A-00935-100912/14/19703/16/1992Draken Team Karup, Flyvestation Karup.Opmagasineret
A-01035.101012/30/197010/15/1992Skrottet
A-01135.10111/11/197112/30/1993Privat eget -Lancashire, EnglandOpmagasineret
A-01235.10122/8/197110/15/1992Egeskov Veteranmuseet, Fyn.Udstillet
A-01335.10132/15/197111/21/1974Havareret ca 7 km vest for Flyvestation KarupHavareret
A-01435.10143/9/197110/15/1992Egholm Museum på Sjælland.Udstillet
A-01535.10153/15/19717/27/1971Havareret ved Flyvestation KarupHavareret
A-01635.10164/29/19716/9/1980Havareret ved Bornholm.Havareret
A-01735.10174/29/19716/7/1993Hjallerup Mekaniske MuseumUdstillet
A-01835.10184/20/197110/15/1992Brand og Redningstjenesten, Kastrup lufthavnTræning
A-01935.10195/5/19719/2/1993Cockpitsektion, Grimstad, Norge.Skrottet
A-02035.10205/17/197110/15/1992Chino airport i Californien, USA.Opmagasineret
AR-10135.11016/24/19715/24/1977Havareret ved Lohals, Langeland.Havareret
AR-10235.11025/25/197112/3/1993Opmagasineret ved FLYHIS, Karup.Opmagasineret
AR-10335.11036/7/19718/3/1971Havareret ved Øster Velling, Randers.Havareret
AR-10435.11046/11/19712/26/1993Jatob Produkthandel Bjerringbro.Vartegn
AR-10535.11056/24/19719/15/1992Fritidsklubben Viadukten, Roskilde.Træning
AR-10635.11066/4/197111/4/1992Estrella Warbirds Museum, Paso Robles, USAOpmagasineret
AR-10735.11079/6/197112/31/1993Newark Air Museum, EnglandUdstillet
AR-10835.11088/31/19713/16/1992Værløse Flyhistoriske Hangar.Opmagasineret
AR-10935.11098/31/19713/16/1992Danmarks flymuseum, Stauning.Udstillet
AR-11035.111010/20/197112/31/1993Mojave aircraft boneyard, Californien, USA.Opmagasineret
AR-11135.11119/22/197112/31/1993Newport News Williamsburg Airport, USA. Opmagasineret
AR-11235.111210/5/19716/23/1993Flyvestation Karup.Gateguard
AR-11335.111311/8/197112/31/1993Draken Team Karup, Flyvestation Karup.Opmagasineret
AR-11435.111411/2/197112/31/1993Museum Sola, Norge.Udstillet
AR-11535.111511/24/197110/15/1992Værløse Flyhistoriske Hangar.Opmagasineret
AR-11635.111612/15/197112/31/1993Pima Air & Space Museum, Tucson, Arizona, USA.Opmagasineret
AR-11735.111712/20/197112/31/1993Mojave aircraft boneyard, Californien, USA.Opmagasineret
AR-11835.111812/20/197112/31/1993Skrottet
AR-11935.11191/19/197212/31/1993NTPS Mojave airport, Californien, USA.Opmagasineret
AR-12035.11205/5/197212/31/1993Bodø Flystasjon (Bodø Flyvestation) i Norge.Opmagasineret
AT-15135.115110/14/19716/25/1993NTPS Mojave airport, Californien, USA.Gateguard
AT-15235.11526/25/197110/5/1993Havareret i østersøen nær Langeland.Havareret
AT-15335.11536/23/19717/22/1993Boron Aerospace Museum, Boron, CA, USA.Udstillet
AT-15435.115412/16/197111/5/1992Castle Air Museum, Atwater, California, USA.Udstillet
AT-15535.11551/26/197211/4/1991Chino Airport Californien USA.Opmagasineret
AT-15635.11564/17/197211/4/1992Havareret ved Navy Air Station Oceana, USA.Havareret
AT-15735.11576/11/197611/5/1992Mojave aircraft boneyard, Californien, USA.Opmagasineret
AT-15835.11587/1/197612/31/1993Draken Team Karup, Flyvestation Karup.Opmagasineret
AT-15935.115910/20/197610/25/1977Havereret i havet ca. 8km. nord Gedser.Havareret
AT-16035.11603/17/197712/31/1993Udstillet ved Værløse Flyhistoriske Hangar.Udstillet
AT-16135.11614/19/19776/27/1978Havareret ved Kjellerup.Havareret


Tekniske specifikationer:

A-35XD Draken (F-35)S-35XD Draken (RF-35)SK-35XD Draken (TF-35)
Fabrikant SaabSaabSaab
Anvendelse JagerbomberRecconoseringTræningsfly
Længde 15,34 m15,34 m15,34 m
Højde 9,42 m9,42 m9,42 m
Spændvidde 3,89 m3,89 m3,89 m
Tomvægt 8.000 kg. 8.000 kg. 8.000 kg.
Fuldvægt 16.100 kg. 16.100 kg. 16.100 kg.
Motor Volvo Flygmotor RM6CVolvo Flygmotor RM6CVolvo Flygmotor RM6C
Motor trykkraft 5.807/8.013 kg5.807/8.013 kg5.807/8.013 kg
Max hastighed 1.663 km/t1.663 km/t1.663 km/t
March hastighed 950 km/t 950 km/t 950 km/t
Max højde 18.300 m. km18.300 m. km18.300 m. km
Besætning 111-2
Bevæbning 2 stk 30 mm ADEN revolverkanoner, raketter, missiler .og bomber.2 stk 30 mm ADEN revolverkanoner, raketter, missiler .og bomber.1 stk 30 mm ADEN revolverkanoner, raketter, missiler .og bomber.
Picture Picture Picture Picture Picture Picture
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved