AT-156 (35.1156)

Fly oversigt

Data
 
FLV: AT-156
C/N: 35.1156
Registrering: 35.1156
Version: SK35XD
Leveringsdato: 17-04-1972
Udfasningsdato: 04-11-1992
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
10-02-1972 35.1156 har første flyvning.
17-04-1972 Ankom til Flyvestation Karup og overdrages til Flyvevåbnet.
17-04-1972 Overdraget til Eskadrille 725.
24-05-1972

AT-156 kolliderede under en landing med A-010, som væltede om på ryggen uden for banen. AT-156 blev slået ca. 90° ud af kurs og endte 150 meter uden for banen, dog på alle 3 hjul.

Årsagen til kollisionen skete ved en fejl fra Saab fabrikkens side. To bremseslanger var blevet byttet om som gjorde, at da AT-156 skulle bremse trak den ind i A-010. Heldigvis slap piloterne med skrækken.

Highslide JS
20-06-1972 AT-156 transpoteres til Saabs flyfabrik i Linköping i Sverige for reparation.
07-02-1973 Prøveflyvning efter reparation.
22-03-1973 Ankom til Flyvestation Karup, efter reparation.
23-03-1973 Overdraget til Eskadrille 725.
03-11-1992 Sidste operative flyvning for Flyvevåbnet.
04-11-1992 AT-156 blev udfaset fra flyvevåbnet.
10-02-1994 AT-156 blev solgt til Flight Test Dynamics i USA.
06-07-1995 AT-156 Forlod Flyvestation Karup, ad landvejen.
15-08-1995 Ankom til Port Hueneme, USA og indregistreret som N156XD.
26-06-1998

N156XD (AT-156) fløj tør for brændstof og forsøget at nå NAS Oceana (Navy Air Station Oceana), men havarerede før landingsbanen. Piloten ejektede til sikkerhed i ca 50 fods højde, da han indså at flyet ikke kunne nå banen.

N156XD fik store skade ved haveriet.

07-1998

N156XD i en hangar kort efter havariet.

Læg mærke til den medtaget droptank som ligger på hangargulvet til venstre på billedet.

Sted og den præcise dato på billedet er ukendt.

Highslide JS
06-2002

Til flight materials company, sacramento, USA.

2003

N156XD (AT-156) skrottet.

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved