|
|
|
17-11-1970
|
35.1010 stod klar ved Saabs flyfabrik i Linköping, Sverige.
|
|
20-11-1970
|
35.1010 har første flyvning.
|
|
30-12-1970
|
Ankom til Flyvestation Karup og overdraget til Flyvevåbnet.
|
|
04-01-1971
|
Overdraget til Eskadrille 725.
|
|
24-05-1972
|
Under en formationslanding, stødte A-010 sammen med AT-156. Efter touchdown på en våd landingsbane begyndte AT-156 at trække over mod A-010s banehalvdel, piloten forsøgte at bremse for at undgå en kollision med AT-156, men mislykkedes pga. aquaplanning. Piloten i A-010 forsøgte dernæst at øge farten for på den måde at kunne overhale AT-156 og undgå en kollision, men dette mislykkedes osse og flyene stødte sammen. A-010 skred sidelæns ud over banekanten, hvorpå den væltede om på ryggen i græsset. AT-156 forsatte ligledes ud på græsset, dog på alle 3 hjul.
KAR-BOR kom hurtigt til ulykkes stedet, hvor de slukkede den mindre brand der var opstået og befriede piloten fra flyet. Piloten slap heldigvis med mindre skader.
|
|
20-06-1972
|
A-010 blev transpoteret til Saab i Sverige, på blokvogn for
genopbygning efter sammenstødet med AT-156.
|
|
10-05-1973
|
A-010 var tilbage i tjeneste ved Eskadrille 725 efter næsten et
års genopbygning hos Saab i Sverige.
|
|
01-01-1991
|
Opstillet som gate Guard ved Eskadrille 661 på Flyvestation Karup.
|
|
30-10-1991
|
Sidste flyvning for Eskadrille 725.
|
|
01-12-1991
|
Overdraget til Eskadrille 729.
|
|
15-10-1992
|
A-010 blev udfaset fra flyvevåbnet.
|
|
25-03-1993
|
Sidste operative flyvning for Flyvevåbnet.
|
|
20-03-2003
|
A-010 flyttes til Garnisonsmuseum Ålborg, hvor den blev placeret
udenfor. I foråret 2008 fik flyet en ny lakering, da de mange år
udenfor havde fået flyets gamle maling til at falme.
|
|
27-02-2018
|
A-010 blev skrottet, da flyet var komme i en meget dårlig tilstand efter at havde været udsat for den vind og vejr mange år. Det eneste som er tilbage af A-010, er flyets næse, som nu er at finde på Aalborg Forsvars- og Garnisonsmuseum. |
|