|
|
|
11-06-1971
|
35.1109 stod klar ved Saabs flyfabrik i Linköping, Sverige.
|
|
05-08-1971
|
35.1109 har første flyvning.
|
|
31-08-1971
|
Ankom til Flyvestation Karup og overdrages til Flyvevåbnet.
|
|
31-08-1971
|
Overdraget til Eskadrille 729.
|
|
24-04-1980
|
Ved take-off fik AR-109 slidbane separation, hvorefter en
hydfelj opstod under flyvning. AR-109 sikkerhedslandede på
Flyvestation Ålborg, hvorpå motoren slukkes og krogen blev sænket
pga manglede bremsetryk.
Imidertidig fangede krogen ikke wiren og kørte dernæst på nettet
ved lav hastighed.
Årsag: Bremsesvigtet skyldes en knækket bremserør.
|
|
05-09-1991
|
Sidste operative flyvning for Flyvevåbnet.
|
|
16-03-1992
|
AR-109 blev udfaset fra flyvevåbnet.
|
|
01-01-1994
|
Tildelt Tøjhusmuseet.
|
|
2000
|
Efter AR-109's udfasning fra Flyvevåbnet i 1992, var flyet oprindeligt" mærket til Tøjhusmuseet, men lige nu har flyet jobbet som træningsfly i ABDR centret på Flyvestation Karup, hvor der bliver uddannet nye flymekanikere. |
|
19-02-2019
|
AR-109 blev flyttet til Danmarks Flymuseum i Stauning.
Den skal afløse A-009, som skal til Draken Team på Flyvestation Karup. |
|