|
|
|
07-09-1970
|
35.1005 stod klar ved Saabs flyfabrik i Linköping, Sverige.
|
|
24-09-1970
|
35.1005 har første flyvning.
|
|
23-10-1970
|
Ankom til Flyvestation Karup og overdraget til Flyvevåbnet.
|
|
26-10-1970
|
Overdraget til Eskadrille 725.
|
|
13-04-1972
|
Under landing på Ramstein AFB i Vesttyskland, slog A-005 venstre
vingetip i banen. A-005 gik rundt og landede igen uden problemer.
Flyet fik mindre skader ved episoden.
|
|
03-06-1988
|
A-005 havde et mid-air kollision med et mindre civiltfly, øst
for Esbjerg.
Det civile fly OY-BVR af typen Beech 33, fik beskadigt halen og
A-005 havde fået nogle skrammer på venstre vingetip samt afsæninger
af blå maling fra OY-BVR.
Heldigvis kunne begge fly lande sikkert, med de ombordværende i
god behold.
|
|
27-04-1993
|
Sidste operative flyvning for Flyvevåbnet.
|
|
07-06-1993
|
A-005 blev udfaset fra flyvevåbnet.
|
|
01-06-1994
|
Tildelt Det Tekniske Museum, Helsingør.
|
|
01-03-2002
|
A-005 er nu placeret på Museet Langelandsfortet på Langeland i
sin helt egen hal, hvor den er udstillet i ganske gode stand.
I nabohallen er én af dens gamle fjender på display, nemlig den
russiskbyggede Mig-23 Flogger.
|
|
05-07-2023
|
A-005 forlader Langelands Fortet, med kurs mod Værløse Flyvehistoriske Hanger.
|
|