AS.10 Oxford Mk. I & II
Udviklingen.
Før anden verdenskrigs udbrud, var der i Royal Air Force (RAF) en stor mangel på et avanceret pilot-, navigations- og radiooperatør-træningsfly. Derfor udsendte det engelske Air Ministry d. 10. Juli 1936, en specifikation T.23/26, en Multi-rolle besætningstræner.
For at imødekomme specifikation T.23/26 hurtigt, kom Airspeed med et forslag til et nyt flydesign. Det nye fly var en videreudvikling på Airspeeds AS.6 Envoy Mk. III. Envoy Mk. III var den militære udgave af det succesrige civile passagerfly AS.6 Envoy. Det var et to-motoret, lavvinget monoplan med træ stel, som var beklædt med lærred. AS.6 Envoy havde plads til 6 personer plus 1 til 2 besætningsmedlemmer. Airspeed gav det nye fly betegnelsen AS.10. I oktober 1936, modtog Airspeed en ordre på 136 avanceret træningsfly.
Den 19. juni 1937 var Airspeed klar til at prøveflyve prototypen til Airspeed AS.10 Oxford som hed L4534. Over de næste måneder blev L4534 testet og resultat blev AS.10 Oxford Mk. I.
Flyet kunne konfigureres til mange forskellige træningsopgaver såsom navigation, flyveinstruktion, natflyvning, instrumentflyvning, radiooperatør, fotorekognoscering og bombeskytte. Dette blev muliggjort fordi anden pilotens sæde kunne ændre placering og et foldebord kunne slås ned til Navigatøren.
Sædet kunne også fjernes helt, så bombeskytten kunne kravlede ned på maven og se ud af et vindue i næsen af flyet, hvor bombeskyttens udstyr var placeret. Bag vingens hovedbjælke i flyet var radiooperatørstation placeret.
Bagerst blev der installerts et bagud vendt maskingeværtårn for skyttetræning. AS.10 Oxford var udstyret med et bomberum i midten af sektionen af vingens hovedbjælke og kunne indeholde op til 16 stk. 11 punds øvelsesbomber.
AS.10 Oxford Mk. I. (AS.10) var et lavvinget monoplan, bygget omkring et træskellet og beklædt med krydsfiner samt lærred. Flyet var udstyret med to 375 hk Armstrong Siddeley Cheetah X motorer, som kunne leveres med enten fast træpropel eller Fairey-Reed metal propel. Bagerst i flyet var et maskingeværtårn.
Cockpitet var udstyret med dobbelt flyvende kontroller til en pilot og enten én Navigatør eller anden piloten. Formålet med Mk. I. versionen, skulle fungere som Bombeflys træner.
AS.10 Oxford Mk. II. (AS.10) var planlagt til konstruktion uden et maskingeværtårn, men stadig udstyret med dobbeltflyvende kontroller og radiooperatørstation. Flyet var ligeledes udstyret med to 375 hk Armstrong Siddeley Cheetah X motorer og skulle fungere som tomotoret avanceret pilot og navigationstræner.
AS.10 Oxford Mk. III. (AS.10) blev drevet af 2 Cheetah XV-motorer med 425 hk. Motoren var en ”constant speed propeller” motor (hvor propelbladenes vinkel kan justeres). Mk. III versionen skulle hovedsagelig bruges til navigation og radiotræning.
AS.10 Oxford Mk. IV (AS.10) var en Mk. II som blev brugt som testplatform for Havilland Gipsy Queen IV motorer og Pratt & Whitney Wasp Junior motorer.
AS.10 Oxford Mk. V (AS.46) blev drevet af en Pratt & Whitney R-985 radial engines with 450 hk med Hamilton-Standard variable-pitch propellers (variabel stigning på propellen).
I tidsrummet mellem 1938 og 1945 blev der i alt bygget 8581 AS.10 Oxford fly, fordelt på mange forskellige versioner her i blandt AS.10 Mk.I, Mk.II, Mk.III, AS.40 AS.46 Mk.V.
Flyene blev produceret på Airspeeds fabrik ved Portsmouth, Airspeeds fabrik ved Christchurch, De Havilland ved Hatfield, Percival ved Luton og Standard Motors.
RAF brugte hovedsageligt flyet til træningsbrug fra 1938 frem til 1956, hvor flyet blev udfaset. Under Anden verdens krig blev flyet ikke kun brugt af England, men også Australien, Syd Afrika, New Zealand, Sydlige Rhodesia, USA og Canada.
Efter Anden verdens krig var behovet ikke så stort, for den to-motoret avanceret træner. 150 stk blev købt tilbage af Airspeed og blev konverteret om til en civil 6 persons passagerfly med betegnelsen AS.65 Consul.
Et par stykker blev lavet om til ambulancefly, men størstedelen blev solgt videre til lande som skulle bruges til at opbygge deres luftforsvar igen.
Airspeed AS. 10 Oxford til Danmark.
I juli 1946 underskrives en kontrakt med det engelske Air Ministry om leveringen af 44 stk. AS. 10 Oxford fly.
Den 6. nov. 1946 ankom de første 2 Airspeed AS.10 Oxford fly, med registreringsnummer DF456 (21-215) og MP416 (21-231) til Karup Flyveplads. NM312 (21-235) som var det sidste af de 44 Oxford fly blev modtaget d. 17. April. 1948. Flyene var en blanding af Mk. I og Mk. II, hvor af der blev modtaget 6 stk. af sidstenævnte.
Oxford flyene benyttede engelske registrering de første år. Dette blev ændret i 1948, hvor flyene fik type nummeret 21 og registreringsnummer mellem 201 og 253. Af grunde som kun personalet tilbage i 1946 ved, mangler der nogle af numrene i rækkefølgen fra 21-205 til 21-210, 21-213, 21-214. 21-221 og 21-235. Disse fly blev aldrig leveret.
Efter oprettelsen af Flyvevåbnet, blev flyene ligeledes fordelt på de forskellige ny oprettet eskadriller. I midten af 1947, blev 3 fly konverteret til skabsluftfartøj med plads til 5 personer.
Flyvevåbnet anvendte hovedsageligt flyene som overgangstræner til to-motores flytyper, som for eksempel Gloster Meteor ved Oxford-Skolen på Karup. Flyet blev også brugt til andre funktioner heriblandt: Forbindelsesfly, bombefly, målslæbefly, luftfotograferingsfly og træningsfly på mekaniker skolen.
Både Hærens flyvetropper og Marinens Flyvevæsen benyttede sig af Oxford flyet. På grund af de mangfoldige funktioner flyet besad, havde næsten alle enheder ét eller flere oxford-fly tilknyttet.
Oxford var konstrueret således at dens flyveegenskaber svarede til dens tids tunge bombefly.
Oxford flyet stillede krav til dens piloter, for det krævede pilotens fulde koncentration og det skulle ”flyves” hele tiden. Dertil krævede en kraftanstrengelse af styre. Under landing kunne flyve svinge efter touch-down og det krævede at piloten korrigerede det ved hjælp af kombination af bremser, ror og motorer for at undgå uheld.
Allerede i 1948 blev de første 3 fly taget ud af tjeneste og kannibaliseret. De blev anvendt som reservedele og senere ophugget. Igen i 1951 blev 12 stk. udfaset og led samme skæbne.
Ved eftersyn i 1952-1953 kunne flere års slid ses på flyene. Der blev observeret råd i træværk og limningerne var begyndt at gå op. Omkostningerne ved at holde flyene flyvende, ville blive kostelig affære. Derfor blev det besluttet af Oxford flyene skulle udfases fra Flyvevåbnet i løbet af de næste par år.
Den 18. Mar. 1955 fortog 21-219 den sidste flyvning i Flyvevåbnet for Oxford flytypen.
Flyene blev efterfølgende blev sat til salg, hvor af 8 fly blev solgt til civile kunder i Danmark og Sverige.
Af de i alt 44 Oxford-fly, der gjorde tjeneste i Det Danske Flyvevåben, totalhavarerede kun 6 fly, som ulykkeligt medførte et tab af 6 personer.-
Liste over danske AS.10 Oxford Mk. I & II og deres status.
DK Reg | Serie nr | Lev. dato | WFU | Location | Status |
---|
21-201 | AT775 | 4/13/1947 | 4/23/1951 | | Skrottet |
21-202 | V3505 | 5/11/1946 | 3/28/1949 | Totalhavareret ved Tirstrup Flyveplads. | Havareret |
21-203 | MP399 | 4/15/1947 | 2/26/1951 | | Skrottet |
21-204 | HN188 | 11/9/1946 | 11/28/1952 | | Skrottet |
21-211 | AS732 | 6/18/1947 | 10/20/1951 | Totalhavareret 3km vest-sydvest for Tårnby. | Havareret |
21-212 | AT481 | 11/5/1947 | 7/1/1952 | | Skrottet |
(21-213) | BG173 | | | Aldrig leveret | Ukendt |
(21-214) | BG571 | | | Aldrig leveret | Ukendt |
21-215 | DF456 | 11/6/1946 | 3/28/1953 | | Skrottet |
21-216 | DF481 | 12/5/1946 | 4/1/1951 | | Skrottet |
21-217 | HM686 | 12/5/1946 | 4/23/1954 | | Skrottet |
21-218 | HM908 | 7/21/1947 | 4/1/1951 | | Skrottet |
21-219 | HM957 | 12/18/1946 | 3/18/1955 | | Skrottet |
21-220 | HM958 | 11/17/1946 | 8/1/1953 | | Skrottet |
(21-221) | HN190 | | | Aldrig leveret | Ukendt |
21-222 | HN193 | 12/18/1946 | 12/12/1953 | | Skrottet |
21-223 | HN198 | 12/11/1946 | 5/31/1948 | Civil reg. OH-VKR havarerede ved Oulaenen, Findland. | Havareret |
21-224 | HN377 | 10/4/1947 | 6/30/1954 | | Skrottet |
21-225 | HN709 | 4/18/1947 | 10/1/1948 | | Skrottet |
21-226 | LW749 | 5/8/1947 | 6/9/1953 | | Skrottet |
21-227 | LW798 | 12/11/1946 | 2/5/1951 | | Skrottet |
21-228 | LX150 | 5/28/1947 | 2/26/1951 | | Skrottet |
21-229 | LX605 | 11/15/1946 | 5/3/1949 | Totalhavareret i Værløselejren. | Havareret |
21-230 | LX643 | 11/15/1946 | 2/12/1955 | | Skrottet |
21-231 | MP416 | 11/6/1946 | 6/14/1951 | | Skrottet |
21-232 | N4792 | 11/15/1946 | 2/26/1951 | | Skrottet |
21-233 | NJ283 | 11/10/1946 | 4/1/1951 | | Skrottet |
21-234 | NJ294 | 11/15/1946 | 10/6/1954 | Civil reg. OY-DYI havarerede ved Tirstrup. | Havareret |
(21-235) | NJ310 | | | Aldrig leveret | Ukendt |
21-235 | NM312 | 4/17/1948 | 3/7/1950 | Havarerede ved Målev. | Havareret |
21-236 | NJ349 | 1/16/1947 | 1/29/1954 | | Skrottet |
21-237 | NJ372 | 6/16/1947 | 3/19/1953 | Havarerede ved Rytterknægten på Bornholm. | Havareret |
21-238 | P8925 | 12/11/1946 | 3/2/1955 | Civil reg. OY-FAS havarerede ved Snoldeelev-Højstrup. | Havareret |
21-239 | P9026 | 11/10/1946 | 2/26/1951 | | Skrottet |
21-240 | PH255 | 11/15/1946 | 1/22/1953 | | Skrottet |
21-241 | PH359 | 12/7/1946 | 2/2/1955 | | Skrottet |
21-242 | R6091 | 4/8/1947 | 12/12/1953 | | Skrottet |
21-243 | RR353 | 11/9/1946 | 12/12/1953 | Brugt til Tærningfly på BOR pladsen på FNS KAR, Udbrændt. | Skrottet |
21-244 | T1205 | 11/15/1946 | 7/1/1953 | | Skrottet |
21-245 | T1342 | 12/18/1946 | 2/5/1952 | | Skrottet |
21-246 | T1348 | 5/15/1947 | 1/13/1953 | | Skrottet |
21-247 | V3331 | 5/12/1947 | 12/3/1950 | Havarerede ved Hagesholm, nord for 3 km nord for Gislinge. | Havareret |
21-248 | V4232 | 12/18/1946 | 2/26/1951 | | Skrottet |
21-249 | V4236 | 2/12/1947 | 1/24/1952 | | Havareret |
21-250 | X6769 | 2/12/1947 | 9/15/1948 | Brugt til Tærningfly på BOR pladsen på værløselejren, Udbrændt. | Skrottet |
21-251 | EB807 | 9/8/1947 | 9/21/1948 | | Skrottet |
21-252 | HN481 | 11/3/1947 | 2/26/1951 | | Skrottet |
21-253 | HN526 | 12/19/1947 | 3/18/1954 | | Skrottet |
| BG175 | | | Aldrig leveret | Ukendt |
Tekniske specifikationer:
| Airspeed AS.10 Oxford |
---|
Fabrikant
| Airspeed Ltd. |
Anvendelse
| Træningsfly |
Længde
| 10,52 m |
Højde
| 3,38 m |
Spændvidde
| 16,25 m |
Tomvægt
| 2414 kg |
Fuldvægt
| 3447 kg |
Motor
| Armstrong-Siddeley Cheetah X |
Motor trykkraft
| 355 HK |
Max hastighed
| 293 |
March hastighed
| 251 |
Max højde
| 5 945 km |
Besætning
| 2-3 |
Bevæbning
| |