Sud SE.3160 Alouette III
Sud SE.3160 Alouette III, produceret af fabrikken Sud Aviation, Aerospatiale i Frankrig.
Alouette III er en videreudvikling af den succesfulde Alouette II, med øget kabineplads, forbedret udstyr, mere kraftig turbinemotor og generelt forbedret ydeevne.
Prototypen til S.E.3160, fløj første gang den 28. februar 1959. Produktionen af SA.3160 begyndte i 1961, og fortsatte frem til 1968. Herefter blev SE.3160 udfaset af produktionen og overtaget af SE 316B, som var en forbedret udgave af SE.3160. SE.316B have blandt andet større rækkevidde, bæreevne og kraftigere motor end sin forgænger.
Helikoptertypen var på daværende tidspunkt en suveræn helikopter, som kunne anvendes til mange forskellige opgaver og funktioner.
Heriblandt:
Transportopgaver, troppetransport, rekognisering, eftersøgnings- og redningstjeneste.
Anskaffelse af Alouette III til Søværnet skete efter en anbefaling fra Vedel-kommissionen. Kommissionen var blevet nedsat efter grønlandsskibet ”Hans Hedtoft” forliste farvand ud for Kap Farvel ved Grønlands sydspids d. 30 jan.1959, hvor alle 95 ombordværende omkom. Vedel-kommissionen konkluderede efter deres undersøgelse, at Grønlandskommandoen ikke rådede over tilfredsstillende antal af skibe og luftfartøjer.
Fire inspektionsskibe blev herefter bygget med tilhørende helikopter til patruljering af de grønlandske farvande.
Flyvevåbnets Bell-47 kunne ikke klare det barske klima ved Grønland, dertil var helikopterens kapacitet ikke god nok til de opgaver som kunne forestå.
Valget faldt på den franskbygget Sud SE.3160 Alouette III, og der blev lavet kontrakt på levering af 5 stk. Sud SE.3160 Alouette III.
Den første helikopter blev leveret d. 08. jun. 1962, til Søværnets Flyvetjeneste.
Selvom helikopterne fløj for Søværnets Flyvetjeneste var de tilknyttet Eskadrille 722 på Flyvestation Værløse.
Som normal kutyme når Danmark købte nyt materiel, var der en række ting som skulle ændres. I dette tilfælde blev helikopteren udstyret med pontoner til vandlanding, radioudstyr, og landingsharpun der kunne bruges efter landing i hårdt vejr samt nødudstyr. Alt dette gjorde, at helikopteren mistede noget af dens kapacitet og fart.
Helikopteren havde som alle nye fly børnesygdomme, heriblandt frosne ventiler som der dog hurtigt blev gjort kål på.
Allerede kort efter Alouette III var begyndt i tjeneste for Søværnets Flyvetjeneste, stod det klar af klart at 5 helikoptere ikke var fyldestgørende. Derfor blev det besluttet at bestille 3 ekstra helikoptere, og den første blev modtaget d. 14. jan. 1967 og de resterende i april 1967. Hermed havde Søværnets Flyvetjeneste 8 stk. Alouette III.
Den 29. apr. 1977 oprettes Søværnets Flyvetjeneste som selvstændig enhed under Søværnets Operative Kommando.
I tidens løb af årende var Alouette III gået hen og blevet forældet, og Flyvematerielkommando gik på udkig efter en afløser. Valget faldt på den engelskbyggede helikopter Westland Lynx, og der blev i august 1977 afgivet bestilling på 7 stk. Lynx Mk.80 (antallet blev senere rettet til 8 stk.).
Alouette havde sidste flyvning for Flyvevåbnet d. 01. dec. 1982, hvor de 8 helikoptere tilsammen havde fløjet 39.318 timer og 40 minutter.
På trods af de mange flyvetimer har Alouette ikke haft nogen alvorlige ulykker, pånær en næsten totalhavari og utallige motorhavarier.
Liste over danske Sud SE.3160 Alouette III og deres status.
DK Reg | Serie nr | Lev. dato | WFU | Location | Status |
---|
M-019 | 1019 | 6/8/1962 | 12/1/1982 | Höhenzentrum Zofingen, Schweiz. | Træning |
M-030 | 1030 | 6/8/1962 | 12/10/1981 | | Skrottet |
M-070 | 1070 | 1/23/1963 | 2/21/1980 | Ålborg Marine- og Søfartsmuseum. | Udstillet |
M-071 | 1071 | 1/23/1963 | 12/1/1982 | | |
M-072 | 1072 | 1/23/1963 | 2/12/1982 | | Skrottet |
M-388 | 1388 | 1/17/1967 | 9/1/1980 | Veteranmuseet Egeskov. | Udstillet |
M-438 | 1438 | 4/10/1967 | 6/10/1981 | Air Glaciers brug til HB-XCM c/n: 1443. | Skrottet |
M-439 | 1439 | 4/10/1967 | 5/19/1982 | Sion, Schweiz. | Opmagasineret |
Tekniske specifikationer:
| SE.3160 Alouette III |
---|
Fabrikant
| Sud Aviation, Aerospatiale |
Anvendelse
| Redningshelikopter |
Længde
| 10,09 m m |
Højde
| 3,09 m m |
Spændvidde
| |
Tomvægt
| 1.200 kg |
Fuldvægt
| 2.100 kg |
Motor
| Turbomeca Atouste III-B Turbo-shaft engine, 870 HK. |
Motor trykkraft
| |
Max hastighed
| 220 km/t |
March hastighed
| 190 km/t |
Max højde
| 6500m (21,300 ft) km |
Besætning
| 2 |
Bevæbning
| ingen |