KZ-IIT

I slutningen af 1937 udviklede Kramme og Zeuthen et lavtvinget monoplan med to sæder, placeret ved siden af himanden. Flyet blev konstrueret i træ og stålrør, betrukket med lærred. Hovedhjulsstellet placeres under vingerne, og et lille hjul under halen. Motoren var en 90 hk. Blackburn Cirrus Minor eller de Havilland Gipsy Minor.

Flyet fik navnet KZ-IIK (K’et står for Kupé), og var for den tid regnet for at være et relativt dyrt fly. Typen havde første flyvning d. 11. dec. 1937.

 

 

Kramme og Zeuthen videreudviklede KZ-II typen, og resultatet var KZ-IIS (Sport). Den mest bemærkelsesværdige ændring var, at cockpittet var åben og sæderne var placeret efter hinanden. Typen fik en kraftigere motor, en 105hk Hirth 504A.

 

Den danske Marines Flyvevæsen gav en bestilling på 4 KZ-IIM (Marine)fly d. 19. feb. 1940 til levering i juli 1940. Flyene kom dog aldrig i luften, da de blev beslaglagt af den tyske besættelsesmagt efter besættelsen af Danmark d. 09. apr. 1940.

 

 

Efter krigen var der mangel på træningsfly, og Hærens Flyvetropper og Marines Flyvevæsen kontaktede Skandinavisk Aero Industri (tidligere Kramme og Zeuthen) om et muligt træningsfly. SAI kunne tilbyde opdateret udgave af KZ-IIS ved navn KZ-IIT (træner).  

Typen var udseendesmæssigt ens med KZ-IIS, men den kunne klare en større belastning af vinger og skroget under flyvning. Samtidig havde det fået en kraftigere motor, en 145hk Gipsy Major X.

 

 

KZ-IIT til Flyveskolen.

I december 1945 afgiver Det Luftmilitære Udvalg en bestilling på 15 KZ-IIT og to KZ-III fly, hvoraf KZ-IIT flyene gik til den fælles flyveskole ved Avnø. Det første fly blev modtaget d. 8. jun. 1946 (11-101 – 109) af Hærens Flyvetropper ved Kastrup Flyveplads, og efterfølgende blev flyet fløjet til Flyveskole Avnø.

 

Flyenes hovedopgave var at fungere som indledende og elementære træner af nye piloter. Flyet var perfekt som elementærtræner, let at håndtere og med kun de grundlæggende instrumenter i cockpittet.  En ulempe var det åbne cockpit, som ville have gjort flyvning i december til en kold fornøjelse.

 

KZ-IIT fik en forholdsvis kort levetid i flyvevåbnet. Eftersyn og vedligeholdelse på typen, var blevet væsentligt dyrere i forhold til nyere flytyper af samme funktion. Efter leveringen af De Havilland Chipmunk i april 1950, var KZ-II’ers dage talte og d. 04. sep. 1955 bliver de sidste KZ-IIT fly taget ud af tjeneste. De resterende 9 blev sat til salg, og solgt for et beløb på mellem 2.300 og 5.300 kr.

 

 

Ud af de 15 indkøbte KZ-IIT, totalhavarerede seks fly med tab af fem piloter og pilotelever.




Liste over danske KZ-IIT og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
10911-1016/8/19467/3/1953Civil eget OY-FAT, Brønderslev.Aktiv
11011-1026/27/19467/3/1953Odense , DK.Opmagasineret
11111-1036/29/19461/7/1954Skrottet
11211-1047/6/194610/1/1952Havareret ved ved Hajstrup.Havareret
11311-1057/19/19465/1/1953Danmarks flyvemuseum i Stauning.Udstillet
11411-1067/24/1946Skrottet
11511-1078/29/194611/30/1954Danmarks flyvemuseum i Stauning.Aktiv
116"11-108"9/13/19469/18/1946Havareret ved Glumsøgaard.Havareret
11711-1099/30/19462/2/1955Skrottet
118"11-110"10/21/19468/30/1947Havareret ved Svinø KirkeHavareret
11911-11111/14/19462/2/1955Roskilde Lufthavn.Aktiv
120"11-112"11/14/19462/27/1947Havareret nær Bårse.Havareret
12111-11312/7/19465/6/1949Havarede nær Luftmarinestation Avnø.Havareret
12211-11412/13/19456/28/1950Havarede ved Luftmarinestation Avnø.Havareret
12311-11512/20/19466/13/1949Havarede ved Lundeskov flyveplads.Havareret


Tekniske specifikationer:

KZ-IIT
Fabrikant Skandinavisk Aero Industri
Anvendelse Træningsfly
Længde 7,50 m m
Højde 2,10 m m
Spændvidde 10,20 m m
Tomvægt 550 kg
Fuldvægt 850 kg
Motor 145 h.p. Gipsy Major X
Motor trykkraft
Max hastighed 220 km/t
March hastighed 190 km/t
Max højde 5.000 m km
Besætning 2
Bevæbning
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved