R-759 (64-17759)

Fly oversigt

Data
 
FLV: R-759
C/N: 683D-6104
Registrering: 64-17759
Version: F-104G-CA
Leveringsdato: 05-06-1965
Udfasningsdato: 08-06-1973
Flyvetimer:
- Levering:
- Udfasning:
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
25-01-1965 64-17759 (FG-759) havde sin første flyvning (testflyvning) fra Cartierville lufthavn ved Canadairs fabrik Montreal, Quebec, Canada.
02-04-1965 64-17759 stod klar ved Canadair.
06-04-1965 Flyet blev fløjet via Wright-Patterson AFB til MOAMA(Mobile Air Materiel Area), Brookley AFB, Alabama USA, for klargøring til søtransport til Danmark.
05-06-1965

64-17759 ankom til Nørresundby Havn.

15-09-1965 Overdrages til Eskadrille 726.
22-09-1965 Overdrages til Eskadrille 723.
12-06-1970

H-link ved højre hovedunderstelsben brækkede under landing, hvorved hydraulikslange blev klippet over. Herved var der ingen næsehjulsstyring og powerbreak, og R-759 kørte af banen.

Højre understelsben knækkede og Flaps og næstesektion blev beskadiget.

01-06-1971

R-759 kolliderede med R-647 ved Sylt under en skydeøvelse.

R-759 fik beskadiget venstre tiptank og venstre side af stabilizer, dog kunne begge fly holde sig i luften. Flyene fløj til Flyvestation Skrydstrup, hvor begge fly landede.

08-06-1973

Under en prøveflyvning havarerede R-759 ved Malle Strand øst for Thisted.

Prøveflyvningen bestod i, at piloten skulle udføre en Mach-RUN over Vesterhavet med fuld efterbrænder.

Da flyet nåede mach 1.8 (ca. 2254 km/t) indtraf et kompressorstall. Motoromdrejningerne faldt til 79-80 % og efter flere forsøg på at øge omdrejningerne uden held, ejectede piloten til sikkerhed.

Flyet ramte standkanten ved Malle Strand, ca. 4 Km øst for Thisted.

 

Årsag: Fremmedlegemerne i form af bolte der havde beskadiget kompressoren gjorde, at motoren ikke kunne yde den nødvendige motorkraft for at kunne holde flyet i luften.

Highslide JS
Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved