Efter en interceptor-øvelse i dårligt vejr, havarerede R-887 nordøst for Fjerritslev.
Efter at R-887 havde interceptet et målfly syd Læsø i dårligt vejr, fik R-887 en ny intercept-position, men dette måtte opgives pga. vejret og piloten påbegyndte hjemflyvningen.
Under nedflyvningen fik piloten en ændring i sin kurs, og kort efter mærkede han et dunk i flyet. Dernæst begyndte Master Caution, APC OUT og Intertian Nav Faults advarselslys at lyse. Piloten forsøgte at udbedre fejlene ved at tænde generator 2 og 1, men uden resultat. Da flyet stadig var i skyen og piloten ikke havde de nødvendige instrumenter til at flyve under forholdene, ejectede han til sikkerhed. Piloten blev hentet af SAR 33 minutter senere.
Årsag: Flyvning under dårlige vejrforhold og mangel af vitale instrumenter pga. en fejl i R-887s elektriske system gjorde, at piloten ikke kunne fortsætte flyvningen sikkert. |