|
|
|
07-03-1951
|
Kontrakten med Bell Aircrafts blev underskrevet, om køb af 2 stk. Bell 47D-1 helikoptere. |
|
09-1951
|
Leveringen af Bell 47D-1 helikopterne udsat pga. Korea-krigen. |
|
18-08-1952
|
Ankom til Københavns Lufthavn (Kastrup). |
|
20-08-1952
|
89-891 blev samlet og klargjort ved Civilværksted øst- Værløse (CVØ). |
|
09-1952
|
Ankom til Københavns Lufthavn (Kastrup). |
|
01-1953
|
Overdraget til Eskadrille 721, Flyvestation København. |
|
01-1953
|
89-892 havde første flyvning. |
|
06-1953
|
Adskilt og pakket for sørejse til Grønland. |
|
03-07-1953
|
Afskibet mod Grønland (Scoresbysund). |
|
10-07-1953
|
Ankommer til Scoresbysund i det sydlige Grønland. Eskadrille 721 som hjælp for opmålingsopgaver for Grønlands Geologiske Undersøgelser (GGU). |
|
12-07-1953
|
Prøveflyvning efter samling, Scoresbysund, Grønland. |
|
15-07-1953
|
89-892 og 89-893 nødlandet under flyvningen, på grund af brændstof mangel. |
|
16-07-1953
|
89-892 og 89-893, fundet efter nødlandingen af et Catalina-fly. |
|
17-07-1953
|
89-892 og 89-893 fik fløjet brændstof ud til stedet af 89-893. |
|
28-08-1953
|
Under landingen totalhavarerede 89-892, ved Scoresbysund.
Da 89-892 var i færd med at lande på skrå terræn, ramte helikopterens hovedrotoren en fenrik på jorden og væltede om på siden.
Den ombordværende blev reddet men ulykkeligvis omkom fenrikken ved sammenstødet.
Årsag: ukendt. |
|
09-1953
|
89-892 til Civilværksted øst (CVØ) på Flyvestation Værløse. |
|
02-09-1953
|
Afskibet mod Danmark (København). |
|
23-09-1953
|
Ankom til København. |
|
17-10-1953
|
Efter inspektion på Civilværksted øst- Værløse (CVØ), udfases 89-892 på grund af de store skader, som den havde fået ved ulykken. |
|
06-11-1953
|
Kannibalisering for brugbare dele. |
|
23-11-1953
|
Kannibalisering afsluttet? |
|