89-891 (51-2484)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 89-891
C/N: 484
Registrering: 51-2484
Version: Bell 47D-1-52
Leveringsdato: 18-08-1952
Udfasningsdato: 04-06-1958
Flyvetimer:
- Levering: 0 timer og 0 minutter
- Udfasning: 754 timer 25 minutter
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
07-03-1951

Kontrakten med Bell Aircrafts blev underskrevet, om køb af 2 stk. Bell 47D-1 helikoptere.

09-1951

Leveringen af Bell 47D-1 helikopterne udsat pga. Korea-krigen.

08-1952

Ankom til Københavns Lufthavn (Kastrup).

18-08-1952

Ankom til Københavns Lufthavn (Kastrup).

20-08-1952

89-891 blev samlet og klargjort ved Civilværksted øst- Værløse (CVØ).

02-09-1952

Under opstarten efter samling, knækkede alle bolte og ødelagde gearkassen.

 

Årsag: Uklarhed omkring hvordan gashåndtaget fungerede.

23-01-1953

Overdraget til Eskadrille 721, Flyvestation København.

04-03-1953

89-891 havarerede på en mark, nær Ullerup, 4 km. sydvest for Dragør.

Piloten ombord blev reddet.

 

Årsag: På grund af brændstofmangle, måtte 89-891 nødlande. Under nødlandingen, sprængtes rotorens "Grand Static Cable". Dette resulterede i at det ene rotorblad ramte halen, som brækkede af.

Highslide JS
05-03-1953

Opmagasineret på Flyvestation Værløse.

01-06-1953

Reparation af 89-891, efter havariet. Civilværksted øst- Værløse (CVØ).

31-08-1953

Flyvevåbnets Materiel Kommando (FMK) anmoder Flyverkommandoen (FLK) om ekstra bevillinger for reparation af 89-891.

09-09-1953

Flyverkommandoen (FLK) anmoder Forsvarsministeriet om godkendelsen af ekstra bevillinger for reperation af 89-891.

30-09-1953

Forsvarsministeriet godkender ekstra bevillinger køb af reservedele for reparation af 89-891.

17-10-1953

Flyvevåbnets Materiel Kommando (FMK) bestiller reservedele ved Bell Aircraft Corp.

20-04-1954

Tildelt Eskadrille 721.

06-1954

Adskilt og pakket for sørejse til Grønland.

30-06-1954

Afskibet mod Grønland (Scoresbysund).

07-1954

Samling af 89-891 begyndt.

06-07-1954

Ankommer til Scoresbysund i det sydlige Grønland. Eskadrille 721 udsendes til hjælp for opmålingsopgaver for Grønlands Geologiske Undersøgelser (GGU).

09-1954

Adskilt og pakket for sørejse til Danmark (København).

19-09-1954

Afskibet mod Danmark.

28-09-1954

Tildelt Eskadrille 721, Flyvestation Værløse.

29-04-1955

Under en træningsflyvning havarerede 89-891 fra et hover, i 1,5 meters højde.

Heldigvis slap begge ombordværende fra havariet uden de store skrammer, men den ene pilot på jorden, fik en hjernerystelse.

 

Årsag:

Under hoveret griber to piloter som stod på jorden, fat i et af helikopterens meder. Helikopteren kom derved ud af balance og faldt til jorden.

Highslide JS
02-05-1955

Reparation efter havariet

04-06-1956

Til eskadrille 721

31-07-1956

til Eskadrille 722

09-11-1957

Efter 300 timers serviceeftersyn, havarerede 891 igen, under en prøveflyvning.

 

891 fik et brud på halerotorsakslen, under et hover. Det blev forsøgt at nødlande helikopteren med autorotation, men den ramte jorden så hårdt, hvorved et rotorblad blev revet af.

Stumperne fra rotorbladet ramte og beskadiget halen på et holdende Pembroke transportfly.

 

Begge ombordværende blev reddet ud i live.

 

Årsag: brud på halerotorsakslen.

Highslide JS
24-01-1958

Reparationen/genopbygningen blev vurderet til ca. 50.000 kr., svarende til 707.143 kr. i 2020. Genopbygning blev derfor ikke igangsat.

09-04-1958

Flyverkommandoen (FLK) anmodningen om salg af 891, inklusiv reservedele og tilbehør, i stedet for at genopbygge den.

29-04-1958

Forsvarsministeriet anmodningen om salg.

04-06-1958

89-891 udfases fra Flyvevåbnet og sat til salg.

17-09-1958

Solgt civilt til Ostermans Aero AB, Stockholm, Sverige.

13-01-1959

Indregistreret som SE-HAX, ejet af Ostermans Aero AB, Stockholm, Sverige.

01-1963

Indregistreret som SE-HAX, ejet af Ostermans Aero AB, Bromma, Sverige.

20-12-1965

SE-HAX havarerede ved Kaziranga i Indien. Den kolliderede med en olieledningsmarkering.

1966

Solgt i Indien.

23-09-1966

Slettet fra det Svenske Civilregistrering.

SE-HAX genopbygget.

27-09-1966

Indregistreret som VT-DVU.

1983

VT-DVU totalhavareret

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved