|
|
|
07-03-1951
|
Kontrakten med Bell Aircrafts blev underskrevet, om køb af 2 stk. Bell 47D-1 helikoptere. |
|
09-1951
|
Leveringen af Bell 47D-1 helikopterne udsat pga. Korea-krigen. |
|
08-1952
|
Ankom til Københavns Lufthavn (Kastrup). |
|
18-08-1952
|
Ankom til Københavns Lufthavn (Kastrup). |
|
20-08-1952
|
89-891 blev samlet og klargjort ved Civilværksted øst- Værløse (CVØ). |
|
02-09-1952
|
Under opstarten efter samling, knækkede alle bolte og ødelagde gearkassen.
Årsag: Uklarhed omkring hvordan gashåndtaget fungerede. |
|
23-01-1953
|
Overdraget til Eskadrille 721, Flyvestation København. |
|
04-03-1953
|
89-891 havarerede på en mark, nær Ullerup, 4 km. sydvest for Dragør.
Piloten ombord blev reddet.
Årsag: På grund af brændstofmangle, måtte 89-891 nødlande. Under nødlandingen, sprængtes rotorens "Grand Static Cable". Dette resulterede i at det ene rotorblad ramte halen, som brækkede af. |
|
05-03-1953
|
Opmagasineret på Flyvestation Værløse. |
|
01-06-1953
|
Reparation af 89-891, efter havariet. Civilværksted øst- Værløse (CVØ). |
|
31-08-1953
|
Flyvevåbnets Materiel Kommando (FMK) anmoder Flyverkommandoen (FLK) om ekstra bevillinger for reparation af 89-891. |
|
09-09-1953
|
Flyverkommandoen (FLK) anmoder Forsvarsministeriet om godkendelsen af ekstra bevillinger for reperation af 89-891. |
|
30-09-1953
|
Forsvarsministeriet godkender ekstra bevillinger køb af reservedele for reparation af 89-891. |
|
17-10-1953
|
Flyvevåbnets Materiel Kommando (FMK) bestiller reservedele ved Bell Aircraft Corp. |
|
20-04-1954
|
Tildelt Eskadrille 721. |
|
06-1954
|
Adskilt og pakket for sørejse til Grønland. |
|
30-06-1954
|
Afskibet mod Grønland (Scoresbysund). |
|
07-1954
|
Samling af 89-891 begyndt. |
|
06-07-1954
|
Ankommer til Scoresbysund i det sydlige Grønland. Eskadrille 721 udsendes til hjælp for opmålingsopgaver for Grønlands Geologiske Undersøgelser (GGU). |
|
09-1954
|
Adskilt og pakket for sørejse til Danmark (København). |
|
19-09-1954
|
Afskibet mod Danmark. |
|
28-09-1954
|
Tildelt Eskadrille 721, Flyvestation Værløse. |
|
29-04-1955
|
Under en træningsflyvning havarerede 89-891 fra et hover, i 1,5 meters højde.
Heldigvis slap begge ombordværende fra havariet uden de store skrammer, men den ene pilot på jorden, fik en hjernerystelse.
Årsag:
Under hoveret griber to piloter som stod på jorden, fat i et af helikopterens meder. Helikopteren kom derved ud af balance og faldt til jorden. |
|
02-05-1955
|
Reparation efter havariet |
|
04-06-1956
|
Til eskadrille 721 |
|
31-07-1956
|
til Eskadrille 722 |
|
09-11-1957
|
Efter 300 timers serviceeftersyn, havarerede 891 igen, under en prøveflyvning.
891 fik et brud på halerotorsakslen, under et hover. Det blev forsøgt at nødlande helikopteren med autorotation, men den ramte jorden så hårdt, hvorved et rotorblad blev revet af.
Stumperne fra rotorbladet ramte og beskadiget halen på et holdende Pembroke transportfly.
Begge ombordværende blev reddet ud i live.
Årsag: brud på halerotorsakslen. |
|
24-01-1958
|
Reparationen/genopbygningen blev vurderet til ca. 50.000 kr., svarende til 707.143 kr. i 2020. Genopbygning blev derfor ikke igangsat. |
|
09-04-1958
|
Flyverkommandoen (FLK) anmodningen om salg af 891, inklusiv reservedele og tilbehør, i stedet for at genopbygge den. |
|
29-04-1958
|
Forsvarsministeriet anmodningen om salg. |
|
04-06-1958
|
89-891 udfases fra Flyvevåbnet og sat til salg. |
|
17-09-1958
|
Solgt civilt til Ostermans Aero AB, Stockholm, Sverige. |
|
13-01-1959
|
Indregistreret som SE-HAX, ejet af Ostermans Aero AB, Stockholm, Sverige. |
|
01-1963
|
Indregistreret som SE-HAX, ejet af Ostermans Aero AB, Bromma, Sverige. |
|
20-12-1965
|
SE-HAX havarerede ved Kaziranga i Indien. Den kolliderede med en olieledningsmarkering. |
|
1966
|
Solgt i Indien. |
|
23-09-1966
|
Slettet fra det Svenske Civilregistrering.
SE-HAX genopbygget. |
|
27-09-1966
|
Indregistreret som VT-DVU. |
|
1983
|
VT-DVU totalhavareret |
|