|
|
|
03-1953
|
Kontrakten med Bell Aircrafts, blev underskrevet om køb af 1 stk. Bell 47D-1 helikoptere, for erstatning for 89-891. |
|
30-03-1953
|
Afskibet fra Houston, Texas, USA, med kurs mod Danmark. |
|
07-05-1953
|
Ankom til Flyvestation Værløse. |
|
07-05-1953
|
Samlet og klargjort ved Civilværksted øst- Værløse (CVØ)? |
|
01-06-1953
|
Overdraget til Eskadrille 721, Flyvestation København. |
|
06-1953
|
Adskilt og pakket for sørejse til Grønland. |
|
03-07-1953
|
Afskibet mod Grønland (Scoresbysund). |
|
10-07-1953
|
Ankommer til Scoresbysund i det sydlige Grønland. Eskadrille 721 udsendes til hjælp for opmålingsopgaver for Grønlands Geologiske Undersøgelser (GGU). |
|
10-07-1953
|
Prøveflyvning efter samling, Scoresbysund, Grønland. |
|
15-07-1953
|
89-893 og 89-892 nødlandet under flyvningen, på grund af brændstof mangel. |
|
16-07-1953
|
89-893 og 89-892 fundet efter nødlanding af et Catalina-fly. |
|
26-07-1953
|
Flyvningen afbrudt og returneret til Carlsberg Fjorden, Grønland, på grund af et sammenbrændt tændrør. |
|
27-07-1953
|
Flyvningen afbrudt idet, batterikassen på 89-893 var blevet varm, på grund af en defekt elstik. |
|
08-1953
|
Adskilt og pakket for sørejse til Danmark (København). |
|
02-09-1953
|
Afskibet mod Danmark (København). |
|
23-09-1953
|
Ankom til København. |
|
24-09-1953
|
Til Eskadrille 721. |
|
12-05-1954
|
Ombygning af radioen. |
|
06-1954
|
Adskilt og pakket for sørejse til Grønland. |
|
30-06-1954
|
Afskibet mod Grønland (Scoresbysund). |
|
06-07-1954
|
Ankommer til Scoresbysund i det sydlige Grønland. Eskadrille 721 udsendt til som hjælp for opmålingsopgaver for Grønlands Geologiske Undersøgelser (GGU). |
|
09-1954
|
Adskilt og pakket for sørejse til Danmark (København). |
|
19-09-1954
|
Afskibet mod Danmark. |
|
28-09-1954
|
Tilbage i Danmark og gennemgås for 600 timers eftersyn Civilværksted øst- Værløse (CVØ). |
|
27-06-1955
|
Under undervisningsflyvning, nødlandede 89-893 på lavt vand.
Instruktøren og eleven trænende autorotation, i næsten vindstille vejr over lavt vand. Under en manøvre rammer spidsen af ét af halerotorbladene vandet. Den bøjer bagud og rammer stellet, hvorpå den brækkede af. Som resultat af dette, blev halerotorakslen revet af dens beslag og af det forreste fastgørelsespunkt. Efterfølgende nødlandede 89-892 i vandet.
Instruktøren og eleven slap uskadt fra ulykken og helikopteren blev bugseret til Dragør Fortet.
Årsagen: Pilotfejl af eleven der var under instruktion, og det endelige ansvar påhviler instruktøren. |
|
27-06-1955
|
89-893 transporteres til Flyvestation København. |
|
21-07-1955
|
Under flyvningen til Værløse nødlandede 89-893 ved en gård 2km øst for Lille Værløse.
Piloten mærkede under flyvningen, små vibrationer og hørte et lille knald. Han fortsatte flyvningen, men bemærkede at cylindertemperaturen begyndte at stige betydeligt, og der kom røg fra motoren.
Piloten nødlandende helikopteren ved en gård 2 km øst for Lille Værløse.
Årsag: En sprængt kilerem til køleviften. |
|
27-02-1956
|
På grund af dårligt vejr, nødlandende 89-893, på en mark ved Snertinge nordøst for Kalundborg.
89-893 blev senere transporteret til Holbæk Kaserne for natten. |
|
05-04-1956
|
89-893 havarerede under en træningsflyvning fra ca. 100 meters højde.
Efter en normal træningsflyvning med instruktør og elev, fik piloteleven 10 min til normal træningsflyvning. Eleven ønskede af træne "stall vendinger” (stall turns), hvortil flyvechefen svarede, at han ikke skulle gøre det, da han havde nok at gøre med sit træningsprogram. Helikopteren fik én passager ombord og tog af. Helikopteren lettede og begyndte straks en række manøvrer, som øjenvidner beskrev som voldelige. En række pull-ups fra ca. 20 meter op til omkring ca. 35 meter med et stejle drej på toppen. Efter en række af disse manøvrer kom eleven flyvende i lav højde fra sydøst. Derefter trak helikopteren skarpt op og udførte et hurtigt drej til venstre på toppen, så den stod lodret med halen opad. Efterfølgende styrtede helikopteren ned i jorden.
Begge ombordværende blev dræbt.
Årsag: Pilotfejl. Piloteleven adlød ikke instruktørens anvisninger og han var for uerfaren til at udføre sådanne farlige manøvrer. Dertil kunne instruktøren også en del af skylden, ved at demonstrer en så detaljeret manøvre, som kunne have ført til en uautoriseret en flyvning. |
|