31-323 / FT377 (43-13118)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 31-323 / FT377
C/N: 14A-1417
Registrering: 43-1311
Version: Mk IIB
Leveringsdato: 19-04-1947
Udfasningsdato: 31-03-1955
Flyvetimer:
- Levering: 798 timer 05 minutter
- Udfasning: 1415 timer 40 minutter
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
1944

FT377 stod klar på Noorduyn Aviation Co. Ltd. Montral, Québec, Canada.

19-04-1947

Ankom til Kastrup med registrering FT377.

1948

Omregistreres til 31-323.

11-1949

Opmagasineret i Hangar 4 på Værløselejren.

12-1949

Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads.

01-04-1951

Stationsværkstedet Flyvestation Karup.

01-01-1952

Opmagasineret på Flyvestation Værløse.

03-1955

Tildelt til Eskadrille 722 på Flyvestation Værløse.

22-03-1955

Under taxikørsel kørte flyet ind i en frossen snedrive med venstre vinge. Dette resulterede i at flappen blev beskadiget.

06-04-1955

31-323 havarerede kort efter takeoff på Flyvestation Karup.

Piloten havde valgt en græsbane som sjælden blev brugt, på ca. 400 meters længde. Da han havde fået start tilladelse gav han gas og flyet begyndte at bevæge sig ned over græsbanen. Piloten forsøgte herefter at få flyet i luften.

Til sidst løftede halehjulet sig fra græsbanen, efter at hovedhjulene havde løftet sig. Flyet lå meget lavt og fløj med en lav hastighed. Flyets næse løftede sig en smule, hvorpå det kæntrede til højre og højre vingetip ramte jorden.

Flyets næse gik i jorden og motoren blev revet af. 31-323 gled et stykke før flyet kom til ro. Begge ombordværende slap uskadt fra havariet.

 

Årsag: Pilotfejl. Piloten havde valgt en bane som var uanvendelig og trods eksadrillechefen forbød brug af banen. Piloten havde misfortolket vindhastigheden, som var meget højere end han troede. I forsøget på at få flyet airboard, tvang han flyet i luften, i en meget lav hastighed og højre vinge stallede.

Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved