31-309 / FS826 / OY-IIB (43-12667)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 31-309 / FS826 / OY-IIB
C/N: 14A-966
Registrering: 43-12667
Version: Mk IIB
Leveringsdato: 13-09-1947
Udfasningsdato: 22-04-1959
Flyvetimer:
- Levering: 29 timer 45 minutter
- Udfasning: 1654 timer 25 minutter
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
26-06-1943

FS826 stod klar på Noorduyn Aviation Co. Ltd. Montral, Québec, Canada.

13-09-1947

Ankom til Kastrup med registrering FS826.

15-10-1947

Tildelt til 1. LF. På Luftmarineskolen på Kastrup.

20-02-1948

Omregistreres til 31-309.

11-05-1949

Opmagasineret på Værløselejren.

24-05-1949

Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads.

27-02-1950

Opmagasineret på  Værløselejren.

10-05-1950

Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads.

01-08-1951

Tildelt til Eskadrille 725 på Flyvestation Karup.

08-09-1951

31-309 påkøres på venstre vingetip, hvorpå vingen fik en bule.

29-07-1952

Under en landing endte 31-309 i et groundloop.

25-12-1954

31-309 fik beskadiget balanceklappen under taxikørsel på Flyvestation Skrydstrup.

01-11-1955

Tildelt til stationsflight på Flyvestation Karup.

01-08-1958

Opmagasineret på Flyvestation Værløse.

17-09-1958

Tildelt til stationsflight på Flyvestation Værløse.

22-04-1959

31-309 havde sidste flyvning i Flyvevåbnet.

22-04-1959

31-309 udfases fra Flyvevåbnet.

30-04-1960

Træningsfly på Flyvemekanikerskolen, Flyvestation Værløse.

31-12-1960

Opmagasineret og afsat til museumsbrug.

14-10-1986

Tildelt og udstillet Danmarks Flyvemuseum i Billund (Museet lukkede i 1997).

1998

Flyttet til Avedøre Flyveplads, hvor Avedøregruppen havde til opgave at restaurere flyet, til flyvedygtig stand.

04-06-2000

Prøveflyvning. Flyets første flyvning i 41 år.

17-08-2000

Indregisteret OY-IIB.

18-06-2005

Til Flyvevåbnets Åbent Hus arrangement i Karup, havarerede 31-309 kort efter take-off og under formationstræning, med en norsk Harvard.

Efter take-off på bane 27L, foretog 31-309 et højredrej mod nord, for at komme langt nok væk fra display linjen. Derefter skulle 31-309 fortage et venstredrej, for at komme tilbage i et lowpass over displaylinjen. Men under venstredrejet i ca. 350-400 fod, med en hastighed på ca.100 mph. (ca. 160 km/t), krængede 31-309 mere og mere. Det resulterede et stejlt dyk og 31-309 ramte jorden, hvorpå flyet brød i brand.

Pilot og passager omkom.

 

Årsag: Pilot fejl. Under venstredrejet i lav hastighed, øgede piloten flyets krængning som gjorde at flyet kom i et asymmetrisk stall og efterfølgende et begyndende spind. På grund af den lave flyvehøjde, var det umuligt for piloten at rette flyet op, før det ramte jorden.

Øjensynlig var pilotens mere fokus på at holde formationen indenfor displaylinjen, end sin krængning og hastighed.

Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved