|
|
|
26-06-1943
|
FS826 stod klar på Noorduyn Aviation Co. Ltd. Montral, Québec, Canada. |
|
13-09-1947
|
Ankom til Kastrup med registrering FS826. |
|
15-10-1947
|
Tildelt til 1. LF. På Luftmarineskolen på Kastrup. |
|
20-02-1948
|
Omregistreres til 31-309. |
|
11-05-1949
|
Opmagasineret på Værløselejren. |
|
24-05-1949
|
Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads. |
|
27-02-1950
|
Opmagasineret på Værløselejren. |
|
10-05-1950
|
Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads. |
|
01-08-1951
|
Tildelt til Eskadrille 725 på Flyvestation Karup. |
|
08-09-1951
|
31-309 påkøres på venstre vingetip, hvorpå vingen fik en bule. |
|
29-07-1952
|
Under en landing endte 31-309 i et groundloop. |
|
25-12-1954
|
31-309 fik beskadiget balanceklappen under taxikørsel på Flyvestation Skrydstrup. |
|
01-11-1955
|
Tildelt til stationsflight på Flyvestation Karup. |
|
01-08-1958
|
Opmagasineret på Flyvestation Værløse. |
|
17-09-1958
|
Tildelt til stationsflight på Flyvestation Værløse. |
|
22-04-1959
|
31-309 havde sidste flyvning i Flyvevåbnet. |
|
22-04-1959
|
31-309 udfases fra Flyvevåbnet. |
|
30-04-1960
|
Træningsfly på Flyvemekanikerskolen, Flyvestation Værløse. |
|
31-12-1960
|
Opmagasineret og afsat til museumsbrug. |
|
14-10-1986
|
Tildelt og udstillet Danmarks Flyvemuseum i Billund (Museet lukkede i 1997). |
|
1998
|
Flyttet til Avedøre Flyveplads, hvor Avedøregruppen havde til opgave at restaurere flyet, til flyvedygtig stand. |
|
04-06-2000
|
Prøveflyvning. Flyets første flyvning i 41 år. |
|
17-08-2000
|
Indregisteret OY-IIB. |
|
18-06-2005
|
Til Flyvevåbnets Åbent Hus arrangement i Karup, havarerede 31-309 kort efter take-off og under formationstræning, med en norsk Harvard.
Efter take-off på bane 27L, foretog 31-309 et højredrej mod nord, for at komme langt nok væk fra display linjen. Derefter skulle 31-309 fortage et venstredrej, for at komme tilbage i et lowpass over displaylinjen. Men under venstredrejet i ca. 350-400 fod, med en hastighed på ca.100 mph. (ca. 160 km/t), krængede 31-309 mere og mere. Det resulterede et stejlt dyk og 31-309 ramte jorden, hvorpå flyet brød i brand.
Pilot og passager omkom.
Årsag: Pilot fejl. Under venstredrejet i lav hastighed, øgede piloten flyets krængning som gjorde at flyet kom i et asymmetrisk stall og efterfølgende et begyndende spind. På grund af den lave flyvehøjde, var det umuligt for piloten at rette flyet op, før det ramte jorden.
Øjensynlig var pilotens mere fokus på at holde formationen indenfor displaylinjen, end sin krængning og hastighed. |
|