31-304 / FE867 (42-12354)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 31-304 / FE867
C/N: 14-601
Registrering: 42-12354
Version: Mk IIB
Leveringsdato: 18-01-1947
Udfasningsdato: 09-06-1958
Flyvetimer:
- Levering: 33 timer 15 minutter
- Udfasning: 1608 timer 10 minutter
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
02-1943

FE867 stod klar på Noorduyn Aviation Co. Ltd. Montral, Québec, Canada.

18-01-1947

Ankom til Karup Flyveplads med registrering FE867.

18-01-1947

Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads.

1948

Omregistreres til 31-304.

28-02-1950

Opmagasineret på Værløselejren.

01-04-1950

Tildelt til Harvard Skolen på Karup Flyveplads.

08-01-1951

Tildelt til Harvard Skolen på Flyvestation Karup.

18-05-1951

Tildelt til Eskadrille 725 på Flyvestation Karup.

29-05-1951

Opmagasineret på Flyvestation Værløse.

11-01-1954

Efter en landing på Flyvestation Værløse, fik 31-304 en kuretur på mave, fordi piloten trak i håndtaget til landingsstellet, i stedet for flapshåndtaget.

18-09-1954

Opmagasineret på Flyvestation Værløse.

28-07-1955

Under en landing i Kastrup, endte 31-304 i et ground loop og fik beskadiget venstre vinge.

01-11-1955

Tildelt til stationsflight på Flyvestation Karup.

01-03-1958

Tildelt til stationsflight på Flyvestation Værløse.

03-05-1958

Tildelt til stationsflight på Flyvestation Karup.

09-06-1958

Under en flyvning fra Flyvestation Karup til Flyvestation Tirstrup og retur, havarerede 31-304.

Efter take-off fra FNS Tirstrup, forespurgte piloten tårnet om en overflyvning. Piloten fik tilladelse og påbegyndte overflyvningen, men hvor i piloten fortog et loop og tønderul. Derpå forespurgte piloten atter tårnet om endnu en overflyvning og fik tilladelsen til dette. Flyet dykkede ned til ca. 150 fod med ca. 190-195mph (305-320km/t), hvorpå den gik op i et loop, men på toppen stallede kort (tabte venstre vinge). Piloten lod flyet samle fart, men opdagede for sent at være meget tæt på jorden og træk derfor hårdt i styrepinden. Flyets næse var over horisontal, da flyet atter stallede i få meters højde og ramte dernæst bane med halehjulet først. Flyet kurrede ca. 200 meter før den stoppede.

Piloten og passageren slap uden skader.

 

Årsag: Pilot fejl og til dels fejl fra tårnets side. Piloten fløj imod gældende bestemmelser og tårnet stoppede ikke flyvningen efter første overflyvning. Flyve vare total skadet.

Highslide JS
Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved