F-16A/BM Fighting Falcon

Fra jagerfly til multi-role kampfly.

Lockheed Martins F-16 FightingFalcon, oprindeligt udviklet af General Dynamics for US Air Force (USAF).
F-16 blev udviklet på baggrund af de resultater, som USAF’s piloter erfarede under Vietnamkrigen. Amerikanske piloter kunne ikke hamle op med fly som Mig-21, der både var mindre og mere manøvredygtigt end de store amerikanske fly. Mig-flyene havde dertil en kanon, som for eksempel det amerikanske fly F-4 Phantom ikke havde. F-4 var udviklet til høj hastighed og missilkampe over stor afstand. Dette gjorde, at Mig-flyene var meget farlige i nærluftkamp.

USAF havde valgt YF-15A (kommende F-15A Eagle), der som sin forgænger F-4 Phantom, var stor og dyr. USAF var vitterlig ikke interesseret i et let jagerfly. Men en gruppe som kalder sig ”Fighter Mafia”, bestående af testpiloter og systemanalytikere havde opdaget ligheden mellem F-15 og F-4. Fighter Mafia overbeviste USAF om efter længere tids diskussion, at et let jagerfly var nødvendigt i USAF.


I januar 1972 startede ”the Lightweight Fighter Program”, til udvælgelsen af et nyt letvægts jagerfly.

Fem flyproducenter kom med forslag på et nyt fly, men kun to fly blev udvalgt til konkurrencen, General Dynamics YF-16 og Northrop YF-17. Efter flere års test var det tid til at finde ud af, hvilken flytype der skulle indgå i USAF, og d.13. jan.1975 gik YF-16 af med sejren.

 

F-16 til Danmark.

I 1973 skulle Flyvevåbnet til at påbegynde arbejdet med at finde en erstatning for de danske F-100 jagerbombefly, og senere hen en erstatning for F-104 Starfighter. Da både den norske, hollandske og belgiske F-104 flåde stod for udfasning, blev det besluttet at indgå et fælles samarbejde for et kommende indkøb af et nyt kampfly.

 

Løbende med det amerikanske ”the Lightweight Fighter Program”, blev der i 1974 nedsat en komité imellem Norge, Holland, Belgien og Danmark for et fælles undersøgelsesarbejd for et større indkøb af et nyt kampfly. Komitéen havde fire interessante fly i kikkerten, henholdsvis Dassault Mirage F.1E, Saabs JAS 37E Viggen, General Dynamics YF-16 og Northrop YF-17.

 

I juni 1975 faldt valget på General Dynamics YF-16. De fire lande afgav tilsammen en bestilling på 348 F-16 kampfly, heraf 56 stk. til Danmark. Bestillingen blev for fremtiden kendt som "Århundredets våbenhandel".

F-16 FightingFalcon var endnu kun på prototypestadiet, og det var første gang i dansk militærflyvnings historie at der blev bestilt et fly, mens det stadig var under udvikling.

 

Danmark bestilte i første omgang 46 stk. F-16A og 10 stk. F-16B, men i 1984 blev yderligere 8 stk. F-16A og 4 stk. F-16B købt og leveret i 1988-89.

Yderligere blev 3 stk. F-16A indkøbt i 1994, og i 1997 blev endnu 3 stk. F-16A og 1 stk. F-16B købt, de 7 fly var alle indkøbt brugte fra USAF.

 

Efter nedlægningen af Draken-eskadrillerne 725 og 729 på Flyvestation Karup i 1993, var F-16 FightingFalcon nu det eneste jagerfly i Det Danske Flyvevåben.

Fotoeskadrillens opgaver blev nu varetaget af F-16, ved hjælp af en nyudviklet fotopod som påmonteres flyet, når der er behov for fotooptagelser fra luften.


I 1995 begyndte Flyvevåbnet F-16 flyets ”Mid-lifeupdate” (MLU), hvor flyene fik nye elektroniksystemer som ny radar, targeting pod, electricalwarfare management system og night vision goggles, så flyet var 100 % up to date med de nyeste kamp- og forsvarssystemer.
Flyene F-16A og F-16B fik efter MLU navnet F-16AM og F-16BM.

 

I 2000 havde Flyvevåbnet i alt 68 fly (9 fly var havarerede), fordelt på fire eskadriller, Eskadrille 726 og Eskadrille 723 på Flyvestation Aalborg, og Eskadrille 727 og Eskadrille 730 på Flyvestation Skrydstrup.

Som følge af forsvarsforligene 2000-2004 og 2005-2009 blev Eskadrille 723 nedlagt på sin 50 års fødselsdag den 8. januar 2001, og Eskadrille 726 nedlagt den 1. januar 2006. Antal operative fly reduceret til 48.

Tilbage har Flyvevåbnet to Eskadriller F-16, Eskadrille 727 og Eskadrille 730 på Flyvestation Skrydstrup.

 

Forsvarsforliget 2010-2014 bød endnu en gang på nedskæringer af antal operativefly, som efter januar 2010 blev reduceret til 30 operative fly fordelt på to eskadriller.

 

Første prototype (s/n 72-01567) fløj første gang d. 13. dec. 1973.
Anden prototype YF-16 (s/n 72-01568) fløj første gang 9. maj.1974.




Liste over danske F-16A/BM Fighting Falcon og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
E-17478-01742/18/19802/17/2004Flyvevåbnets museum i Stauning.Udstillet
E-17578-01753/24/19804/5/1983Havereret ved Fole.Havareret
E-17678-01764/24/19806/24/2005"Samle let fly" Bruge til forskellige udstillinger.Udstillet
E-17778-01775/29/19805/8/2003Flyvestation SkrydstrupGateguard
E-17878-01788/14/19804/1/2001Havereret Thyborøn.Havareret
E-17978-01799/2/19804/1/1985Havereret nord for Ribe - kollideret med E-186.Havareret
E-18078-01809/23/19803/18/2009Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-18178-01819/24/198010/15/2004Ophugget
E-18278-018211/18/19804/13/2011Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-18378-018312/17/19808/29/2002Ophugget
E-18478-018412/8/19802/24/2010Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-18578-018512/10/198012/10/1987Havereret i Ålbæk Bugt.Havareret
E-18678-01863/19/19814/1/1985Havereret nord for Ribe - kolliderede med E-179.Havareret
E-18778-01873/4/198111/18/2008Ophugget
E-18878-01884/6/198111/17/2011Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-18978-01894/22/1981Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-19078-01904/24/1981Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-19178-01915/25/1981Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-19278-01925/14/198110/23/2010Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-19378-01936/16/19812/23/2010Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-19478-01946/11/1981Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-19578-01957/9/198112/14/2011Ophugget
E-19678-01969/8/19818/26/2009Cockpitsektionene ved Martin-Baker Aircraft Company, UK.Ikke oplyst
E-19778-01979/30/19817/22/2010Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-19878-019810/21/19817/12/2011Ophugget
E-19978-019911/13/19815/26/2011Ophugget
E-20078-02002/5/19827/27/2009Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-20178-02013/12/198212/7/1987Havereret ved Vadehavet.Havareret
E-20278-02024/13/19821/25/2011Flyvestation KarupIkke oplyst
E-20378-02034/16/19828/25/2011Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
E-59680-35965/19/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-59780-35976/23/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-59880-35987/8/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-59980-35998/26/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60080-360010/1/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60180-360110/28/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60280-360211/5/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60380-360311/25/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60480-36041/31/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60580-36052/11/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60680-36063/30/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60780-36075/2/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60880-36086/15/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-60980-36096/27/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-61080-36108/25/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-61180-36119/15/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-00487-00049/15/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-00587-000511/4/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-00687-000610/5/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-00787-00072/21/1989Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-00887-00084/28/1989Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-01182-10113/25/1997Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-01688-00167/4/1989Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-01788-00178/31/1989Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-01888-001810/27/1989Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-02482-10247/8/1994Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-07083-10703/25/199710/27/2015Havareret ca. 45 km vest nord-vest for Rømø.Havareret
E-07483-10743/25/1997Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-07583-10757/8/1994Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
E-10783-11077/8/1994Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-20478-02041/18/19804/28/2011Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-20578-02054/22/198012/11/1996Havereret ved RAF Marham, UKHavareret
ET-20678-02066/2/198011/24/2011Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-20778-02079/11/1980Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-20878-020810/8/1980Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-20978-02095/14/19816/19/1984Havereret Fyn - kolliderede med ET-211Havareret
ET-21078-02109/30/1981Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-21178-02112/5/19826/19/1984Havereret Fyn - kolliderede med ET-209Havareret
ET-61280-36126/30/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-61380-361310/26/1982Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-61480-36144/28/1983Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-61580-36153/4/1985Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-62680-06263/25/199710/9/2002Flyvestation Ålborg.Ikke oplyst
ET-19786-01971/8/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-19886-01983/4/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-19986-01995/5/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst
ET-02287-00228/24/1988Flyvestation Skrydstrup.Ikke oplyst


Tekniske specifikationer:

F-16BMF-16AM
Fabrikant Lockheed MartinLockheed Martin
Anvendelse Multirolle kampflyMultirolle kampfly
Længde 14,32 m14,32 m
Højde 5,01 m5,01 m
Spændvidde 9,14 m9,14 m
Tomvægt 5.443 kg.5.443 kg.
Fuldvægt 12.245 kg.12.245 kg.
Motor Pratt & Whitney F100-PW200 Pratt & Whitney F100-PW200
Motor trykkraft 11.340 kg.11.340 kg.
Max hastighed 2.148 km/t2.148 km/t
March hastighed 833 km/t833 km/t
Max højde 20.000 km20.000 km
Besætning 21
Bevæbning 20 mm M61A1 Vulcan maskinkanon, bomber, raketter og missiler.20 mm M61A1 Vulcan maskinkanon, bomber, raketter og missiler.
Picture Picture Picture Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved