89-897 / T-897 (87-897)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 89-897 / T-897
C/N: 1059
Registrering:
Version: Bell 47J Ranger
Leveringsdato: 20-04-1959
Udfasningsdato: 21-04-1966
Flyvetimer:
- Levering: 30 timer 40 minutter.
- Udfasning: 1464 timer 10 minutter.
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
09-1958

En kontrakt med Agusta-Bell blev underskrevet, om levering af to Bell 47J helikoptere d. 20. apr. 1959.

10-04-1959

Stel med C/N 1059 (89-897) havde første flyvning.

14-04-1959

87-897 klar ved Agusta's fabrik i Italien og modtagelsesflyvning med danske piloter.

15-04-1959

Leveringsflyvning påbegyndt via Frankrig og Vesttyskland.

20-04-1959

87-897 ankom til Flyvestation Værløse.

08-05-1959

Tildelt Eskadrille 722 på Flyvestation Værløse.

12-05-1959

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

01-06-1959

Afskibet mod Grønland.

06-1959

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

22-06-1959

Prøveflyvning efter samling.

07-09-1959

Fløjet til Narsarsuaq for ad skilning og nedpakket for søtransport til Danmark.

14-09-1959

Afskibet mod København, Danmark.

09-1959

Ankom til Københavns havn.

10-1959

Opmagasinering, Flyvestation Værløse.

22-10-1959

300 timers eftersyn. Dobbeltstyring og rotorbremse monteret.

19-04-1960

Tildelt Eskadrille 722.

12-05-1960

Dobbeltstyring og rotorbremse demonteret og adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

05-1960

Afskibet mod Grønland.

01-06-1960

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

07-06-1960

Prøveflyvning efter samling.

11-09-1960

Fløjet til Narsarsuaq for ad skilning og nedpakket for søtransport til Danmark.

12-09-1960

Adskilt og nedpakket for transport til Danmark.

13-09-1960

Afskibet mod København, Danmark.

09-1960

Ankom til Københavns havn.

01-10-1960

600 timers eftersyn, montering af dobbeltstyring og rotorbremse, samt konservering for opmagasinering.

28-02-1961

Tildelt Ekskadrille 722.

20-04-1961

87-897 blev påkørt af en lastbil og fik beskadiget rotorblade.

Highslide JS
20-04-1961

87-897 fik udskiftet de beskadiget rotorblade med metal blade.

15-05-1961

Dobbeltstyring og rotorbremse demonteret, adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

05-1961

Afskibet mod Grønland.

05-1961

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

01-09-1961

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

02-09-1961

Afskibet mod København, Danmark.

10-09-1961

Ankom til Københavns havn.

04-10-1961

Udskiftning af motor samt montering af dobbeltstyring.

02-03-1962

Tildelt Eskadrille 722.

22-03-1962

Dobbeltstyring demonteret.

16-04-1962

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

05-1962

Afskibet mod Grønland.

05-1962

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

28-07-1962

Motor udskiftet, på grund af metal-spåner i olien.

09-1962

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

08-09-1962

Afskibet mod København, Danmark.

09-1962

Ankom til Københavns havn.

22-09-1962

Montering af Cargo-sling og dobbeltstyring.

13-03-1963

Tildelt Eskadrille 722.

22-03-1963

Dobbeltstyring demonteret.

16-04-1963

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

04-1963

Afskibet mod Grønland.

05-1963

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

31-07-1963

87-897 nødlandende nær Dyrmæs på Grønland, efter et motorhavari.

 

Årsag: Stræber i Engine Mount knækkede.

01-09-1963

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

09-09-1963

Afskibet mod København, Danmark.

09-1963

Ankom til Københavns havn.

09-10-1963

Udskiftning af motor, montering af dobbeltstyring og om registeret til T-897.

27-05-1964

Dobbeltstyring demonteret og adskilt, samt pakket ned for søtransport til Grønland.

10-06-1964

Afskibet mod Grønland.

06-1964

Ankom til Frederikshåb, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

08-1964

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

28-08-1964

Afskibet mod København, Danmark.

09-1964

Ankom til Københavns havn.

10-1964

Montering af dobbeltstyring.

01-04-1965

Dobbeltstyring demonteret.

25-05-1965

Adskilt og nedpakket for søtransport til Grønland.

01-06-1965

Afskibet mod Grønland.

08-06-1965

Ankom til Frederikshåb, Grønland.

09-06-1965

T-897 losset af skibet.

11-06-1965

Samling færdiggjort efter skibstransport samt prøveflyve Ning til Mellembygden.

Eskadrille 722 udsendelse starter.

 

 

11-09-1965

Adskilt og nedpakket for søtransport og afskibet mod København, Danmark.

10-11-1965

Montering af dobbeltstyring.

21-04-1966

Under en træningsflyvning over Flyvestation Værløse, havarerede T-897.

Under flyvningen lød et højt knald, efterfulgt af nogle voldsomme rystelser i helikopteren.

T-897 faldt efterfølgende ned mod jorden. Her ramte den med halen først og roterede fladt om på siden. Piloten blev reddet fra ulykken.

 

Årsag: en knækket halerotoraksel, forsaget efter flere autorotationslandinger med meget lav hale. Dette medførte halerotor og halebøjle gradvist blev mere og mere beskadiget og halerotoraksel til sidst knækkede.

Highslide JS
04-1966

Inspektion efter havariet.

05-1966

Det blev vurderet at omkostningerne til en reparation, ville koste 288.000 kr..

14-06-1967

Kannabalisering af T-897, for brugbare dele.

06-07-1967

GGU anmoder om bortsalg af T-897s stel.

10-1967

Slettet fra Flyvevåbnets liste.

Picture Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved