|
|
|
09-1958
|
En kontrakt med Agusta-Bell blev underskrevet, om levering af to Bell 47J helikoptere d. 20. apr. 1959. |
|
10-04-1959
|
Stel med C/N 1059 (89-897) havde første flyvning. |
|
14-04-1959
|
87-897 klar ved Agusta's fabrik i Italien og modtagelsesflyvning med danske piloter. |
|
15-04-1959
|
Leveringsflyvning påbegyndt via Frankrig og Vesttyskland. |
|
20-04-1959
|
87-897 ankom til Flyvestation Værløse. |
|
08-05-1959
|
Tildelt Eskadrille 722 på Flyvestation Værløse. |
|
12-05-1959
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
01-06-1959
|
Afskibet mod Grønland. |
|
06-1959
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
22-06-1959
|
Prøveflyvning efter samling. |
|
07-09-1959
|
Fløjet til Narsarsuaq for ad skilning og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
14-09-1959
|
Afskibet mod København, Danmark. |
|
09-1959
|
Ankom til Københavns havn. |
|
10-1959
|
Opmagasinering, Flyvestation Værløse. |
|
22-10-1959
|
300 timers eftersyn. Dobbeltstyring og rotorbremse monteret. |
|
19-04-1960
|
Tildelt Eskadrille 722. |
|
12-05-1960
|
Dobbeltstyring og rotorbremse demonteret og adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
05-1960
|
Afskibet mod Grønland. |
|
01-06-1960
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
07-06-1960
|
Prøveflyvning efter samling. |
|
11-09-1960
|
Fløjet til Narsarsuaq for ad skilning og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
12-09-1960
|
Adskilt og nedpakket for transport til Danmark. |
|
13-09-1960
|
Afskibet mod København, Danmark. |
|
09-1960
|
Ankom til Københavns havn. |
|
01-10-1960
|
600 timers eftersyn, montering af dobbeltstyring og rotorbremse, samt konservering for opmagasinering. |
|
28-02-1961
|
Tildelt Ekskadrille 722. |
|
20-04-1961
|
87-897 blev påkørt af en lastbil og fik beskadiget rotorblade. |
|
20-04-1961
|
87-897 fik udskiftet de beskadiget rotorblade med metal blade. |
|
15-05-1961
|
Dobbeltstyring og rotorbremse demonteret, adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
05-1961
|
Afskibet mod Grønland. |
|
05-1961
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
01-09-1961
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
02-09-1961
|
Afskibet mod København, Danmark. |
|
10-09-1961
|
Ankom til Københavns havn. |
|
04-10-1961
|
Udskiftning af motor samt montering af dobbeltstyring. |
|
02-03-1962
|
Tildelt Eskadrille 722. |
|
22-03-1962
|
Dobbeltstyring demonteret. |
|
16-04-1962
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
05-1962
|
Afskibet mod Grønland. |
|
05-1962
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
28-07-1962
|
Motor udskiftet, på grund af metal-spåner i olien. |
|
09-1962
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
08-09-1962
|
Afskibet mod København, Danmark. |
|
09-1962
|
Ankom til Københavns havn. |
|
22-09-1962
|
Montering af Cargo-sling og dobbeltstyring. |
|
13-03-1963
|
Tildelt Eskadrille 722. |
|
22-03-1963
|
Dobbeltstyring demonteret. |
|
16-04-1963
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
04-1963
|
Afskibet mod Grønland. |
|
05-1963
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
31-07-1963
|
87-897 nødlandende nær Dyrmæs på Grønland, efter et motorhavari.
Årsag: Stræber i Engine Mount knækkede. |
|
01-09-1963
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
09-09-1963
|
Afskibet mod København, Danmark. |
|
09-1963
|
Ankom til Københavns havn. |
|
09-10-1963
|
Udskiftning af motor, montering af dobbeltstyring og om registeret til T-897. |
|
27-05-1964
|
Dobbeltstyring demonteret og adskilt, samt pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
10-06-1964
|
Afskibet mod Grønland. |
|
06-1964
|
Ankom til Frederikshåb, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
08-1964
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
28-08-1964
|
Afskibet mod København, Danmark. |
|
09-1964
|
Ankom til Københavns havn. |
|
10-1964
|
Montering af dobbeltstyring. |
|
01-04-1965
|
Dobbeltstyring demonteret. |
|
25-05-1965
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Grønland. |
|
01-06-1965
|
Afskibet mod Grønland. |
|
08-06-1965
|
Ankom til Frederikshåb, Grønland. |
|
09-06-1965
|
T-897 losset af skibet. |
|
11-06-1965
|
Samling færdiggjort efter skibstransport samt prøveflyve Ning til Mellembygden.
Eskadrille 722 udsendelse starter.
|
|
11-09-1965
|
Adskilt og nedpakket for søtransport og afskibet mod København, Danmark. |
|
10-11-1965
|
Montering af dobbeltstyring. |
|
21-04-1966
|
Under en træningsflyvning over Flyvestation Værløse, havarerede T-897.
Under flyvningen lød et højt knald, efterfulgt af nogle voldsomme rystelser i helikopteren.
T-897 faldt efterfølgende ned mod jorden. Her ramte den med halen først og roterede fladt om på siden. Piloten blev reddet fra ulykken.
Årsag: en knækket halerotoraksel, forsaget efter flere autorotationslandinger med meget lav hale. Dette medførte halerotor og halebøjle gradvist blev mere og mere beskadiget og halerotoraksel til sidst knækkede. |
|
04-1966
|
Inspektion efter havariet. |
|
05-1966
|
Det blev vurderet at omkostningerne til en reparation, ville koste 288.000 kr.. |
|
14-06-1967
|
Kannabalisering af T-897, for brugbare dele. |
|
06-07-1967
|
GGU anmoder om bortsalg af T-897s stel. |
|
10-1967
|
Slettet fra Flyvevåbnets liste. |
|