|
|
|
1957
|
En kontrakt med Agusta-Bell blev underskrevet, om levering af to Bell 47J helikoptere i maj 1958. |
|
07-05-1958
|
C/N 1016 (87-896) havde første flyvning. |
|
07-05-1958
|
87-896 klar ved Agusta, i Italien. |
|
13-05-1958
|
Ankomst til Flyvestation Værløse. |
|
22-05-1958
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
24-05-1958
|
Afskibet mod Grønland. |
|
06-1958
|
Ankom til Ivigtut, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
11-1958
|
Adskilt og nedpakket for transport til Danmark. |
|
12-11-1958
|
300 timers eftersyn og konservering for opmagasinering. |
|
12-05-1959
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
06-1959
|
Ankom til Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
11-08-1959
|
87-896 nødlandende ved halvøen Nanortalik, på grund af den defekt magnet. |
|
14-09-1959
|
Afskibet mod København. |
|
12-05-1960
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
01-06-1960
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
09-1960
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
13-09-1960
|
Afskibet mod København. |
|
01-10-1960
|
Konservering og opmagasinering. |
|
15-05-1961
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grøndland. |
|
05-1961
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
28-07-1961
|
87-896 havde en hård landing under landing, efter at vindretningen ændrende sig 180°.
Dette resulterede i at helikopteren ramte jorden med halen, efterfulgt af mederne. Herefter sprang den op i luften og drejede 2-3 gange rundt om sig selv, før den landende hårdt på jorden igen. |
|
08-1961
|
Repareret på Hovedværksted Værløse efter havari. |
|
02-08-1961
|
Afskibet fra Narsarsuaq, Grønland til Danmark. |
|
16-04-1962
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
05-1962
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
09-1962
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
08-09-1962
|
Afskibet mod København. |
|
22-09-1962
|
Konservering for opmagasinering. |
|
16-04-1963
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
05-1963
|
Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
09-1963
|
Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark. |
|
09-09-1963
|
Afskibet mod København. |
|
09-10-1963
|
Om registeret til T-896. |
|
30-05-1964
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
06-1964
|
Ankom til Frederikshåb, Grønland - Ekskadrille 722 udsendelse starter. |
|
10-06-1964
|
Afskibet mod Grønland. |
|
20-07-1964
|
T-896 nødlandende på Øen Kvane nær Frederikshåb, efter at motoren og transmissionen var blevet overophedet.
Under tilbageflyvningen fra en transportopgave hvor T-896 var toer, observeres der røg i cockpittet. Der var intet unormalt ved instrumenterne, men ved nærmere eftersyn lod det til at røgen kom fra Radiokassen. Instrumenterne blev efterfølgende blev frakoblet.
Kort efter så piloten, at rorføreren manøvrerede T-897 ind bag ved T-896, hvorpå han indså at der måtte være noget galt.
Piloten signalerede ham til sikkerhedslanding i en flyvehøjde på cirka. 2000 fod og landede sikkert på Øen Kvane.
Årsag: Blæser-"gear" havari. Alle tænder var brækket af gearet, som resulterede i at blæseren stoppede. Herved blev motoren og transmission ikke kølet ned men overophedet. |
|
15-08-1964
|
Under start fra Mellembygden ved Frederikshåb, tippede T-896 forover under start. Dette skete fordi nettet omkring den ene ponton hang fast i en sten. |
|
28-08-1964
|
Afskibet med København. |
|
09-1964
|
Reparation efter havari. |
|
05-04-1965
|
Under flyvning, måtte T-896 nødlande i cirka 100fods højde, fordi en udstødningsventil knækkede og ødelagde en cylinder. |
|
05-1965
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
01-06-1965
|
Afskibet mod Grønland. |
|
08-06-1965
|
Ankom til Frederikshåb, Grønland. |
|
09-06-1965
|
T-896 losset af skibet. |
|
11-06-1965
|
Færdig samlet efter skibstransport og prøveflyvning til Mellembygden.
Eskadrille 722 udsendelse starter. |
|
07-08-1965
|
Under opstart, havarerede T-896's starter. |
|
08-08-1965
|
Starteren udskiftet. |
|
11-09-1965
|
Adskilt og nedpakket for søtransport og afskibet mod København, Danmark. |
|
18-05-1966
|
Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland. |
|
20-05-1966
|
Afskibet mod Grønland. |
|
06-1966
|
Ankom til Frederikshåb Havn, Grønland - Ekskadrille 722 udsendelse starter. |
|
20-09-1966
|
Adskilt og nedpakket for søtransport samt afskibet mod København, Danmark. |
|
10-1966
|
Afskibet mod Grønland. |
|
12-10-1966
|
Ankom til København, hvorpå der blev udført eftersyn og konservering for opmagasinering. |
|
01-03-1967
|
T-896 blev tilbageleveret til GGU (Grønlands Geologiske Undersøgelser). |
|
10-03-1967
|
T-896 blev prøvefløjet. |
|
31-03-1967
|
T-896 udgår officelt af Flyvevåbnet. |
|
23-05-1967
|
T-896 indregisteres som OY-HAV, tilhørende GGU. |
|
01-09-1974
|
Under start totalhavareret OY-HAV på Fiskenæsset på Grønland, da slingkrogen greb fast i en stålmåtte. Helikopteren væltede om på siden og blev ødelagt. Piloten slap uskadt fra ulykken. |
|