87-896 / T-896 (87-896)

Fly oversigt

Data
 
FLV: 87-896 / T-896
C/N: 1016
Registrering:
Version: Bell 47J Ranger
Leveringsdato: 13-05-1958
Udfasningsdato: 31-03-1967
Flyvetimer:
- Levering: 24 timer 45 minutter.
- Udfasning: 1707 timer XX minutter.
- Nuværende:

Hændelser

Dato Hændelse  
 
1957

En kontrakt med Agusta-Bell blev underskrevet, om levering af to Bell 47J helikoptere i maj 1958.

07-05-1958

C/N 1016 (87-896) havde første flyvning.

07-05-1958

87-896 klar ved Agusta, i Italien.

13-05-1958

Ankomst til Flyvestation Værløse.

22-05-1958

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

24-05-1958

Afskibet mod Grønland.

06-1958

Ankom til Ivigtut, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

11-1958

Adskilt og nedpakket for transport til Danmark.

12-11-1958

300 timers eftersyn og konservering for opmagasinering.

12-05-1959

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

06-1959

Ankom til Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

11-08-1959

87-896 nødlandende ved halvøen Nanortalik, på grund af den defekt magnet.

14-09-1959

Afskibet mod København.

12-05-1960

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

01-06-1960

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

09-1960

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

13-09-1960

Afskibet mod København.

01-10-1960

Konservering og opmagasinering.

15-05-1961

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grøndland.

05-1961

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

28-07-1961

87-896 havde en hård landing under landing, efter at vindretningen ændrende sig 180°.

 

Dette resulterede i at helikopteren ramte jorden med halen, efterfulgt af mederne. Herefter sprang den op i luften og drejede 2-3 gange rundt om sig selv, før den landende hårdt på jorden igen.

08-1961

Repareret på Hovedværksted Værløse efter havari.

02-08-1961

Afskibet fra Narsarsuaq, Grønland til Danmark.

16-04-1962

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

05-1962

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

09-1962

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

08-09-1962

Afskibet mod København.

22-09-1962

Konservering for opmagasinering.

16-04-1963

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

05-1963

Ankom til Narsarsuaq, Grønland - Eskadrille 722 udsendelse starter.

09-1963

Adskilt og nedpakket for søtransport til Danmark.

09-09-1963

Afskibet mod København.

09-10-1963

Om registeret til T-896.

30-05-1964

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

06-1964

Ankom til Frederikshåb, Grønland - Ekskadrille 722 udsendelse starter.

10-06-1964

Afskibet mod Grønland.

20-07-1964

T-896 nødlandende på Øen Kvane nær Frederikshåb, efter at motoren og transmissionen var blevet overophedet.

Under tilbageflyvningen fra en transportopgave hvor T-896 var toer, observeres der røg i cockpittet. Der var intet unormalt ved instrumenterne, men ved nærmere eftersyn lod det til at røgen kom fra Radiokassen. Instrumenterne blev efterfølgende blev frakoblet.

 

Kort efter så piloten, at rorføreren manøvrerede T-897 ind bag ved T-896, hvorpå han indså at der måtte være noget galt.

Piloten signalerede ham til sikkerhedslanding i en flyvehøjde på cirka. 2000 fod og landede sikkert på Øen Kvane.

 

 

Årsag: Blæser-"gear" havari. Alle tænder var brækket af gearet, som resulterede i at blæseren stoppede. Herved blev motoren og transmission ikke kølet ned men overophedet.

15-08-1964

Under start fra Mellembygden ved Frederikshåb, tippede T-896 forover under start. Dette skete fordi nettet omkring den ene ponton hang fast i en sten.

28-08-1964

Afskibet med København.

09-1964

Reparation efter havari.

05-04-1965

 Under flyvning, måtte T-896 nødlande i cirka 100fods højde, fordi en udstødningsventil knækkede og ødelagde en cylinder.

05-1965

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

01-06-1965

Afskibet mod Grønland.

08-06-1965

Ankom til Frederikshåb, Grønland.

09-06-1965

T-896 losset af skibet.

11-06-1965

Færdig samlet efter skibstransport og prøveflyvning til Mellembygden.

Eskadrille 722 udsendelse starter.

07-08-1965

Under opstart, havarerede T-896's starter.

08-08-1965

Starteren udskiftet.

11-09-1965

Adskilt og nedpakket for søtransport og afskibet mod København, Danmark.

18-05-1966

Adskilt og pakket ned for søtransport til Grønland.

20-05-1966

Afskibet mod Grønland.

06-1966

Ankom til Frederikshåb Havn, Grønland - Ekskadrille 722 udsendelse starter.

20-09-1966

Adskilt og nedpakket for søtransport samt afskibet mod København, Danmark.

10-1966

Afskibet mod Grønland.

12-10-1966

Ankom til København, hvorpå der blev udført eftersyn og konservering for opmagasinering.

01-03-1967

T-896 blev tilbageleveret til GGU (Grønlands Geologiske Undersøgelser).

10-03-1967

T-896 blev prøvefløjet.

31-03-1967

T-896 udgår officelt af Flyvevåbnet.

23-05-1967

T-896 indregisteres som OY-HAV, tilhørende GGU.

01-09-1974

Under start totalhavareret OY-HAV på Fiskenæsset på Grønland, da slingkrogen greb fast i en stålmåtte. Helikopteren væltede om på siden og blev ødelagt. Piloten slap uskadt fra ulykken.

Picture Picture
Copyright © 2024 www.Stall.Dk. All rights reserved