Roskilde Airshow 2023
Roskilde Airshow blev afholdt d. 18-20. aug. 2023. Arrangørerne havde igen gjort en kæmpe indsats, for at finde mange forskellige fly til airshowet.
I luften kunne man både se Civilt og militært isenkram. Blandt de militære fly, var Flyvevåbens F-16 Fighting Falcon, MH-60R Seahawk, AS-550C Fennec, EH101 Merlin, T-17 Supporter og Det Finske Flyvevåbens BEA Hawk Mk.66. Der var gensyn med det schweiziske flyvevåbens Eurocopter AS-532UL Cougar ” Super Puma Display Team”. Blandt de civilt ejet flytyper, var Aero L-29 Delfín, Piper L-4, Biltema’s Spitfire og Mustang P-51D Rvator opvisningshold repræsenteret, plus mange flere.
På jorden, var Luftwaffe med deres gigantiske transportfly, A-400M Atlas og en Tornado ECR multi-rolle kampfly samt USAF LC-130 Herclues. Mange af de fly som skulle i luften, var også udstillet. Dette gav anledning til at følge klargøringen af flyet og piloten, før flyet skulle i luften og lave opvisning.
Det var en stor skuffelse, at den danske C-130J-30 Hercules blev aflyst og den danske F-16 E-191 Dannebro blev udskiftet med en standard bemalet F-16, E-189.
Tusmørke/aften Airshow
Tusmørke/aften Airshow blev afholdes fredag aften. Portene blev åbnet kl. 18 og selve airshowet ville starte omkring kl. 20. Forinden var der rig mulighed for at udforske pladsen og få lidt at spise.
Præcis klokken 20, gik de første fly i luften til aften airshowet. Formationsholdet Rvator lavede en flot opvisning med tætte formationer. Flyene lavede en flot silhuet imod solnedgangen. Rvator blev efterfulgt af Flyvevåbnets Eskadrille 722 med deres EH101 Merlin. Den demonstrerede helikopterens manøvredygtighed og lavet en redningsdemonstration.
Det Finske Flyvevåbens solo Hawk gik i luften og lavede en flot opvisning i skumringen.
Svenskeren Johan Gustafsson manøvrerede hans svævefly rundt i luften og en lavede en flot opvisning med masser af pyrotekniske effekter.
Den danske Solo display F-16 blev udført af piloten Teo. Han fløj mere eller mindre med fuld efterbrænder under hele showet og lyste aftenhimlen op med masser af flairs.
Det schweiziske flyvevåben var i luften med deres Eurocopter AS-532UL Cougar. Den kastede ligeledes en masse flares, som oplyste nattehimlen op.
Team Thunder fra Sverige, som er bestående af en Thorp T18 og en Laser 230 propelfly lavede en flot opvisning. Begge propelfly var oplyst med LED-lys og opvisningen indebar en masse pyrotekniske effekter.
Flyvevåbnets C-130J-30 Hercules skulle oprindelig have afsluttet aften-airshowet, var tidligere på uge blevet aflyst.
Heldigvis sprang Flyvevåbnets Eskadrille 723 til, med deres Sea Hawkhelikopter og udfyldte pladsen for den aflyste C-130 fly. Sea Hawken demonstrerede både helikopterens kapacitet med at flyve i totalt mørke, hvor piloterne bruger night vision goggles for at orientere sig. Som afslutning lyste Sea Hawken aftenhimlen op ved at kaste en masse flares.
Airshowet lørdag
Airshowet lørdag havde mange forskellige flytyper, så der er noget for enhver smag.
Blandt de lettere flytyper som propel og veteranfly, var Thomas Damm i luften. Han lavede en flot opvisning med sin hjemmebygget RV-8 fly.
Formationsteamet Rvator var i luften og deres opvisning var igen imponerende. De syv små RV-fly lå i tætte formationer. Det kræver en masse træning for at kunne mestre dette.
Fem L-4J Piper Cup fra teamet Grasshoppers, lavede formation forskellige formation og overflyvninger. Piper Cup flyet er en tosædet let observation, militærtræner- og forbindelsesfly. Det som kendetegnes kendetegner dette fly, er at det er meget manøvredygtigt. Typen har tjent i Artilleriflyvebatteri (Hærens Flyvetjeneste) på Flyvestation Vandel fra 1957 til 1977, dog i versionen L-18C Super Cub.
Et andet hold som skal nævnes er det svenske team 50. Holdet flyver flytypen Saab 91 Safir, som blev brugt af det svenske luftvåben som trænings-, transport- og rekognosceringsfly mellem 1946 - 1993. Deres opvisning bestod af forskellige 3 og 4 skibsformationer. Alle Safir flyene, havde røg på, som gave en rigtig flot effekt.
Et par gamle kendinge, var Svenske Biltema, som deltog med deres Supermarine Spitfire Mk. XVI og North American P-51D Mustang. De udførte et par flotte forbi flyvninger, hvorpå flyene lavede to mindre opvisninger, hver især.
En Historisk formation blev lavet af to af flyvevåbnets gamle elementærtræner. En Skandinavisk Aero Industri KZ-IIT OY-FAE (119 / 11-111) fra 1946 og en De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk OY-ATL (P146) fra 1955.
I den moderne del af flyene til airshowet, var Det Finske Flyvevåbens solo Hawk i blandt. De finske Hawker fly havde ikke den normal grå bemaling. Begge deltagende fly var tidligere schweizisk luftvåbenfly og bar derfor stadig røde og hvide farver fra det schweiziske flyvevåben.
Det Schweiziske Flyvevåben var atter i luften med deres Eurocopter AS-532 Cougar ”Super Puma”. Igen leverede Det Schweiziske Super Puma Display Team en brag af en opvisning, med masse af skarpe drej, som ville gøre en normal person luftsyg.
Den dansk ejet L-29 Dolfin OY-LSD gik i luften, skarp forfulgt, af en F-16A Fighting Falcon fra Fighter Wing Skrydstrup. Efterfølgende lavede de et par forbi flyvninger i formation, før L-29 Dolfin gik ind og landede igen.
Fighter Wing Skrydstrup kom med en F-16A Fighting Falcon.
Det skulle have været dannebrog men på grund af tekniske problemer blev den aflyst og opvisning blev lavet med en F-16 i standard bemaling. Dette gjorde dog ikke opvisning mindre imponerende.
Sikorsky MH-60R Seahawk var ligeledes i luften.
Den lavede atter en gang en flot opvisning, med masser skarpe drej for at vise helikopterens manøvredygtighed og selvfølgelig kastede den også flaers som til aften-Airshowet.
Flyvevåbnet har 9 Seahawk helikoptere og til daglig flyver Seahawk’en ved eskadrille 723, hvor de primære opererer fra Søværnets inspektionsskibe.
Her udføre de opgaver som farvandsovervågning, fiskeriinspektion, transport, eftersøgninger, sø-redning og suverænitetshævdelse.
Eskadrille 722 var atter i luften med et af deres EH101 Merlin Helikoptere. Der blev demonstreret helikopterens manøvredygtighed, på tros af den størrelse. Merlin helikopteren udført ligeledes en redningsdemonstration med helikopterens hoist system.
Roskilde Airshow 2023 var en god og flot oplevelse, med mange interessante fly både på jorden og i luften. Man kan kun glæde sig til Airshowet i 2025.