Spotterdag på Schleswig/Jagel AB 2019
I anledning af Det Tyske Forsvars åben hus arrangement ”Tag der Bundeswehr” på Schleswig fliegerhorst, blev der afholdt en spotterdag d. 13. Jun. 2019, to dage før selve arrangementet.
Tag der Bundeswehr er et årligt arrangement, hvor det tyske forsvar åbner dørene på de forskellige militær baser, ved henholdvis marinen, hæren og luftvåbnet.
Der var demostrationsflyning med EF-2000 Typhoon, Tornato, EC145M, CH-53G helikopter samt ankomst af tyske og udenlandske fly. Den store begivenhed var 70 årsdagen og Jubilæumsflyvning for Berlin luftbroen.
Klokken 8.00 blev portene åbnet til Schleswig Fliegerhorst og en lang kø med fremmødte spotter stod klar for at komme ind på basen. Heldigvis gik indregistreringen hurtigt og smertefrit, så inden for en halvtime kom man ind på det indhegnede område på flyvestation. Cirka 700 flyspottere, entusiaster og andre interesserede havde tilmeldt sig dagen. Programmet var også ganske interessant.
Lidt over klokken 9 gik den første maskine i luften. Det var Det Tyske Flyvevåbens enorme CH-53G Super Stallion helikopter, som demonterede dens store manøvredygtighed. Da dette var en spotterdag, trænede flyene deres display og det så man CH-53G gjorde.
I løbet af de første 40 minutter fik CH-53G helikopteren, lavet sin solodisplay 3 gange. CH-53G er Det Tyske Flyvevåbens største helikopter og bliver primært brugt som heavy transporter og troppetransporter for den tyske hær.
Herefter taxiede fire Panavia Tornado fra Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann” ud på Schleswig fliegerhorst og lettede. Blandt de fire Tornado fly var 43+25, som var speciale malet for Tiger Meet 2019, som blev afholdt på BA118 Mont-de-Marsan i Frankrig. Tornado flyene demonstrerede en simuleret lufttankning mellem to tornado fly og formations flyvning inden de landede.
Den tyske EF-2000 Typhoon lavede efterfølgende en flot og imponerede solo display, med skarpe drejninger og brugte meget efterbrænder.
Fly som skulle deltage i Tag der Bundesweh, ankom i løbet af dagen. Blandt disse var, Det Tjekkiske Flyvevåbens L-159 med registrering 6051, Det Ungarske Saab JAS-39D Gripen med registrerings nummer 43 og to Italienske Tornado fra 6. Stormo/154 Gruppo på Brescia-Ghedi AB i det nordlige Italien. Flyene fortog overflyvning i formation, efterfulgt af landing.
Det Tyske Marine lavede to overflyvning med deres P-3C Orion med registrering 60+07 i små 300 fods højde. Canadiske Discovery Air Defence ankom også med to af deres A-4N Skyhawks. Flyene bruges for eksempel til luftkamp træning i det tyske flyvevåben.
I anledningen af 70 årsdagen for Berlin luftbroen, var der blevet arrangeret en Jubilæumsflyvning med et større antal C-47 og DC-3 fly. Berlin luftbroen blev oprettet d. 24. juni 1948, da Sovjetunionen forsøgte at tvinge de allierede ud af Vestberlin ved at lave en blokade omkring Berlin, så ingen kunne komme ud eller ind på jorden.
Luftbroen blev oprettet så der kunne flyves forsyninger ind til de 2.2 millioner beboer i Berlin. De allierede brugte Tempelhof flyveplads som er mere eller mindre placeret i miden af Berlin til at aflæse forsyningerne.
Blokaden fortsatte frem til d. 11. maj 1949. Piloten Gail Halvorsen blev under luftbroen kendt under navnet ”candy bomber” eller på tysk ”Rosinenbomber”, da han begyndte at smide chokoladebare ud af vinduerne på flyene, med små faldskærme på til børnene i Berlin.
Formationen bestod af 9 DC-3er og C-47er, som i første omgang lavede en overflyvning efterfulgt af en landing. Efter refueling og middagspausen taxiede de gamle veteranfly forbi tæt ved spotterområdet, så man kunne få et nærmere kig på flyene før de tog af igen.
De 9 DC-3er og C-47 fly, lavede atter en overflyvning efter takeoff. Denne gang i lidt tættere formation. Lyden fra de 18 Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp motorere var høj og Ganske imponerende at høre.
Spotterdagen for Tag der Bundeswehr på Schleswig fliegerhorst var vel organiseret og godt planlagt.
Desværre var der en masse gentagelser af de forskellige flyveopvisninger og der lange ventetider, mest pga. aflysninger og det var arrangørerne ikke herre over. Alt i alt var det en god dag med godt vejr.