Swedish Air Force Historic Flight Draken på Besøg.
Den 20. aug. 2016 blev Stauning Airshow 2016 afholdt og the Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) var blevet inviteret med deres SK35C Draken, til at lave en opvisning.
Oprindelig var det en hawker hunter fra England, som skulle lavetopvisning. Men pga. den tragiske ulykke ved Shoreham Airshow i 2015, blev den aflyst.
Swedish Air Force Historic Flight, spurgte Draken Team Karup, om de kunne hjælpe, med et lille stop på Flyvestation Karup, før og efter sin opvisning i Stauning. I samarbejde med Helikopter Wing Karup og Draken Team Karup, blev besøget arrangeret. I samme anledning, blev medlemmer af Draken Team og andre interesserede fra Flyvestationen inviteret, til at se det svenske Draken fly.
Det svenske SK35C Draken Fly blev leveret til det svenske Flyvevåben d. 17. okt. 1962. Den fløj frem til 28. aug. 1997, hvor den blev udfaset. Flyet er nu civilt indregistreret, med registrerings kode SE-DXP. Flyet er blevet bevaret i den originale bemaling med enheds nummer ”16” og halenummer ”79”.
På dagen, havde Draken Team Karup kørt AR-113 og AT-158 ud på rampen, foran brand og rednings bygning på Flyvestation Karup. Den to-sædet SK35C Draken, landede om eftermiddag og taxiede ind på rampen foran brandstationen. Her blev teknikeren sat af og piloten kunne lige nå at strække benene, før han skulle videre til Stauning.
Cirka 30 minutter senere, blev SE-DXP startede op igen, hvorpå den taxiede ud og satte kursen mod Stauning.
Efter en times tid, returnerede SE-DXP til Flyvestation Karup, denne gang i formation med to af Flyvevåbnets F-16 Fighting Falcon. De foretog en overflyvning med SE-DXP i spidsen, før de to F-16 fly lagde kursen hjem over. SE-DXP lavede endnu et par ekstra overflyvninger, med en lang hale fra efterbrænderen, før den landede. Atter en gang, taxiede den ind på rampen foran brandstationen.
Efterfølgende var der mulighed for at komme tæt på det svenske Draken fly, samt de to danske draken fly fra Draken Teams, AR-113 og AT-158. En times tid senere, begyndte teknikeren og piloten at gøre klar til turen hjem ad. SE-DXP blev atter startede op og kort efter var den i luften med kurs mod Sverige. Dette var slutningen på en god og vel arrangeret dag på Flyvestation Karup.