Royal Danish Air Force Airshow 2014
Den 22. juni 2014 afholdt Flyvestation Karup, Flyvevåbnets Airshow 2014.
Airshowet 2014 vil som noget nyt ikke kun omhandle Flyvevåbnet og dets materiel, men det totale forsvar.
Dette vil sige at i luften vil flyene stadig lave display, men også på jorden vil der udover fly være materiel fra både hæren, søværnet, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnet, såvel som diverse brandbil- og politikøretøjer og mange flere.
På udstillingsområdet kunne man finde mange udstillinger fra flere forskellige museer og foreninger. Jydske Dragonregiment Veterankøretøjsforening havde udstilling af våben, uniformer og ikke mindst, en Centurion og en Leopard I kampvogn.
Flyvevåbnets Historiske Samling havde masser af artikler med fra deres forskellige grupper omkring i det danske land. To telte var opstillet fyldt med historiske udstillinger som radar udstyr, flymotor, katapultsæder og sågar et F-84G Thunderjet jager-bombefly. Udenfor deres telt var endnu et F-84G Thunderjet fly, men dette eksemplar var adskilt og placeret på en sættevogn som da flyet FS-978 (55-9978) ankom til Danmark d. 23. aug. 1956.
Draken Team Karup havde udstillet deres to Draken fly, et S35XD fotorekognosceringsfly AR-113 og et Sk35XD tosædet træningsfly AT-158. Mest opsigtsvækkende var nok den Polske Mig-15, som er malet som den første polske afhopper som der landede på Bornholm i 1953. Flyet LiM-2 1A 060-014 var oprindeligt et tosædet fly, men er blevet bygget om til et étsædet. Ganske flot arbejde.
Fokuserer man på de deltagende fly, havde Flyvestation Karup gjort alt hvad de kunne for at få et Airshow i topklasse. Arrangørerne havde fået samlet en lang række spændende fly og opvisningshold samt solodisplay.
Airshowet blev sat i gang af en 11-skibs velkomstformation bestående af alle de fly- og helikoptertyper, som Helicopter Wing Karup’s eskadriller benytter sig af. Formationen bestod af fem Saab T-17 Supporter, tre AS550 Fennec, en Lynx og to EH101 Merlin. Resten af dagen ville luften over Karup være fyldt med mange interessante indslag.
Brænder man for historiske fly, bød formiddagen på mange forskellige flytyper i luften. En De Havilland DH 82 Tiger Moth lavede en flot flyveopvisning, hvor flyet viste hvor manøvredygtig en dobbeltdækker kan være. Flytypen blev brugt af Hærens Flyvetropper tilbage i 1930erne.
Danmarks Flyvemuseum var også i luften med flere af deres danskproducerede KZ fly. Formationsflyvning mellem to meget manøvredygtige L-4A Piper cub og en L-4H Piper cub fly, med skarpe drej og flyvning i med meget lav hastighed. Den tjekkoslovakisk bygget L-29 Delphin og den franskbyggede Fouga Magister, som er de eneste dansk indregistrerede veteraner-jetfly havde fundet vejen til Karup. Begge fly leverede begge en flot opvisning med mange forbiflyvninger.
Den Tyske Hærs flyveskole (Heeresfliegerwaffenschule) deltog med ét af deres Bo 105P helikoptere. BO 105 helikopteren er meget manøvredygtig, og dette kunne også ses på dens opvisning hvor helikopteren for flere Immerman-manøvrer blev foretaget. Kort fortalt er manøvre et halvt loop med en rotation normalflyvning igen, ret cool.
Var man til de mere kraftfulde fly var fly, havde Airshow 2014 meget at byde på. Estlands Flyvevåben havde medbragt ét af deres to, L-39 Albatros træningsfly der med sine flotte bemalinger fremførte en sikker opvisning.
Tjekkiet var troppet op med deres L-159 Alca, som er noget mere kraftfuld end sine forgængere L-39eren, og dette kunne også ses på opvisningen, hvor der nu var kommet mere fart over feltet.
Det Finske Flyvevåben havde sendt deres F-18C Hornet, som viste en flot opvisning med efterbrænder, flares og skarpe drej. Det svenske Flyvevåben havde også lagt et smut forbi med deres JAS-39C Gripen, som viste flyets manøvredygtighed under sin opvisning.
Opvisningsholdet ”Team Iskry” som flyver de polskproducerede TS-11 Iskra træningsfly, lavede et flot luftshow med fem fly. Team Iskry viste præcisionsflyvning i både 4- og 5-skibs formation og tætte forbiflyvninger.
Som ét af verdens bedste fly-opvisningshold, leverede The Red Arrows en super flot opvisning. Sidst de gæstede Danmark, var tilbage til Roskilde Airshow i 2009. Holdet er altid en fornøjelse at se, med deres meget tætte formationer og halsbrækkende forbiflyvninger. Foruden disse to hold deltog andre opvisningshold også til Danish Airhow 2014.
The Red Devils fra Det Belgiske Flyvevåben der flyver SIAI Marchetti SF260, og Det civile opvisningshold RVator team fra Roskilde med seks Rvator RV6 og RV8 fly, og veteranholdet Chip-chaps med Chipmunk T.Mk. 20 fly, der fra 1950 frem til 1977 fungerede som træningsfly i Det Danske Flyvevåben, leverede alle en habil opvisning med flotte og sikre formationer.
Det Danske Flyvevåben havde flere forskellige indslag på dagen. Helikopter Wing Karup stod for mange større og mindre indslag over hele dagen. Ét af de mere spøjse indslag var eftersætningen af en Corvette med en Fennec helikopter. Jagten endte brat, da en Lynx med M3M TMG (Tung Maskingevær) monteret, blokerede bilens rute. Efterfølgende indsættes soldater fra EH101 Merlin helikopter for at pågribe mistænkte i bilen. Soldater og den mistænkte blev afhentet af en EH101 Merlin, og fløjet væk.
Andet scenarie var indsættelse af elitesoldater fra Fennec helikoptere via fast rope for at pågribe en mistænkt. Igen blev de alle afhentet af en EH101 Merlin. Eskadrille 722 Flyvevåbnets SAR (Search And Rescue) eskadrille udførte også en flot redningsdemonstration.
Flyveskolens opvisningshold Baby Blue med Saab T-17 Supporter lavede som altid en flot opvisning. Transport Wing Aalborg leverede en flot opvisning med én af deres C-130J Hercules, der ikke kun imponerede med dens manøvredygtighed, men også flyets fyrværkerishow hvor den tømte op til flere flares dispensers. Fighter Wing Skrydstrup leverede et brag af en opvisning med deres F-16 Fighting Falcon.
Flyvevåbnets F-16 demo er over de sidste par airshow’s blevet forbedret fra at være et ok show til at være rigtig flot. Fighter Wing Skrydstrup stod også for flot 9-skibsformation med F-16, som i år blev efterfulgt af et angreb på Flyvestation Karup.
Som ren charmeoffensiv var både Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, Lockheed og Boeing kommet til airshowet. Eurofighter og Boeing havde begge medbragt deres fly, som er med i Danmarks nye kampflys konkurrence. Begge konkurrenter ville vise den danske befolkning, at deres fly er bedst. Eurofighteren også kaldt Typhoon, der skulle i luften var fra det tyske luftforsvar ”Luftwaffe”. Piloten viste både flyets smidighed og kraft under sin opvisning. Eurofighteren foretog en kort take-off direkte til lodret, hvor de to Eurojet EJ200 jetmotorer viste deres kraft.
Boeings F/A-18F Super Hornet der i forhold til både Joint Strik Fighter og Eurofighter er det et forholdsvist stort fly, men alligevel havde flyet ingen problemer i at lave en kort take-off til lodret. Super Hornet var som det eneste fly armeret med sidewinder og AIM-120 AMRAAM, og er F-modellen er bygget til to personer, en pilot og en våben-systemofficer.
Lockheed havde desværre igen kun medbragt et F-35 mockup fly, ærgerligt for det kunne have været fedt at se alle tre konkurrenter i luften. Vi kan da håbe at i 2016 på Flyvestation Skrydstrup, at de kan medbringe et par flyvende eksemplarer. Alle tre havde en fin stand med masser at kigge på.
På jorden var der en stor mængde udstillede fly og helikoptere. Eurofighter Jagdflugzeug GmbH havde medbragt ikke færre end tre Eurofighter fra henholdsvis RAF, Luftwaffe og fra Det Italienske Flyvevåben. Tjekkiet havde foruden en L-159 ALCA også én på jorden sammen med en JAS-39 Gripen, og det taktiske transportfly CASA C-295M. RAF havde to Hawker Siddeley Hawker udstillet, der normalt bruges som træningsfly.
Flyvevåbnet havde ét eller flere eksemplarer af alle typer, som Flyvevåbnet råder over heriblandt en C-130J Hercules, CL-604Challenger, F-16, EH101Merlin og AS550 Fennec-helikoptere omkring på pladsen.
Airshow 2014 var ét af de bedre, som Flyvevåbnet har arrangeret. Mange spændende fly og teams samt et tætpakket program, og i år var vejret heldigvis med arrangørerne. Flyvevåbnet er atter engang gået et trin op i kvaliteten af deres airshow, og jeg ser frem til Airshowet 2016 på Flyvestation Skrydstrup. 4 ud af 5 Flairs herfra.