Phantom Pharewell, Wittmund JG 71 "Richthofen"2013
I mere end 40år, har denne kæmpe fungeret som Tysklands vogter i luften, men d. 29 jun. 2013 var denne æra officielt slut med udfasningen af Tysklands operationelle Phantom-fly.
Kort om Phantom II
Udviklingen af Phantom II startede i 1953, og var oprindeligt til US Navy som havde et behov for et nyt angrebsfly. McDonnell Aircraft kom op med et lidt besynderligt design på et fly, hvor den yderste del af vingen vendte 5° opad og haleplanen vendte 23° nedad og var udstyret med to kraftige J79-GE-2 motorer. Prototype(n) fik navnet XF4H-1 og fløj førstegang d. 27. maj. 1958. Efter længere tids test, blev XF4H-1 d. 17. dec. 1958 udnævnt som vinder af US Navy angrebsflys-konkurrence og fik navnet Phantom II.
Den 30. december 1960 indgik F-4A Phantom II i tjeneste ved US Navy, ogi 1962 modtogUS Marine Corps deres første F-4B Phantom II fly. I 1963begyndte leveringen af USAir Forces første F-4C Phantom II, som i starteaf udviklingenhed F-110A, men navnet blev ændret i midt 1963 til F-4C.
Sidenhener der blevet bygget omkring 5195 Phantom II fly i forskellige versioner, hvoraf ca. 1812 stk. er blevet eksporteret udenfor USA.
Phantom II til Luftwaffe.
I 1967 begyndte Luftwaffe at kigge efter en afløser for deres RF-104G rekognoscerings fly. RF-104G havde et meget begrænset ”alt vejrs rekognoscering kapaciteter”, som ikke var tilstrækkeligt til NATOs “det fleksible gensvar” (flexibleresponse) af 1967. I 1968 valgte Luftwaffe RF-4E Phantom II som afløseren, hovedsageligt på grund af flyets bedre sikkerhedsstatistik. RF-4E var en eksportversion af RF-4C, men med anderledes sensor efter Luftwaffes krav. Luftwaffe underskrev en kontrakt på 88 fly, og i starten af 1971 modtog AG-51 (Aufklärungsgeschwader 51) deres første RF-4E Phantom II-fly, og i 1972 startede leveringen til AG-52 (Aufklärungsgeschwader 52).
NATOs “det fleksible gensvar” satte ligeledes nye krav til Luftwaffesjager og jager-bombefly. Denne rollevar hidtil blevet løst af F-104G og Fiat G.91 fly, men skulle nu afløses af PA.200 Tornadoflyet fra slutningen af 70erne. Men et faldende kapacitet af flypå grund af havarier og normalt slitage, forventes at give Luftwaffeet kapacitetshul i anden halvdel af 70erne. Et udvalg nedsættes for at finde et fly som kunne flyde dette hul, ogefter at have evalueret flere flytyper, faldt valget på F-4F Phantom II flyet. I 1971 underskrev Luftwaffe en kontrakt med McDonnell Douglas på 175 F-4F Phantom II fly. Disse fly ville blive fordelt imellem 4 eskadriller, Jagdgeschwader 71 og 74 (JG 71-74) samt Jagdbombergeschwader 35 og 36 (JaboG 35-36).
I januar 1974 leveres de første otte F-4F fly til 35th TFW på George AFB, hvor de skulle bruges til at omskole og træne tyske piloter. I 1976 blev F-4F flyene afløst af 10 ny erhvervet F-4E, da manglen på fly i Tyskland var stor. I 1991 lukkede George AFB og 35th TFW blev nedlagt. De tyske Phantom-fly flyttes til 20th Fighter Squadronpå Holloman AFB, hvor træningen fortsatte under.
I marts 1974 modtages Luftwaffe første F-4F Phantom II flyet på tysk jord af JG71 på Wittmund, og havde i maj 1975 to komplette eskadriller. JG 74 på Neuburg var den anden enhed som modtog F-4F Phamtom II flyene og det skete imellem juli 1974 frem til februar 1976.JaboG 36 fik som den tredje enhed sin Phantom fly, d. 4. februar 1975 på Fliegerhorst Hopsten.JaboG 36 ændres til JG 72 d. 1. januar 1991.
JaboG 35 modtog sine Phantom-fly i d. 26. apr. 1975 på FliegerhorstPferdsfeld. I slutningen af 1976 var leveringen komplet, og JaboG 35 havde to eskadriller af Phantoms. JaboG 35 fik ændret navn tilJagdgeschwader 73 (JG 73) i februar 1993, og ved samme lejlighed blev enheden flettet sammen med ex-østtyske Mig-29 test-enhed fra FliegerhorstPreschen. Den anden phantom-eskadrille ved JG 73 (JaboG 35) nedlægges, således at JG 73 bestod af en Phantoms”732” og en MIG-29 enhed ”731”, stadig på hver deres base. I 1994 flyttede MIG-enheden til FliegerhorstLaage, og i 1997 fulgte Phantom enheden efter.
WehrtechnischeDienststelle 61 eller WTD 61 er Luftwaffes testenhed, som tester nyt udstyr og opdaterer Luftwaffes forskellige flytyper. Enheden har siden modtagelsen opereret ét eller flere Phantom-fly, somhar været stillet til rådighed fra de andre Phantom-enheder. Siden slutningen af 1980erne fik WTD 61 tildelt den første Phantom til enheden. Antallet af Phantom fly er senere hen steget til tre fly.
Begyndelsen på enden.
Den 17. september 1992udfases de første RF-4E Phantom da AG 51 blev nedlagt, og d. 31. marts 1994 nedlægges AG 52 og enhedens fly fulgte samme skæbne. Efterfølgende blev der solgt 27 RF-4E til Det Græske Flyvevåben og 46 stk. til Det Tyrkiske Flyvevåben. En enkel RF-4E Phantom fortsatte som testfly ved WTD 61 på Manching frem til d. 28. september1995, hvor det havde sin sidste flyvning. Herefter overdrages flyet til Det Tyrkiske Flyvevåben.
I slutningen af 1996 udfases de sidste overlevendesyv F-4E Phantom fly på Holloman AFBog fløjet til Tyskland. GAFFTC(German Air Force Flying Training Center) ved 20th Fighter Squadronpå Holloman AFB, modtog senere flere F-4F Phantom fra Tyskland til at afløse de udfasede fly.
D. 26. marts 2002 nedlægges JG 73’s sidste eksisterende F-4F Phantom enhed, også kaldt 732. Derved har JG 73 kun sin MIG-29 enhed (731) tilbage. I april 2004 modtog JG 73 Phantoms afløser i form af seks tosædet EF2000 Tyhpoonkampfly og i august nedlægges JG 731.
D. 18. januar2002 nedlægges JG 72s første enhed ”721”, som frem til d. 7.januar 2002 havde varetaget QRA (QuickReaction Alert). Flyene flyves til FliegerhorstJever for enten at blive skrottet eller opmagasineret til senere brug. JG 72s anden enhed 722 fortsatte flyvningen endnu et par år, som trænings enhed. Men den 15. december 2005 stoppes alt operationel flyvning på Hopsten, og den sidste Phantom forlod basen d 20. december 2005, med kurs mod FliegerhorstJever.
D. 25. juli 2006 ankom de første fire EF2000 Eurofighter til JG 74 på Neuburg. Dette var starten på konverteringen fra Phantom til Eurofighter. D. 2. juli 2008 forlod den sidste F-4F Phantom Neuburg. Nogle af flyene var allerede ved takeoff mærket med JG 71 "Richthofen” mærke, mens andre lagde kursen mod Jever for at møde deres endeligt.
I 2007 begyndte opbygningen af anlæg til eurofightere på Wittmundhafen, hjembasen for JG 71. Antallet af Phantom-fly der var tilknyttet JG 71 var omkring 45 fly, men antallet blev reduceret jo tættere man kom på den endelige udfasningsdag. I midten af 2012 kom den uundgåelige besked, at JG 71 skulle udfase de resterende phantom fly d. 29. jun. 2013. Antallet af fly var skåret ned til 12 fly, og JG 71 lavede hovedsagligt kun QRA (quickreaction alert) flyvninger.
Phantom Pharewell
D. 29. juni 2013 var der annonceret FlyoutAirshow for Phantom ved JG7, og kunne man ikke få nok af de gamle osende fly var der arrangeret en spotterdag fredag d. 28. juni.
Til dagen havde Luftwaffe og flere Flyvevåben sendt fly for at sige ordentligt farvel til de gamle fly. Dertil var der arrangeret flyveopvisninger og forbiflyvninger i luften over Wittmund.
Blandt de mange gæstefly var Belgisk F-16, spansk F-18, dansk T-17, engelsk Hawker og Tornado, samt diverse flytyper fra tyske enheder.
Dagens stjerner var selvfølgelig Phantom-flyene. Flyene har haft en central rolle som rekognoscering og jager-bomber over Tyskland i over 40 år, og for at ære dette, var fire fly blevet malet i de forskellige bemalinger som flyene har haft gennem tiden.
Phantom-flyet med registreringsnummer 38+10 var blevet malet i den karakteristiske grønne camouflage bemaling ”Norm 72” som blev brugt fra levering i 1974frem til 80erne.
38+33 var malet i "Norm 81”, som var en grå camouflagebemaling, der passer bedre til opgaven som interceptor-fly som Phantom-flyene fik senere i 1980erne.
37+22 har den nuværende "Norm 90”-bemaling, som flyene fik i forbindelse med ICE opgraderinger i 1990'erne.
37+01 var det første F-4F Phantom-fly der rullede ud af McDonnell Douglas fabrikken i St. Louis, Missouri, USA, og var det første som blev leveret til Luftwaffe. 37-01 var malet i en særlig blå og guld bemaling ”Phantom Pharewell”.
På jorden var der diverse udstillinger af de besøgende fly, samt masser af forskellige aktiviteter for publikum. Phantom-flyene var også repræsenteretblandtde udstillede fly. Bland disse var to Phantom-fly fra WehrtechnischeDienststelle 61 ved FliegerhorstIngolstadt/Manching, som er Tysklands udviklings- og testenhed. Disse fly skulleligeledesudfases, men først et par dage efter at Wittmunds fly officieltvar blevet udfaset.
Luftdisplayet startede med et veteran propelfly af typen CASA 1.131, der er et spansk licensbygget Bückerbü 131 jungmann. Typen blev brugt af Luftwaffe fra 1935, og frem til krigens slutning som træningsfly. Det spanske licensbyggede fly blev brugt som træningsfly af Det Spanske Flyvevåben frem til 1968. Efter CASA 1.131 var turen kommet til den tyske hærs flyveskoles (Heeresfliegerwaffenschule) BO105 helikopter display, hvor helikopterens suveræne manøvredygtighed blev vist ved at lave diverse loops og halsbrækkende drej.
Et uventet men velkommentpunkt på programmet var et overflyvnings display fra BAE Systems A-4N Skyhawks. Uheldigvis fik flyet problemer under flyvningen, og måtte lande og bremses ved hjælp af flyets krog og fangerwiren (arrestor gear and tailhook). BOR (Brand Og Redning)var på pletten, men flyet var imidlertid i stand til at taxie ved egen kraft tilbage til sin rampe.
Herefter gik Phantom Pharewell i luften, som skulle have bestået af 38+10, 38+33, 37+22 og 37+01, men da 38+33 med Norm 81 bemaling havde fået start problemer, blev flyet afløst af 38+28 som også var speciale bemalet. 38+28’s bemaling er tilbage fra februar 2012, hvor Luftwaffe vedligeholdelse regiment Luftwaffeninstandhaltungsregiment 21 (LIG 21) blev nedlagt efter 45 år. 38+28 var det sidste fly enheden udførte service på og flyet fik ved denne lejlighed ”45 Jahre in Schortens”
Efter take-off udførte de fire Phantom-fly flere forbiflyvninger, hvorpå Phantom Pharewell-formationen påbegyndes. De fire Phantom fik følgeskab af to Typhoon Eurofighters, som fra denne dag skulle være deres afløsere. Phantom-flyene brækkede af formationen én efter én for at signalere at de gamle kraftkarle overgav vagten til de nye maskiner. Efter flere lowpas’s og Touch and go’s, landede 37+01 som det sidste officielt operative Phantom fly. Som bemaling på 37+01 stod der ”First in, Last out”. Herefter er en epoke med lufthistorie slut.
Luftwaffes testenhed WTD 61 fortsatte endnu en måned med at bruge deres to Phantom-fly før de også blev udfaset. Den 30. juli 2013 var det definitivt slut, da 38+13 havde sidste Phantom-flyvning i Luftwaffe.