Spotterdag på Fliegerhorst Hohn 2011
Den tyske transportenhed Lufttransportgeschwader 63 (LTG63), som hører hjemme på Fliegerhorste Hohn (Hohn flyvestation), afholdt 50 års jubilæum og familiedag d. 17. september 2011.
I forbindelse med dette blev der afholdt en spotterdag d. 15. september, hvor små 200 flyentusiaster deltog. Fliegerhorste Hohn (Hohn Air base) ligger i det nordlige Tyskland tæt på Rendenburg.
Historie
Den tyske værnemagt påbegyndte opbygningen Flugplatz Hohn (Hohn flyvestation) i 1938, og den stod klar til brug i 1940. Et af formålene ved oprettelsen af flyvestationen, var at støtte besættelsen af Danmark og Norge d. 9. april 1940.
Under krigen påbegyndes to ekstra baner foruden hovedbanen, disse bliver dog aldrig færdiggjort.
Efter krigen bliver flyvepladsen demilitariseret af englænderne. Dette foregik bogstaveligt talt ved at ødelægge al militært materiel, både fly, køretøjer, husbunkere, og sågar rullebaner og landingsbanerne.
Efter Bundeswehrs oprettelse i 1955 hvor Vesttyskland igen måtte bære våben, blev den gamle flyveplads brugt som trænings- og uddannelsesområde for den tyske hær. I 1955 indtrådte Bundeswehr ligeledes i NATO, og herved kom efterspørgslen om en transportbase i Schleswig-Holstein-området til støtte for den militære infrastruktur Basen blev påbegyndt i 1959-60, og stod klar i maj 1967.
I 1967 flyttede LTG 63 fra Celle AB til Hohn AB, som derefter var dens hjembase. Fra oprettelsen i 1961 fløj LTG63 den franskbyggede Nord Noratlas. I 1968 begyndte konverteringen til C-160D Transall, og de flyver stadig. Foruden det store transportfly har eskadrillen gennem tiden også fløjet flytyper som Bell UH-1D og DO 28 „Skyservant“.
Efter beslutning fra det tyske forsvarsministerium i oktober 2011, vil LTG63 og Hohn AB samt basens nærtliggende kaserne blive nedlagt i en nær fremtid.
Spotterdagen
Spotterdag bød på lidt af hvert uden de store overraskelser. Vejret var ganske fint, dog kom der en enkel regnbyge midt på formiddagen. Som ved alle militære arrangementer kom der uheldigvis en del aflysninger og flytninger af ankomst til dagen efter. Dette gjorde, at der var stor ventetid mellem de ankomne fly. Der blev rigeligt med tid til at nyde en pølse og sodavand i de store pauser.
Transall med registrering 50+85 havde i dagens anledning trukket i sine fine, nye specielbemalede klæder, og viste sin kunnen i luften med adskillige kraftige drej. Efter 50-85 igen var landet, blev static-området åbnet og man fik mulighed for at komme tæt på de forskellige fly.
Her er det, at de tyske spotterdage udskiller sig fra andre lande. På static-området måtte man gå helt tæt på flyene, dog uden at røre, og dette gav gode muligheder for anderledes fotos.
Efter En time herefter blev alle sat på en bus, som gav en lille rundtur på basen, hvorpå der blev sagt farvel og tak, og kom godt hjem.
Dagen var ganske interessant, men der manglede mange fly før den ville have været helt perfekt.