S-61A-1 Sea Kings sidste officielle flyvning.
Onsdag d. 16. juni, 2010 lettede tre af Flyvevåbnets S-61A Sea Kings fra Roskilde Lufthavn, og begyndte sin rejse mod Karup Air Base.
Denne rejse var sidste officelle flyvning til S-61A for flyvevåbnet, og vil efter landing blive taget ud af drift. Hermed markeres afslutningen på en æra for S-61A i Det Danske Flyvevåben og med Eskadrille 722 SAR (Search And Rescue) efter mere end 45 års tro tjeneste.
Starten på enden
Det første skridt blev taget d. 25. maj 1999, da det blev besluttet i forsvarsforliget 2000-2004 at anskaffe en erstatning for de aldrende S-61 helikoptere. Bestillingen af de nye EH101 Merlin blev sat i værk d. 19. november 2001, og hermed var starten på enden begyndt.
Kort før modtagelsen af den første EH101 Merlin helikopter, blev den første S-61A Sea King U-240 taget ud af tjeneste. Det skete d. 27. december 2005.
Den oprindelige plan var, at udfasningen af S-61A skulle ske i perioden mellem 2005 og frem til første kvartal af 2007. Men på grund af store problemer med de nye EH101 Merlin helikoptere, forblev et mindre antal af S-61A i tjeneste indtil Merlin var fuldt operationelt.
Af de syv tilbageværende S-61A, vil fem forblive i tjeneste frem til 2010, og to helikoptere ville blive brugt til reservedele for at holde de resterende fem flyvende. S-61 SAR-flight på Flyvestation Skrydstrup blev erstattet af de nye EH101 helikoptere d. 24. april 2007, og kort efter, d. 25. september, 2007 blev U-275 blev taget ud af drift og vil blive brugt til reservedele.
Den 1. oktober, 2008 blev U-280 taget ud tjeneste, og d. 28. februar 2010, blev U-277 ligeledes taget ud af tjeneste, begge helikoptere vil blive brugt til reservedele.
Sidste flyvning.
Om morgenen onsdag d. 15. juni, 2010 blev det sidste S-61 SAR-flight afløst fra tjeneste på Roskilde Lufthavn, af en EH101 Merlin.
Dagen efter d.16 jun 2010 blev tre S-61A Sea Kings samlet på Roskilde Lufthavn. De tre S-61A skulle flyve den sidste officelle flyvning med S-61eren i Flyvevåbnet.
De tre helikoptere lettede omkring klokken 10:45, efter et lille afskedsceremoni fra lufthavnens brand og redning. Herefter fløj den lille gruppe af S-61er via en planlagt rute, som i sidste ende førte dem til Flyvestation Karup omkring klokken 13.00.
De tre S-61A Sea Kings udførte en række overflyvninger til megen glæde for de inviterede folk. Som afslutning på hele luftcirkusset udførte U-276 den sidste SAR opvisning med en Sea King for Det Danske Flyvevåben. Efter landingen taxiede de tre Sea Kings parkeret på rampen foran helikopter dokken én efter én. Der var en lidt trist stemning da den siden sidste Sea King slukkede sin motor, og området blev stille. Hermed var den sidste officelle flyvning for S-61 Sea King forbi.
Til salg.
U-276, U-278, U-279 og U-481 er blevet sat til salg, det samme er sket for U-275, U-277 og U-280 som blev udfaset tidligere, dog vil disse blive solgt som ikke komplet.
I løbet at de 45 år hvor S-61eren havde fungeret som redningshelikopter for Det Danske Flyvevåben har den udført mere end 16.600 rednings-missioner, og været mere end 124.000 timer i luften.